Bad vibes in je team? Dit is wat je kan doen.
Bad vibes in je team? Dit is wat je kan doen

Bad vibes in je team? Dit is wat je kan doen

Bad vibes in je team? Daar wil je niet in werken toch? En je teamleden ook niet. Dus tijd voor actie. Maar ik kan me ook voorstellen dat je niet precies weet waar te beginnen om hier verandering in aan te brengen. Dus in deze blog de handvatten om weer vanuit positieve vibes te gaan werken. Let’s gooo!

Bad vibes in je team, een lage energie en lage motivatie. Je wordt er een beetje moedeloos van. Je blijft maar denken: waar ging het mis? Wat is er gebeurd? In ieder geval is dit niet hoe je wil werken en heb je ook het idee dat je nu alleen maar moet trekken en duwen. Het is vermoeiend en totaal niet inspirerend. Inmiddels zie je bij steeds meer teamleden de moed in de schoenen zakken. Zo halen jullie je doelen in ieder geval niet.

Tijd voor verandering. En daar ga ik het zo met je over hebben. Maar nog even… want die vraag houdt je vast bezig…hoe heeft het zover kunnen komen? En daar kan ik kort over zijn (sorry, dit doet misschien een beetje pijn). Dit heeft namelijk alles te maken met jouw leiderschap.

Het kan zijn dat het bij een of twee mensen in je team is begonnen. Ze zitten er negatief in of er is iets voorgevallen en sindsdien klaagt diegene steen en been. Eigenlijk is alles niet goed en wordt elk idee met de grond gelijk gemaakt of negatief benadert. Als je er dan niets van zegt, krijgt iemand alle vrijheid om dit gedrag te blijven vertonen. Het lijkt eerst onschuldig en waarschijnlijk had je goede hoop dat het weer op zou houden. Maar als je niets doet, gaat het niet weg. Het wordt alleen maar erger. Diegene zit er zelf in vast, heeft het misschien niet eens door en inmiddels worden andere teamleden ook geïnfecteerd.

Een andere oorzaak kan zijn dat je niet duidelijk bent geweest over jullie waarden, jouw verwachtingen en je grenzen. Je hebt een idee van hoe je graag wil samenwerken binnen jouw bedrijf. Je hebt een bepaalde energie, motivatie en betrokkenheid voor ogen. Maar als je dit nooit hebt uitgesproken en er zelf niet echt het voortouw in hebt genomen, dan is het niet vanzelfsprekend dat deze gewenste cultuur zich ook vormt. Als het dan een kant op gaat die je niet wil en je geeft geen grenzen aan, dan ontstaat er een cultuur waar je niet op zit te wachten.

Check ook even deze blog over grenzen aangeven.

En ten derde kan het ook te maken hebben met het aannemen van de verkeerde mensen. Mensen die niet passen bij jouw energie en de energie van jouw bedrijf. Die niet op dezelfde golflengte zitten. Ook dan blijft het strugglen en trekken en duwen. Als de match er niet honderd procent is, dan kun je beter afscheid nemen, want ook dit beïnvloedt de cultuur negatief.

Het is fijn als je weet waar het aan ligt, want als je hier iets van herkent dan kan het je de volgende keer behoeden om in die negatieve energie te belanden. Dan zie je het aankomen en kan je het eerder tackelen. Dus goed om inzicht te hebben, maar waarschijnlijk houdt een andere vraag je bezig, namelijk: wat kan ik nu doen om weer die positieve vibes en motivatie in mijn team te krijgen?

Goede vraag!

Daar ga ik je nu bij helpen. Dit is wat je kan doen.

1) Kijk eens van een afstand naar je team en analyseer wat er aan de hand is. Beantwoord deze vragen voor jezelf:

  • Waar komt de negativiteit, negatieve energie vandaan? Wie is de bron?
  • Wat triggert de negativiteit?
  • Welke rol heb je hier zelf in?
  • Hoe zie je het idealiter voor je? Dus wat wil je wél?

2) Bij een of meerdere individuen die de bron zijn: ga het gesprek aan.

  • Geef terug wat je ziet en hoort
  • Onderbouw het met voorbeelden
  • Geef aan wat de consequenties zijn
  • En vraag of iemand het herkend.
  • Geef daarna aan dat je anders verwacht en hoe dat er qua gedrag uit ziet.
  • Laat de medewerker zijn of haar verantwoordelijkheid nemen en met een oplossing komen om dit te veranderen.
  • Maak een concrete afspraak met elkaar wat er dan nu gaat gebeuren en evt nog een datum om te evalueren.

Hebben jullie een afspraak gemaakt en gaat het mis, spreek iemand dan gelijk aan op zijn gedrag. En mocht er uiteindelijk geen verbetering zichtbaar zijn, wees dan ook niet bang om afscheid te nemen.

3) Bij je hele team: ga het gesprek aan met je team.

  • Geef ook hier terug wat je ziet
  • Geef voorbeelden en ook wat de consequenties zijn
  • Geef aan wat het met jou doet en welke verwachtingen je eigenlijk hebt
  • Geef aan hoe je idealiter wil dat het gaat. Vraag je team om met verbeteropties en -acties te komen. Laat ze dit zelf bedenken. Help ze eventueel door goede vragen te stellen.
  • Maak concrete afspraken met elkaar.
  • En bepaal een datum wanneer jullie evalueren. Blijf dit de komende tijd doen en voer op die momenten ook weer nieuwe verbeteringen door.

Het kan dus zijn dat je zowel 2 en 3 moet doen om de boel in de positieve richting te draaien. Geef dit nu prioriteit. Want dat maakt dat jullie het allemaal weer makkelijker krijgen, processen vloeiender lopen en jullie weer meer plezier hebben!

Op naar good vibes en een heerlijke energie!!

You can do it!

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 


Over de schrijver
Mariska is organisatiepsycholoog en expert op het gebied van leiderschap en teamontwikkeling. Ze helpt ondernemers om een sterk team te bouwen en te houden. Zodat ze het zelf makkelijker krijgen, weer de ruimte hebben om te doen wat ze het liefste doen, hun omzet blijft groeien en ze ook nog eens een fantastische werkgever zijn om voor te werken.
Reactie plaatsen