Werkt de Why nu wel of niet?
Werkt de WHY nu wel of niet?

Yes, mooi! Discussie! Heerlijk! Vorige week ontstond er namelijk wat reuring over de WHY van Simon Sinek (voor wie het nog niet kent, zie het volgende filmpje: the Golden Circle). Mooi dat er tegengeluid is, want het zet ons weer op scherp. In plaats dat we elkaar allemaal maar napraten en ergens blindelings in geloven omdat het goed klinkt, krijg je weer even een moment van bezinning en de vraag voorgeschoteld: klopt dit eigenlijk wel?

Richard Engelfriet stelt op Managementsite.nl namelijk dat het verhaal van de WHY van Sinek te vergelijken is met de het sprookje van de nieuwe kleren van de keizer. Je weet wel, die keizer die nieuwe kleren liet maken van een hele bijzondere stof die alleen slimme mensen konden zien. Sinek is de kleermaker uit dit sprookje, want zijn WHY-filosofie is volgens Engelfriet een managementmythe. Met een WHY beginnen is volgens hem namelijk geen garantie voor succes!

Een klakkeloze Why heeft geen zin

OK, daar heeft hij een punt. Daar kan ik me zeker in vinden. Het zomaar formuleren van een WHY en van de WHY, via de HOW, naar de WHAT communiceren zijn zeker geen garantie tot succes. Er zijn namelijk veel meer factoren die van invloed zijn op een succesvolle organisatie. Plus dat succes in dit artikel helemaal niet gedefinieerd is, dus wat wordt er eigenlijk verstaan onder succes? Hoogstwaarschijnlijk meer omzet en winst, maar het zou net zo goed kunnen gaan over een hogere NPS (Net Promotor Score/klanttevredenheid) of iets in die trant.

In ieder geval behandelt Sinek het Why-How-What-verhaal in zijn TED-filmpje als een model dat inspireert tot actie. Let wel: een MODEL. Een model is niet de absolute waarheid, maar helpt je de wereld te versimpelen en te begrijpen. Het geeft handvatten en aanknopingspunten. Het geeft inzicht.

Hoe je er ook naar kan kijken…

Ikzelf zie de WHY als één van de basis-ingrediënten voor elke organisatie. Om te inspireren, maar vooral ook om richting te geven. In deze tijd moet je als organisatie snel kunnen anticiperen op de markt en blijvend continu verbeteren. Hiërarchie en command & control passen hier niet bij. Eigen verantwoordelijkheid, vertrouwen en verbinding wel. Je bereikt betere resultaten als je de verantwoordelijkheid laat bij je mensen en als zij zich verbonden voelen met je organisatie. Je medewerkers, die dichtbij de klant staan, kennen de klant het beste, weten hoe processen werken en weten wat er beter kan. Dit moet je juist optimaal benutten. Zowel voor organisatie als medewerker, want medewerkers vinden het ook nog eens leuker om zo te werken. Ze worden namelijk serieus genomen en voelen hun toegevoegde waarde. Maar werken vanuit eigen verantwoordelijkheid, of zelfs zelfsturing, werkt niet ZONDER RICHTING. En voor die richting is die WHY nu juist belangrijk. Het WAAROM van je organisatie maakt, samen met je VISIE (stip op de horizon) en een aantal PIJLERS waaraan je kan meten of je het goed doet, dat iedereen houvast heeft. Het maakt helder waarom het bedrijf ‘op aarde is’ en waar je aan bijdraagt als medewerker in het bedrijf. Is de richting duidelijk, dan kan werken vanuit eigen verantwoordelijkheid en vertrouwen of zelfs zelfsturing heel goed werken en krijg je hier mooie resultaten (lees: omzet en werkplezier) voor terug!

Is de WHY dus de enige weg naar succes? Zeker niet. Maar wat mij betreft wel een belangrijk basis-ingrediënt voor een succesvolle organisatie!

Een keer in de zoveel tijd schrijf ik over wat me bezighoudt op het gebied van leiderschap. Geef vooral je reactie of stel je vraag naar aanleiding van dit blog. Mocht je zelf als leidinggevende ergens tegen aan lopen of met een vraag zitten, laat het me weten 06-19283477 (WA mag ook) of kijk wat ik voor je kan betekenen.

Over de schrijver
Mariska is organisatiepsycholoog en expert op het gebied van leiderschap en teamontwikkeling. Ze helpt ondernemers om een sterk team te bouwen en te houden. Zodat ze het zelf makkelijker krijgen, weer de ruimte hebben om te doen wat ze het liefste doen, hun omzet blijft groeien en ze ook nog eens een fantastische werkgever zijn om voor te werken.
Reactie plaatsen