10 redenen waarom je leidinggeven niet leuk vindt als ondernemer
10 redenen waarom je leidinggeven niet leuk vindt als ondernemer
16 september 2020 

10 redenen waarom je leidinggeven niet leuk vindt als ondernemer

…en wat je kan doen als je dit bij jezelf ontdekt!

Leidinggeven, je vindt er niks aan! Ik hoor het ondernemers regelmatig zeggen. Ze vinden het ingewikkeld, ze kunnen de goede mensen niet vinden en het ene probleem na het andere doemt op met dat personeel. Waar is de lekkere ondernemersvibe gebleven? In deze blog geef ik je de 10 redenen waarom je leidinggeven als ondernemer niet leuk vindt en ook hoe je dit oplost!

1 Je vindt brandjes blussen de hele dag verschrikkelijk

Je bent de hele dag bezig met het oplossen van problemen, met vragen beantwoorden en dingen die misgaan. Oftewel je bent de hele dag brandjes aan het blussen en wordt volledig geleefd door de waan van de dag. Je neemt je elke keer voor om tijd te besteden aan de lange termijn plannen en strategie, maar ondanks je goede voornemens komt er weinig van terecht. Het kost je elke dag bakken met energie.

2  Je wordt beperkt in je vrijheid

Je bent niet voor niets ondernemer geworden. Je wilde vrijheid. Maar door al die medewerkers voel je je hier juist beperkt in. Je bent natuurlijk blij dat ze er zijn en zich inzetten voor jouw bedrijf, maar je hebt het gevoel nu steeds op kantoor te moeten zijn, als eerste aan te komen en als laatste weg te gaan om het goede voorbeeld te geven en dat je ze op elk moment moet kunnen helpen. Je hebt het idee er niet niet te kunnen zijn en dat je niet meer kan gaan en staan waar je wil.

3  Medewerkers doen niet wat je eigenlijk verwacht

Je denkt dingen goed te hebben gecommuniceerd en uitgelegd maar toch is het resultaat van het werk vaak niet wat je verwacht. Het voldoet niet aan je eisen of het is heel iets anders dan jij in gedachte had. Eén en al frustratie. Ben je dan niet duidelijk geweest? Moet je dan alles voordoen? Kan hier niemand wat zelf? Je verwacht gewoon meer dan dit.

4 Je hebt geen zin in gezeur en gedoe van medewerkers

De hond is ziek, mijn kind kan niet naar de opvang, ik ben moe, ik ben ziek…. dit soort dingen hoor je steeds voorbij komen en je kan er niks mee. Je wil graag dat je medewerkers er zijn. Je wil dat je op ze kan bouwen. Natuurlijk kan er wel eens wat gebeuren, maar je wil ook graag dat ze het zelfstandig oplossen en hun verantwoordelijkheid nemen. Nu wordt het elke keer jouw probleem en je zit hier niet op te wachten.

5 Je vindt geen goede mensen

Pfff, het vinden van goede mensen. Ze lijken er gewoon niet te zijn in jouw branche. Krijg je weer mensen op gesprek die wel aardig lijken qua CV dan probeer je het maar weer. Je moet toch wat. Je hebt namelijk handjes nodig want het is gewoon te druk. Toch lijken ze zo schaars die goede mensen. Je lijkt ze tot nu toe maar sporadisch te vinden. En dan heb je er een en gaat hij of zij als snel weer weg. Kan je weer van voor af aan beginnen. Het kost je allemaal veel te veel tijd en energie.

6 Je vindt leidinggeven ingewikkeld

Alles wat er bij dat leidinggeven komt kijken, vind je maar ingewikkeld. Goed werven en selecteren, (pittige) gesprekken houden met medewerkers, delegeren, feedback geven, aanspreken, je leidersrol vervullen, een team maken van je team….het is veel en vraagt hele andere vaardigheden van je. Zeker als je dit nog nooit gedaan hebt, voel je er af en toe door overweldigd.

