We weten dat de ontwikkeling van medewerkers in organisaties belangrijk is. Voor de medewerker en zijn/haar toekomst en voor het nu en de toekomst van de organisatie. Het is een must als bedrijf, als je wilt blijven meedoen, om mee te kunnen veranderen en bij te blijven. Inmiddels stromen ook de nieuwe generaties binnen in bedrijven en voor hen is de mogelijkheid tot persoonlijke groei meestal een van de voorwaarden om voor een bedrijf te kiezen. Organisaties investeren jaarlijks dan ook een aardige duit. Maar wat levert het op? Bereiken ze nou ook het gewenste resultaat?
Laat het een investering zijn
Jaarlijks geven we miljarden uit aan opleiding en ontwikkeling in het bedrijfsleven (2010: 3,3 miljard, bron CBS). We hebben ook het idee dat dat goed is, maar toch hoor ik vaak geluiden als ‘we weten niet precies wat het resultaat is’ of ‘twee weken na de training is het weer business as usual, er wordt weinig van in de praktijk gebracht’. En daar zit hem de crux. Ook al zijn er diverse onderzoeksresultaten, de effectiviteit van alleen trainingen is vaak laag, zelfs beneden de 20%. Dat kan toch niet waar zijn? Dat kan beter! Zodat je ook daadwerkelijk resultaten terugziet en de ontwikkeling van medewerkers een investering is (en dus geen weggegooid geld).
Hoe komt het dat we er meestal te weinig rendement uit halen?
Trainingen, opleidingen, workshops zijn vaak eenmalige interventies. We gaan een of twee dagen naar een mooie lokatie en krijgen een paar interessante inzichten. Alleen inzichten gaan pas resultaat opleveren als je er acties aan verbindt. Meestal nemen we ons ook voor om na de training actie te ondernemen, want dan zijn we gefocust, geïnspireerd en vol goede moed om het in onze eigen praktijk te brengen. Dus er wordt een poging gedaan. Alleen als het dan nog niet zo goed gaat, wat dan? Je bent aan het leren, dus dat het niet gelijk al lukt, die kans is groot. Maar waar is dan de ruggespraak, de feedback en de reflectie? Vaak ontbreekt het hieraan en is het lastig om het vol te houden en dan is het dus inderdaad weer business as usual. Waarom is dit zo lastig? Omdat als we iets nieuws leren het ander gedrag van ons vergt. Het betekent oud gedrag loslaten en nieuw gedrag aanleren en een gewoonte laten worden. En dat is nou eenmaal moeilijk. Op alleen inzicht en motivatie ga je het niet redden om nieuw gedrag aan te leren. Denk ook maar aan de goede voornemens met Oud en Nieuw. Je kunt hier nog meer over lezen in mijn blog over veranderen en gedragsverandering in organisaties.
Maar het kan toch beter?
Het kan zeker beter. We leven daarnaast ook nog eens in een tijd met heel veel mogelijkheden. Laten we die dan ook gebruiken. Dus wat is dan belangrijk om meer resultaat te bereiken? Hierbij geef ik je 10 geheimen om je eigen leerrendement en dat van je organisatie aanzienlijk te verhogen.
1. Zorg dat leren weer een continu proces is
Weet je nog als klein kind? Je leerde de hele dag door te vragen, te experimenteren en na te doen. Je leerde lopen, praten, fietsen, eten met een lepel, tekenen enzovoorts. Het was een logisch proces en je leerde gewoon in de praktijk. Door continu te leren, in plaats van af en toe een dag gefocust met een leerdoel bezig te zijn, bereik je meer resultaat. Zeker als je ook nog eens een goede coach in de buurt hebt (manager/collega/vriend/coach) die je op elk moment kan bijstaan als je het nodig hebt, dan zit je nooit ‘vast’ en versnel je het effect.
2. Leer vooral in je eigen omgeving
Je leert het meest (en dan is het ook het nuttigst) als je in je eigen omgeving bezig bent. Want dat zijn de vraagstukken waar je mee te maken hebt en dat is de specifieke dynamiek waar jij in moet opereren. Rollenspelen in trainingen zijn leuk om iets te oefenen, maar het is nooit hetzelfde als in de praktijk. En als je dan weer terug komt, is het net anders en weet je niet wat dan te doen. Oefen en leer dus vooral in je eigen praktijk, gewoon met de ‘casussen’ waar je mee te maken hebt. En reflecteer hierop.
3. Gebruik wat er is
Er is zoveel kennis te vinden op internet, via allerlei kanalen. Gebruik wat er is om te blijven leren en zoek naar kennis of content die je kan ondersteunen bij je leerproces. En lees boeken. Blijf in ieder geval in beweging, ook buiten officiële trainingsmomenten. Het wordt ons makkelijk gemaakt om elke dag iets op te zoeken of te lezen. Het hoeft niet lang. Een half uurtje lezen per dag is al voldoende.
