Succesvolle ondernemers met personeel die je al zijn voorgegaan, zijn geweldige voorbeelden. Wat kun je van ze leren? Wat doen zij wat anderen niet doen? In deze blog geef ik je dé 11 dingen die je kunt leren van ondernemers met personeel waardoor zij veel kunnen bereiken en heel succesvol zijn.
Succesvolle ondernemers zijn mooie voorbeelden als het gaat om: hoe pakken zij het nu aan? Wat doen zij in hun bedrijf, en in dit geval qua personeel, wat maakt dat ze bereiken wat ze bereiken? Enorm inspirerend als je het mij vraagt en ook super waardevol om van te leren. Dus hierbij 11 dingen die je kunt leren van succesvolle ondernemers die je zijn voorgegaan als het gaat om hun personeel ofwel hun team.
1. Stel jezelf de goede vraag
Sir Richard Branson, ook wel bekend als Mister Yes, zegt tegen veel dingen waar hij enthousiast over is en kansen in ziet JA. Maar als hij tegen zoveel dingen ja zegt, hoe krijgt hij het dan allemaal voor elkaar? Want ook bij hem zitten er maar 24 uur in een dag.
Een van de waardevolle dingen die Branson doet, is dat hij zichzelf nooit afvraagt Hoe hij iets gaat doen, maar zichzelf altijd de vraag stelt Wie gaat dit doen. Hij zorgt dat de juiste mensen er mee aan de slag gaan. En daardoor kan hij veel meer bereiken in dezelfde tijd. Stel jezelf dus de goede vraag.
2. Durf te kiezen voor de vorm die bij ze past
Bas Urlings, Thijs Lindhout, Simone Levie en Eelco de Boer zijn allemaal succesvolle Nederlandse ondernemers. Wat hebben ze met elkaar gemeen? Ze durven allemaal te kiezen voor het leiderschap en de arbeidsvormen die bij hen passen als persoon.
Zo zweert Eelco bij een team van alleen maar freelancers. Hij heeft medewerkers in dienst gehad, teams geleid, maar hij kwam erachter dat hem dat in zijn vrijheid beperkte. Hij kiest nu bewust voor een team van freelancers die passen bij hem en zijn bedrijf. Simone zweert juist bij een vast team. Zij heeft gedurende haar carrière van alles geprobeerd maar vindt het juist fijn een vaste club van goede krachten te hebben die helemaal gaan voor haar missie en visie. Werken met een operationeel manager werkt niet voor haar. Ze is zelf graag aan zet en wil direct kunnen sturen. Ook hier maakt ze steeds bewuste keuzes in. En Bas Ur;lings heeft afgelopen jaar zijn team van vaste medewerkers en kantoor totaal opgedoekt. Ook hij werd niet blij van op kantoor moeten zijn en de inperking van zijn vrijheid. Voor hem werkt een klein team beter, wat grotendeels op afstand werkt. Zo houdt hij zijn vrijheid en heeft zijn bedrijf wat het nodig heeft.
Durf dus te kiezen voor de vorm die past bij jou. Er is niet één waarheid en niet een manier. Ga op zoek naar wat past bij jou en jouw bedrijf.
3. Ze kennen zichzelf goed
En wat dus belangrijk is als je kijkt naar punt 2, maar ook als je op zoek gaat naar de juiste en best passende mensen bij jou en jouw bedrijf, dan is het dat je jezelf heel goed kent.
Succesvolle ondernemers weten waar ze goed in zijn en wat hun minder goede punt zijn. Deze wetenschap zien zij als kracht. Want hierdoor weten ze wat zij vooral moeten doen en wie ze nodig hebben voor al het anderen. Ook kennen ze zichzelf qua golflengte ofwel energie, wat ze belangrijke waarden vinden en hoe ze graag samenwerken. Dan vind je hier dus ook makkelijker de juiste mensen bij. En zorg dat dit altijd klopt, want anders is het een kwestie van tijd voordat je problemen krijgt.
4. Focus
Wat succesvolle ondernemers ook doen is gericht focussen op wat zij het beste kunnen. Ze spenderen het meeste van hun tijd aan dat waar hun toegevoegde waarde zit en waar ze energie van krijgen. Door dit structureel te doen, kunnen ze enorme impact maken en groei realiseren. Ze maken duidelijke keuzes in wat zij doen en al het anderen wordt dus geautomatiseerd of door andere mensen gedaan.
5. Ze zijn zeer selectief bij het aannemen van personeel
Warren buffet zegt bijvoorbeeld: “We zoeken drie dingen wanneer we mensen aannemen. We zoeken naar intelligentie, we zoeken naar initiatief of energie en we zoeken naar integriteit. En als ze dat laatste niet hebben, zullen de eerste twee je funest worden. Want als je iemand zonder integriteit aanneemt, wil je eigenlijk dat ze stom en lui zijn.”
