Hoe zorg je dat een verandering wel slaagt?
Hoe zorg je dat een verandering wel slaagt?
27 maart 2017 

Hoe zorg je dat een verandering wel slaagt?

Verandering, het is een constante. Ik zie veel bedrijven die op zoek zijn naar manieren om de veranderingen bij te benen en wendbaarder te worden. Meer Lean, meer Agile, meer zelfsturing…

Bij de gevestigde orde van bedrijven betekent dit vaak een grote verandering ten opzichte van waar ze vandaan komen. En dan is het een hele uitdaging. Met name op het gedragsaspect van leidinggevenden en medewerkers. Daar kan het hele traject zelfs op stuk lopen. Ook herkenbaar in jouw organisatie?

Gedrag is ongrijpbaar en ingewikkeld

make the changeInmiddels kennen we de verandermanagementboeken en -theorieën en weten we al lang dat we niet alleen de tools en technieken moeten implementeren, maar ook ‘iets moeten’ met het gedrag van de mensen in de organisatie. Want dat is waar de verankering plaatsvindt. Dus op menig project- of veranderplan staat ook het kopje ‘personeel’ of ‘training en opleiding’ of ‘management & medewerkers’ of iets dergelijks. Het kopje waaronder vermeld staat dat er naast het concrete gebeuren ook wat moet met de nieuwe visie en manier van denken en doen. Het probleem is vaak dat we dit gedragsaspect meestal niet zo goed weten vast te pakken, ook al weten we dat het cruciaal is. Maar hoe verander je nou gedrag? We weten in bedrijven vaak niet hoe we dit nu het beste aan kunnen pakken en we hebben vaak te weinig geduld. En dan komt het dus niet uit de verf. Het kan er voor zorgen dat ondanks een goede implementatie van tools en technieken een verandering tot stilstand komt of bedrijven er in ieder geval niet mee bereiken wat ze beogen. Hartstikke zonde.

Wat gebeurt er?

Omdat het om mensen en gedrag gaat, komt men meestal bij HR uit. Er wordt advies gevraagd of zij zitten, als het even meezit, al in de stuurgroep of projectgroep om mee te denken. En dan is de vraag: hoe krijgen we onze mensen zover dat ze gaan werken volgens ons nieuwe gedachtengoed? Dus in het geval van het implementeren van Lean bijvoorbeeld: hoe zorgen we dat ze de Lean-filosofie begrijpen, omarmen en zich er ook naar gedragen? En vaak is het antwoord: een opleiding!

toverklasToen ik bij NN werkte als MD-expert kwam deze vraag ook regelmatig: kun je even een masterclass maken van 5 dagen ofzo, zodat ze het tussen de oren krijgen en doen wat wij bedacht hebben? Ehhhh… Dit was dus de vraag om de ‘Toverklas’. Herken je hem? Dit is wat we natuurlijk allemaal graag willen. Dat leidinggevenden en of medewerkers in 5 dagen tijd een nieuwe denkwijze tot zich nemen en zich er gelijk helemaal naar gedragen. We zwaaien 5 dagen met onze toverstaf en dan is het zover. Magisch…

Maar helaas, we kunnen het willen, maar zo werkt het niet. Dus het advies is dan ook: geen Toverklas! Je kunt het doen, maar het gaat je niet opleveren dat iedereen zich in 5 dagen anders gaat gedragen. En als het de zoveelste keer is binnen je organisatie, werkt het de verandermoeheid ook nog eens in de hand (“daar gaan we weer… ben benieuwd wat ze nu weer hebben bedacht”).

Wat werkt dan wel?

Maar dan de hamvraag: wat dan wel? Daarbij zijn wat mij betreft een aantal factoren cruciaal. Ten eerste betrek medewerkers vroegtijdig bij de hele omslag en heb het hier te pas en te onpas over. Hierdoor wordt het belangrijk en snappen mensen waarom jullie die kant op gaan. Eén keer op de zeepkist is echt niet voldoende. Het kost tijd. Blijf het verkondigen. Geef ook het goede voorbeeld als leading-persons. Ten tweede mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden. Geef leidinggevenden dus de mogelijkheid om zelf het ‘hoe’ in te vullen. Geef ze inzichten, kennis en tools mee en ondersteuning, maar wel op maat. Dus niet via één pot nat door eenzelfde ‘opleidingswasstraat’. Niet iedereen staat op hetzelfde punt in zijn/haar ontwikkeling, niet iedereen vindt hetzelfde lastig of kan juist goed met bepaalde dingen uit de voeten. Zorg dat je leidinggevenden op maat ondersteunt en geef ze het vertrouwen en de vrijheid om het te gaan doen. En ten derde geef het tijd. Veranderen, gedragsverandering, kost tijd. Blijf elke dag een stapje zetten met elkaar. Al die kleine stappen leveren aan het eind van de rit een enorm resultaat.

Ook aan het veranderen? Wat heeft jouw organisatie nodig om het zeker te laten slagen?

Eén keer in de zoveel tijd schrijf ik over wat me bezighoudt op het gebied van leiderschap. Geef vooral je reactie of stel je vraag naar aanleiding van dit blog. Regelmatig meer weetjes, tips, quotes en interessante info over management en leiderschapVolg ons ook op facebook .

Over de schrijver
Mariska is organisatiepsycholoog en expert op het gebied van leiderschap en teamontwikkeling. Ze helpt ondernemers om een sterk team te bouwen en te houden. Zodat ze het zelf makkelijker krijgen, weer de ruimte hebben om te doen wat ze het liefste doen, hun omzet blijft groeien en ze ook nog eens een fantastische werkgever zijn om voor te werken.
Reactie plaatsen