4. Betrek je omgeving
Je zal nog meer resultaat halen als je omgeving ook op de hoogte is van je leerdoel. Betrek ze er dan ook bij. Praat mensen in je directe omgeving bij over wat je wilt bereiken en vraag een aantal mensen die veel met je samenwerken of ze je feedback willen geven. Uit ervaring weet ik dat dit als zeer waardevol wordt ervaren en je leerproces versnelt er door.
5. Stel een duidelijk doel en bepaal kleine stappen
Als je met een helder ontwikkeldoel werkt en deze ook nog eens in kleine stappen opdeelt, is de kans dat je het ook daadwerkelijk behaalt vele malen groter. Je hebt meer succeservaringen waardoor je het langer kunt volhouden. En de kans van falen op je gehele doel is kleiner als je het in kleine stappen doet. Als je namelijk in een stap naar je grote doel wilt werken en het lukt niet, dan geef je het al snel op.
6. Gebruik de energie van je motivatie
In het begin als je iets wilt leren of veranderen, ben je meestal altijd erg gemotiveerd. Je energie is dan hoog. Gebruik dit! Veranderen en leren kost energie, dus probeer zoveel mogelijk te bereiken als je energie en motivatie hoog is. Heb je dan het grootste deel van je nieuwe gedrag al eigen gemaakt, dan heb je een grotere kans dat het beklijfd.
7. Reflecteer regelmatig
Al het bovenstaande werkt alleen als je ook regelmatig reflecteert. Door stil te staan bij hoe iets ging en wat je deed, kun je er van leren. Dat betekent terugkijken en daarna bedenken wat je de volgende keer nog beter kunt doen. Reflecteer altijd het liefst op de dag dat iets plaatsvond, want dan zit alles nog vers in je geheugen. Het hoeft maar heel kort. Met 2 minuten per dag heb je het al voor elkaar.
8. Weet wanneer het een uitdaging wordt
Iets nieuws leren wordt moeilijk als je uitgedaagd wordt om je nieuwe gedrag te vertonen (en eigenlijk geneigd bent te vervallen in je oude patroon). In sommige situaties ben je namelijk zo gewend om te doen wat je altijd al deed, dat het bijna ondoenlijk is om het anders te doen. Heb je van te voren zo moment in de smiezen, dan kan je hierop al anticiperen. Dan geef je jezelf van te voren ‘advies’ en ga je heel anders (veel bewuster en gefocust) de situatie tegemoet en krijg je het wel voor elkaar om het op de nieuwe manier te proberen.
9. Blijf de kracht van de ontmoeting gebruiken
Het voordeel van trainingsdagen is wel dat je contacten opdoet en van anderen dingen ziet en hoort waar je weer wat aan kan hebben. Ook kan het juist verdieping opleveren. Zorg dus dat je in je continu leerproces ook momenten inbouwt waar je de kracht van de ontmoeting gebruikt. Dit kan natuurlijk op verschillende manieren. Dan zal er nog meer effect zichtbaar zijn.
10. Meten=weten
Wil je continu leren, nou ja, eigenlijk continu groeien en beter worden, dan is het belangrijk dat je weet waar je staat en je ontwikkeling kan zien. En dus ook kan zien of je je doel nu hebt behaald of niet. Gebruik ondersteunende middelen om dit inzicht te krijgen en bij te kunnen sturen. Deze middelen kunnen je helpen om je ontwikkeling bij te houden, maar ook om het makkelijker en concreter te maken om je ontwikkeling te bespreken, bijvoorbeeld met je eigen manager. Het kan dan echt gaan over je ontwikkeling en wat je nog nodig hebt, in plaats dat er alleen maar een vinkje wordt gezet bij de opleiding die je hebt afgerond.
Deze ingrediënten betekenen dus een andere aanpak dan alleen klassikaal opleiden met als doel om meer leerrendement te behalen en je zelfs blijvend te kunnen ontwikkelen. Met een dergelijke aanpak heb ik bij een aantal bedrijven al mooie resultaten behaald. Met mijn specifieke doelgroep leidinggevenden die zich op deze manier kunnen blijven ontwikkelen en kunnen verdiepen. Ze groeien in hun vak en groeien ook persoonlijk. Wanneer zij nog beter worden in hun job heeft dat veel effect op henzelf, op de medewerkers in hun team en uiteindelijk op de organisatie en hun klanten. Super om te zien wat er dan ontstaat en welke resultaten er worden bereikt!
Vraag: wat kan je als eerste (kleine) stap zetten om leren binnen jullie organisatie effectiever te maken?