Want met intelligentie of initiatief alleen kom je er niet. Volgens Buffet is integriteit de lijm die alles bij elkaar houdt. Het is het belangrijkste ingrediënt op weg naar succes.
Integriteit is voor Buffet dus een van de belangrijkste waarden. Ben selectief bij het aannemen van je personeel. Je team is de basis.
Vaardigheden en kennis kan iemand altijd aanleren. Persoonlijkheidskenmerken en persoonlijke waarden, zoals integriteit, veranderen vaak niet veel meer. Kijk dus altijd hiernaar in plaats van naar iemands CV.
6. Ze zijn niet bang om stevige beslissingen te nemen en mensen te laten gaan
Succesvolle ondernemer met personeel zijn niet bang om afscheid te nemen als het niet werkt. Ze durven op regelmatige basis daadkrachtige beslissingen te nemen en zo ook wat betreft hun personeel. Pappen en nathouden om de lieve vrede te bewaren, is er niet bij. Duidelijk zijn en beslissingen nemen die goed zijn voor het bedrijf helpt om de successen ook daadwerkelijk te behalen. Is er een mismatch? Even goede vrienden, maar helaas bij ons bedrijf gaat het stoppen.
7. Ben vriendelijk, maar niet bevriend met iedereen
If You Want to Make Everybody Happy, Don’t Be a Leader. Sell Ice Cream.-Steve Jobs
Een mooie, bekende uitspraak van Steve Jobs. In je leidersrol kan je nu eenmaal niet iedereen te vriend houden. Medewerkers zijn het met je eens en oneens. Altijd. Als je het iedereen naar de zin wil maken, dan bereik je nooit het succes wat je voor ogen hebt. Ben dus zeker vriendelijk tegen iedereen, maar niet bevriend met iedereen. En accepteer dat impopulaire beslissingen erbij horen in je rol en niet altijd iedereen het met je eens is.
8. Geef medewerkers de ruimte en geef vertrouwen
Ricardo Semler ontwikkelde, toen hij het bedrijf van zijn vader (Semco) overnam, een geheel eigen bedrijfsfilosofie op basis van één simpele vraag: in welk bedrijf zou ik zelf willen werken en hoe geef ik zo’n bedrijf zo snel mogelijk vorm? Dit is wat hij is gaan vormgeven in Semco nieuwe stijl, wat resulteerde in een revolutionaire en democratische bedrijfsstructuur die in zijn geval goed bleek te werken. Hij maakte van een slecht lopend familiebedrijf een bloeiend zakenimperium met een omzet van 200 miljoen.
Hij ontsloeg 60% van zijn managers, schrapte alle onnodige vergaderingen en huisregels en gaf zijn medewerkers de ruimte om hun eigen werktijden en salaris te bepalen. Ze kregen inspraak in de bedrijfsvoering. Semler vroeg ze om een loonsverlaging te accepteren maar in ruil daarvoor kregen ze een winstaandeel. Werknemers kregen ook het recht om alle uitgaven goed te keuren. Resultaat van dit alles was dat werknemers een steeds beter inzicht kregen in het reilen en zeilen binnen Semco. Als vanzelf kwamen er steeds meer suggesties voor het verbeteren van de bedrijfsvoering. De hervormingen die in die tijd werden ingevoerd, leidden tot 65% reductie van de voorraden, verlaging van de levertijden en een percentage productdefecten van minder dan 1. Toen het economisch voor de wind ging verbeterden de omzetten en winsten zich in rap tempo en groeide het bedrijf van 200 naar 5000 medewerkers (2010).
De medewerkers hadden dus de bevoegdheid om te beslissen qua bedrijfsvoering. Ze voelden zich gehoord en voelden zich betrokken. Medewerkers stonden zelf aan het stuur waardoor ze zich uitgedaagd voelden om met elkaar de goede besluiten te nemen. Het draait hier dus allemaal om vertrouwen, transparantie en het loslaten van controle.
Wat dit voorbeeld laat zien, is dat het enorm krachtig is om vertrouwen te geven aan je medewerkers en een stap terug te durven doen in je leiderschap, ofwel leiden ipv aansturen of managen. Laat de old school controle los en geef je medewerkers de ruimte. En waar ben je dan met z’n allen wel niet toe in staat?
9. Fouten maken mag
We roepen het te pas en te onpas: fouten maken mag. Maar even heel eerlijk? Vind je dat echt?
Toch hoort het erbij wil je met je medewerkers succesvol zijn. En niet alleen fouten maken, maar er juist ook van leren.
