Kan het anders dat leidinggeven? Fijn! Maar hoe dan?
Kan het anders dat leidinggeven? Fijn! Maar hoe dan?

Kan het anders dat leidinggeven? Fijn! Maar hoe dan?

Dat hele leidinggeven, het kan ook anders! Ik hoor het mezelf zeggen. En dan denk ik er gelijk achteraan: daar heeft dus niemand wat aan, Maris. Hoe dan? Maak het concreet, want zo blijft het een loze uitspraak. Dus bij dezen in deze blog: leidinggeven en de ervaring met je team kan dus ook anders en ik vertel je in deze blog hoe.

Dat leidinggeven, het kan ook anders. Leuk gezegd en trouwens ook zeker waar, maar niemand heeft er wat aan als je deze uitspraak geen vervolg geeft. Dus wat is dat ‘anders’ dan precies? En hoe kun je het doen?

Laten we even beginnen bij wat ik meestal zie, want waar vergelijk je dat ‘anders’ anders mee? Dus wat is het wat ik nu vaak tegenkom in bedrijven en teams?

Wat ik tegenkom

Allereerst wordt er bij leidinggeven vaak gedacht dat het gaat over de baas zijn. En als we het hebben over de baas zijn, dan hebben we daar beelden bij, toch? Iemand die vanuit zijn ivoren toren bevelen geeft, vertelt hoe het moet en macht uitoefent vanuit zijn positie. En omdat dit beeld nog steeds bestaat, beïnvloedt dit leiders en leidinggevenden nog steeds bij het uitoefenen van hun rol op dit moment. Ze hebben last van het Klaarover-effect. Je geeft ze een hesje en een fluit en ze gaan zich als autoriteit gedragen.

Blog Kan het anders dat leidinggeven? Fijn! Maar hoe dan?

Hoe zit het met je overtuigingen?

Daarnaast spelen allerlei overtuigingen een rol. Overtuigingen op basis van eerdere voorbeelden, voorbeelden uit boeken, films, gesprekken aan de keukentafel, gesprekken met familie. Zo wordt het beeld geschetst en in onze hoofd geprent van hoe het zou moeten.

Het zijn die gedachten en overtuigingen die bepalend zijn voor het gedrag van een leider. Het zijn overtuigingen zoals ‘Ik kan het zelf het beste, dus ze moeten het doen zoals ik het doe’, ‘Ik moet het wel controleren anders gebeurt het niet goed genoeg’, ‘Als ik niets doe, gebeurt het niet’, ‘Ik doe het wel even zelf, want voordat ik het gevraagd heb en uitgelegd heb, heb ik het zelf al gedaan’ of ‘Ik moet ze wel vertellen hoe want zelf kunnen ze het niet bedenken’ enzovoorts. Dit denken bepaalt het doen. Dus hoe denk je dat een leidinggevende zich dan gedraagt? En wat is daarvan het resultaat?

Over angst gesproken…

En dat brengt me gelijk op het volgende namelijk angst…Niet zozeer angst binnen je team, maar angst als leidinggevende. De angst om als leider de controle te verliezen. De angst om taken en verantwoordelijkheden aan iemand over te laten (die je notabene zelf hebt geselecteerd als leidinggevende) en dat diegene het niet doet zoals je het wil. De angst dat iemand beter is dan jij. De angst dat jij er niet meer toe doet, omdat anderen het daadwerkelijke werk overnemen in jouw bedrijf…Of angst om iets te doen aan ongewenst gedrag of situaties waardoor er een nare cultuur ontstaat waarin niemand graag werkt. Angst is een slechte raadgever. Ook in je leidersrol. Toch zie ik veel angst een leider beïnvloeden waardoor er alles behalve fijne situaties ontstaan.

Blog Kan het anders dat leidinggeven? Fijn! Maar hoe dan?

 

Te weinig kennis en vaardigheden

Ook wordt vaak gedacht dat je het er wel even bij doet, dat leidinggeven. En zeker als ondernemer, moet je dat toch ook gewoon kunnen? Je weet dat je nou eenmaal met personeel moet gaan werken als je bedrijf groeit. Jij bent de baas, dus jij kan dit. Of zou het moeten kunnen. Dat het nieuwe kennis en vaardigheden vraagt, daar wordt niet bewust bij stil gestaan. Daarin wordt niet geïnvesteerd en dan wordt er dus ‘maar wat gedaan’ vanuit alle goede bedoelingen. Maar vaak met nadelige effecten, omdat dingen niet op de juiste manier worden aangepakt en dat leidt tot miscommunicatie, onbegrip, boosheid, teleurstelling, verlies van vertrouwen en motivatie ontstaat. Leidinggeven is een vak, al wordt dat vaak laat of helemaal niet ingezien. Lees ook zeker even deze blog: De oplossing als je leidinggeven ingewikkeld vindt.

Verlies-verlies situatie

In ieder geval zorgt al het bovenstaande voor een verlies-verlies situatie. Door gebrek aan leiderschap en/of vanuit macht aansturen, is zowel de leider als het team uiteindelijk niet blij en kost het iedereen veel energie. Je kunt met elkaar nooit optimaal presteren en het heeft meer weg van frustratie en moeten, dan van flow en weten waar je het voor doet.

