De juiste mensen op de juiste plek binnen je team is een van de belangrijkste dingen die je te doen hebt in je leidinggevende rol als ondernemer. Toch is dit meestal nog een grote uitdaging. Hoe je zorgt dat je de juiste mensen op de juiste plek krijgt én houdt binnen je team lees je in deze blog.
De juiste mensen op de juiste plek binnen je team is een van de belangrijkste dingen die je te doen hebt in je leidinggevende rol. En tegelijkertijd niet de makkelijkste taak, zie ik in de praktijk en weet ik uit eigen ervaring. Maar als je het niet op orde hebt, dan krijg je geheid problemen. En daar wil je je kostbare tijd niet aan verspillen.

Waarom is het zo belangrijk dit op orde te hebben?
Iemand zit niet lekker in zijn rol of functie en wat hij of zij kan, komt totaal niet uit de verf. Je medewerker is gefrustreerd en ongelukkig en jij krijgt niet wat je aan resultaat verwacht. Jij bent hier veel tijd en energie aan kwijt. Niet alleen aan frustratie, maar ook om steeds weer de gesprekken te voeren en dingen in goede banen te leiden. Ook heeft het een negatief effect op de rest van het team, zoals een slechtere samenwerking en sfeer, lagere productiviteit en een cultuur die je liever niet hebt. Laat je A spelers geen B of C spelers worden…
Hoe kan het dat de basis toch vaak niet staat?
Dat het toch vaak niet op orde is, kan verschillende oorzaken hebben. Veelvoorkomend is het niet zo streng zijn aan de poort, ofwel bij het aannemen van personeel is de druk hoog, zijn er handen nodig en lijkt het lastig om aan echt goede mensen te komen. Er wordt dan al snel genoegen genomen met iemand die op zich best passend lijkt.
Signalen negeren
Ook kan het zijn dat signalen dat iemand niet lekker in zijn vel en/of op zijn plek zit, worden genegeerd. Misschien herken je dat wel. Je registreert ergens wel dat iemand op een andere manier achter zijn bureau zit dan normaal, maar je vraagt er niet naar. Want druk en eerst nog even dit en dat. En voor je het weet, zijn er weer een paar weken voorbij. Ofwel de signalen die er zijn worden genegeerd. Als er dan wat gebeurt bij de medewerker, bijvoorbeeld iets in de privesituatie of een blessure, dan mondt het vaak uit in verzuim.
Niet tijdig actie ondernemen
Wat ik ook regelmatig hoor en zie, is dat er gewoon niet op tijd actie wordt ondernomen als een medewerker niet lekker in zijn functie zit. Het gesprek aangaan wordt maar uitgesteld.. En ergens is er ook nog de hoop dat het toch nog goed komt. Dus ondanks de signalen en tegenvallende resultaten, laat de leidinggevende het maar gewoon zo en blijft hopen dat het toch goed afloopt. Uiteindelijk verandert er niets en wordt het meestal alleen maar erger.
Wat beter werkt
Het is allemaal verklaarbaar, maar helaas haal je je er ook flink wat negativiteit en een energielek mee op de hals. Wil je het zelf makkelijker krijgen? Wil je dat het in je team lekker gaat en dit zo houden? Zorg dan altijd dat je de basis van je team goed hebt staan: dus de juiste mensen op de juiste plek. Dit is nooit af, want er gaat weer eens iemand weg of iemand groeit niet mee met het bedrijf en neemt afscheid. Het blijft dus work in progress. En hoe zorg je dan dat je de juiste medewerkers op de juiste plek krijgt en houdt?
1 Wees selectief aan de poort
Ik weet het, het is verleidelijk ‘even snel iemand zoeken’. Maar doe dit niet en neem de tijd om na te denken over het profiel. Maak heel helder voor jezelf wie je precies zoekt. Niet alleen qua CV en ervaring, maar juist ook qua persoonlijkheid, drijfveren en wat iemand graag wil bereiken in zijn of haar leven. Neem de tijd tijdens de selectie. Durf de diepte in te gaan bij gesprekken. Laat iemand ook eens meelopen. Zorg daarnaast ook dat je juist voor jouw kandidaat super aantrekkelijk bent als werkgever. Niet alleen qua salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden, maar juist ook qua sfeer, manier van werken, leiderschap en ontwikkelingsmogelijkheden. Kies om uitzonderlijk te zijn en je wordt gekozen. Lees ook deze blog over Hoe trek je de beste mensen aan voor je team?
2 Blijf in gesprek
Weet op elk moment hoe het met je medewerkers gaat. Investeer in de verbinding en diepere gesprekken. Ben nieuwsgierig, weet waar iemand vandaan komt, weet wat iemand ambieert, weet wat iemands potentie is, weet wat iemand drijft. Als je dit weet te koppelen aan je bedrijfsvisie, dan wordt het pas echt interessant. Geef hier je tijd en aandacht aan. Het is alles waard voor je bedrijf.
3 Blijf alert en herken signalen
Als je de signalen krijgt, ben dan scherp en stel vragen. Beter een vraag teveel dan een paar maanden van negeren. Gedraagt iemand zich anders? Is iemand negatiever dan voorheen? Is iemand ontevreden of ongelukkig? Vraag ernaar. Het enige wat je hoeft te doen, is vragen 'wat is er aan de hand?'. Je krijgt de signalen altijd. Zorg dus dat je er alert op bent en stel je vragen.
4 Neem wél actie
Ook al is het spannend of niet het leukste gesprek om aan te gaan, als je een mismatch ontdekt ga dan niet hopen dat het wel goed komt. Kom altijd in actie. Je medewerker is je er later dankbaar voor (en jij jezelf ook). Ga op onderzoek uit wat het probleem is en ga dan voor een passende oplossing. Moet iemand groeien en zie je dat iemand ook doen? Geef dan die kans en help iemand het te doen. Is een andere plek passender, omdat er veel veranderd is? Kijk daar dan naar. Wel met de kanttekening dat je nooit je bedrijf om iemand heen moet bouwen. Kijk wat er nog meer mogelijk is binnen de rollen en functies die je bedrijf dienen. En mocht er dus uiteindelijk geen match meer zijn, neem dan op een goede manier afscheid. Ook dit hoort erbij. Verspil elkaars kostbare tijd niet door het maar te laten. Ontneem de ander niet de kans op leuker, beter passend werk en zadel jezelf niet op met een probleem wat je hele team kan beïnvloeden.
Dagelijks tips om moeitelozer te werken met je team? Luister mijn podcast, de Love The Way You Lead-podcast hier.
Volg je me al op Instagram of LinkedIn?
Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!