‘Successen vieren mag, maar nog veel belangrijker is het om van jouw fouten te leren.’- Bill Gates
‘The best way of learning about anything is by doing.’ – Richard Branson
Succesvolle ondernemers zien in dat fouten erbij horen. Hoe sneller je fouten maakt en hoe meer je hier van leert, hoe sneller je komt bij dat wat werkt. Laat je medewerkers dus fouten maken en leren. Ondersteun ze erbij om dit zo goed mogelijk te kunnen doen en het te delen. Zo kom je samen sneller verder.
10. Durf om advies te vragen
Durf om advies te vragen. Over personeel, kengetallen en andere dingen die je nog niet goed weet.- Wouter Staal, Yoghurt Barn
Je kunt niet alles zelf en ook niet alles weten. Dat is maar goed ook want anders zou je alles zelf blijven doen. En die valkuil is toch al zo groot.
Zoals Wouter Staal ook zegt: durf om advies te vragen. Voor alles wat je niet weet, vraag het aan ondernemers die je al zijn voorgegaan. Blijf nieuwsgierig, blijf leren. Vraag hoe andere succesvolle ondernemers het hebben gedaan. Zorg voor de juiste mensen in je netwerk. En blijf leren en laat jezelf coachen om hier continu stappen in te blijven zetten.
11. Maak het hebben van gemotiveerde medewerkers je topprioriteit
Gary Vaynerchuk (VaynerMedia) is er heel duidelijk in: gemotiveerde mensen in je bedrijf zou altijd je topprioriteit moeten zijn, no matter what. ‘If you have motivated and engaged employees who are excited and ready to work, it’s a recipe for success.’ Lees ook zeker even deze blog Alle actiepunten eerst en dan mijn team!
Voor sommigen van jullie lijkt het misschien voor de hand liggend, maar er zijn zoveel mensen die denken dat ze werknemers een stimulans geven, en dat is helemaal niet zo. Het kan moeilijk zijn als je de baas bent om op te merken wanneer werknemers zich gemotiveerd voelen of niet. Daarom moet je ervoor zorgen dat het prioriteit heeft en daarom moet je leren opletten
Hoe kun je het het beste aanpakken? Er zijn twee manieren die bij hem het beste werken.
Allereerst: lead by example.
Hiermee bedoelt hij letterlijk: leid met je acties. Acties spreken altijd luider dan woorden. Ben je gemotiveerd en breng je energie mee, dan reageren je medewerkers daarop. En dat gedurende de hele dag, niet alleen wanneer je een vergadering organiseert. Hoe je met mensen omgaat, e-mails verzendt, je houding tijdens een vergadering. Iedereen kijkt altijd naar jou voor een voorbeeld van hoe je je moet gedragen. De manier waarop je handelt en je gedraagt in het bijzijn van je werknemers bepaalt in hoge mate hoe gemotiveerd ze zijn.
En ten tweede: weet wat je medewerkers willen
Dit zegt het al. Zoek uit wat je medewerkers het meest willen in het leven en help hen het te krijgen. Laat ze weten dat je erin geïnteresseerd bent. Neem regelmatig contact met hen op over hoe het gaat. Iedereen wordt gedreven door verschillende dingen. We hebben allemaal onze eigen dromen, ambities en overtuigingen die ons motiveren. Dus je moet je oren gebruiken en luisteren. Ga met je medewerkers zitten en begrijp waar ze hun loopbaan naartoe willen brengen. Wat is hun ambitie? Wat willen ze met hun leven doen? Door met mensen te gaan zitten en daadwerkelijk te luisteren, kun je je werknemers oplijnen voor succes en hen tegelijkertijd motiveren om hard en snel te werken.
En nog een laatste tip van Gary V.: denk nooit dat geld motivatie drijft. Het is gewoon niet waar. Mensen zijn om meerdere redenen ‘in het spel’ en de enige manier om dat te begrijpen is door te luisteren. Als je het eenmaal begrijpt, kun je ze zo oplijnen dat ze het kunnen waarmaken. En dat stimuleert hen om altijd hun uiterste best voor je te doen, omdat jij het voor hen hebt gedaan.
Neem de tijd om al je medewerkers te leren kennen. Hij ontmoet alle nieuwe medewerkers in zijn bedrijf in de eerste paar maanden dat ze beginnen. Allemaal. Hij wil ze zo goed mogelijk leren kennen. En hij luistert echt, omdat hij het belang van motivatie van medewerkers begrijpt. Het is zo belangrijk om te begrijpen wat ze in het leven willen bereiken. Het kan op elk moment veranderen en ik wil voor elk moment, op elk moment en voor altijd voorbereid zijn.
Wees een goede ‘baas’ en luister meer dan je praat.
Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!