7 Je durft de confrontatie niet aan en daarom zit je met mensen waarmee het niet werkt

Je wil dat je medewerkers je graag aardig vinden en dat ze plezier hebben in hun werk. Vandaar dat je dingen maar niet uitspreekt en de confrontatie uit de weg gaat. Je wil de lieve vrede bewaren. Plus je krijgt nu al nachtmerries als je eraan denkt om van iemand afscheid te nemen. Dit is gewoon niks voor jou. Wat nu resulteert in mensen die nog steeds bij je werken, maar eigenlijk niet in je team passen. Hoe ge je dit nou weer oplossen?

8 Je wil volledig in controle zijn

Je wil graag volledig de controle houden, maar nu wordt dat steeds lastiger omdat er meer mensen zijn. Hoe doe je dat in godsnaam? Je wordt helemaal gek van dingen die anders lopen dan je had bedacht. Je medewerkers lijken je niet het begrijpen en bent met man en macht bezig om alles te managen. Doodvermoeiend vind je het. Toen je nog alleen was, was het stukken relaxter.

9 Jij kan het zelf het beste

Ondanks je teamleden, ben je er nog steeds heilig van overtuigd dat jij alles zelf het beste kan. Je lat ligt hoog en niemand kan daar eigenlijk aan tippen. Vandaar dat je overal bovenop zit. Je moet ze wel vertellen hoe ze dingen moeten doen want anders gebeurt het niet op jouw manier. maar je hebt hier dus een dagtaak aan. Je moet alleen maar meer en harder werken, want vaak doe je dingen nog maar even zelf.

10 Je weet niet precies wat je doet en vaak werkt het niet goed uit

Oké, even heel eerlijk? Vaak doe je maar wat in je leidinggevende rol. Je doet het vanuit goede bedoelingen alleen vaak blijkt iets toch niet te werken of juist een averechts effect te hebben. Je weet het ook niet meer. Waarom lukt het nou niet? Waarom gaat het zo moeizaam? Dat team moet me toch juist helpen?

Iets van bovenstaande punten herkenbaar voor jou?

Mocht je er nou geen bal aan vinden, aan dat leidinggeven, maar wil je wel lekker doorgroeien met je business dan kun je een aantal dingen doen.

  • Hou je team zo klein mogelijk
  • Werk eventueel alleen met freelancers en niet met vaste medewerkers (als je gehecht bent aan je vrijheid)
  • Werk eventueel met een operationeel manager die alle management taken wegneemt (zorg wel voor iemand die heel goed bij jou past en jou goed aanvoelt; Jij blijft wel de leider)
  • Zorg voor de juiste mensen op de juiste plek (lees ook deze blog: Zo zorg je voor de juiste mensen op de juiste plek)
  • Zorg dat je team zo zelfstandig mogelijk kan werken en zich blijft ontwikkelen
  • Investeer in je leiderschapsvaardigheden. Hoe competenter je wordt, hoe makkelijker en leuker het wordt. (lees ook de blog: Geef je bedrijf de CEO die het nodig heeft)

Ook jij kan dit. Het zo regelen dat het werkt voor jou en jouw bedrijf. Het is vaak een kwestie van nieuwe inzichten krijgen en deze implementeren in je business. Regel dit en de wereld gaat er anders uitzien.

Veel succes! You got this!

En mocht ik nog een reden gemist hebben, laat die dan nog even achter in een reactie!

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Over de schrijver
Mariska is organisatiepsycholoog en expert op het gebied van leiderschap en teamontwikkeling. Ze helpt ondernemers om een sterk team te bouwen en te houden. Zodat ze het zelf makkelijker krijgen, weer de ruimte hebben om te doen wat ze het liefste doen, hun omzet blijft groeien en ze ook nog eens een fantastische werkgever zijn om voor te werken.
Reactie plaatsen