Aan werk besteed je een groot deel van je tijd en energie tijdens je leven, dus laat het waardevol zijn en dat je het met plezier doet. Niet alleen jij als ondernemer/leider, maar ook al je medewerkers. Het gaat erom dat jullie wat jullie te doen hebben zo goed mogelijk kunnen doen voor je klanten en voor een fijne omzet en winst. En om het zo goed mogelijk te doen, is het belangrijk dat het interessant en leuk is om te doen voor degene die het moeten doen.

Waarom ik het belangrijk vind te pleiten voor ‘anders’?

En daarom vind ik het belangrijk om te laten zien dat het ook anders kan. Dat je dus niet alleen vanuit macht of ‘de baas zijn’ een team kunt aansturen. Dat het niet noodzakelijk is dat je overal bovenop zit om het goed te laten lopen. Dat je team nooit gaat presteren als de psychologische veiligheid er niet is en je medewerkers niet voldoende vertrouwen hebben. Dat je medewerkers geen verantwoordelijkheid nemen als ze daar de ruimte niet voor krijgen. Dat de beste mensen niet bij je blijven werken, omdat ze het niet leuk (genoeg) vinden. Want in deze situaties heb je uiteindelijk alleen maar verliezers…

Ga altijd voor Win-Win

Maar wat nou als je gaat voor alleen maar winnaars? Het kost je namelijk net zoveel tijd, energie en geld. Alleen krijg je dus een hele andere uitkomst voor alle betrokkenen. Een leider die blij is in zijn rol, medewerkers die hun ei kwijt kunnen en in een fijne sfeer werken en klanten die enthousiast zijn en graag terugkomen.

Hoe zou het zijn als je:

Niet vanuit angst en controle de baas speelt en/of managet, maar vanuit visie en vertrouwen  (en verantwoordelijkheid) je team leidt?

Niet denkt vanuit ‘ik ben het belangrijkste’, maar denkt vanuit ‘zij zijn het belangrijkste’?

Niet de dingen doet vanuit ‘dit moet (zo)’, maar de dingen doet vanuit wat je medewerkers nodig hebben om het beste resultaat te leveren?

En dat je als leider je volledige leiderschapspotentieel benut, weet hoe je dat voor elkaar krijgt en daardoor rust en meer vrijheid hebt en zorgt dat je team doet wat het moet doen? En je teamleden happy, betrokken, gemotiveerd, hard werkend en proactief zijn en het heerlijk vinden om bij jou en je bedrijf te werken?

Dan zijn die resultaten er namelijk ook. Meer dan dat.

En dan heeft iedereen elke dag lol in wat hij doet.

 

Blog Kan het anders dat leidinggeven? Fijn! Maar hoe dan?

En hoe krijg je dat dan voor elkaar?

Mocht je nu denken ‘ja, dat wil ik ook, maar waar begin ik om dit te realiseren?’. Hierbij alvast een aantal stappen die je nu kunt nemen:

1) Zie hem en kies voor die win-win

Ga voor die win-win voor alle partijen, voor jezelf, je medewerkers en je klanten. Waarom zou je het voor minder doen? Als je het eenmaal ziet, kies er dan ook bewust voor in alles wat je doet.

2) Kies voor leiderschap

Ben je bewust van je overtuigingen of angst om los te laten of niet aardig gevonden worden. Omarm je leidersrol volledig. Doe daarin wat je moet doen en laat je leiden door je visie en vertrouwen en niet tegenhouden door angst.

3) Zorg dat je groeit in kennis en vaardigheden

Heb je nog dingen te leren? Ben daar eerlijk in naar jezelf (en je team) en investeer er tijd en energie in om de juiste kennis en vaardigheden eigen te maken.

Blogs en een video die je alvast op weg kunnen helpen zijn:

Welke twee dingen zijn essentieel in je leidersrol?

Zo stuur je je team effectief aan

Welke 10 boeken over leidinggeven raad ik je aan om te lezen

Wat als je als leidinggevende de confrontatie uit de weg gaat

Zo zorg je voor de juiste mensen op de juiste plek

10 tips om vandaag nog meer uit je team te halen

 

4) Maak je team het belangrijkste

De mensen die het moeten doen, dus je medewerkers, zijn de belangrijkste pilaar van je bedrijf. Zonder hen is er niks. Je team is dus het belangrijkste. Wie heb ik nodig op welke plek en hoe kunnen zij hun werk zo goed mogelijk doen? Dat zijn de vragen waar je mee bezig moet zijn en actie op moet ondernemen.

5) Ga na leren ook implementeren en blijf verbeteren

Alles wat je leert, implementeer dat ook in de praktijk. Aan alleen inzichten heb je niks. Zonder actie geen resultaat. Je hoeft niet gelijk alles goed te doen als je dingen anders aan wil pakken dan voorheen. Blijf continu leren en verbeteren. Neem consistent elke dag een stap. En weet: het is nooit af. Het blijft een continu proces. Hoe beter je wordt, hoe makkelijker het gaat.

 

Wil je graag een omslag maken? Doe ook even de scan in mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Download hem hier.

Over de schrijver
Mariska is organisatiepsycholoog en expert op het gebied van leiderschap en teamontwikkeling. Ze helpt ondernemers om een sterk team te bouwen en te houden. Zodat ze het zelf makkelijker krijgen, weer de ruimte hebben om te doen wat ze het liefste doen, hun omzet blijft groeien en ze ook nog eens een fantastische werkgever zijn om voor te werken.
Reactie plaatsen