Weerstand in je team, hoe ga je ermee om?
Weerstand in je team, hoe ga je ermee om?
08 september 2021 

Weerstand in je team, hoe ga je ermee om?

Weerstand in je team, je zit er meestal niet op te wachten. Toch kom je het als leidinggevende tegen. Het hoort erbij. De vraag is: wat doe je dan? En als je veel met (indirecte) weerstand te maken hebt, hoe zorg je dan dat je dit vermindert? In deze blog vertel ik hoe je er het beste mee omgaat in je team.

Luister je liever? Hier vind je de podcast.

Weerstand in je team, iedereen krijgt ermee te maken. De vraag is: hoe ga je ermee om? Medewerkers die met de hakken in het zand gaan, halen de snelheid uit het proces en jij bent er meestal ook veel tijd en energie mee kwijt om te overtuigen, erover te praten en medewerkers toch in beweging te krijgen. 

Weerstand in je team hoe ontstaat het?

Weerstand ontstaat doordat mensen ergens door verrast worden (‘Alarm! Dit betekent een verandering’) en omdat ze gelijk een standpunt innemen (Voor of tegen) doordat je ze niet meeneemt. Er gebeurt letterlijk fysiek iets. Onze hersenen zeggen bij een boodschap waar we door verrast worden: ’Ho stop, gevaar. We weten niet wat er dan gaat gebeuren, dus doe maar niet. Je weet wat je nu hebt. Je weet niet wat je straks krijgt.’. Dus als mensen plotsklaps verrast worden, het te groot (en dus bedreigend) overkomt of ze zich machteloos voelen, gaat ons lichaam hierop reageren en ontstaat de weerstand, soms zelfs angst.


Blog Weerstand in je team, hoe ga je ermee om?

Weerstand is er altijd

Weerstand is er altijd in grotere of kleinere mate, omdat nou eenmaal niks hetzelfde blijft. Je krijgt er geregeld mee te maken. Het is er nou eenmaal en het is juist ook positief. Het maakt namelijk dat je juist kunt verbeteren, innoveren en groeien met je bedrijf. Wat vooral het verschil maakt, is hoe je ermee omgaat als je ermee te maken krijgt.

Weerstand is op te delen in twee categorieën: directe en indirecte weerstand.

Bij directe weerstand worden de bezwaren openlijk geuit. Gebeurt dit met wederzijds respect, dan kan dit snel omgebogen worden en is dit eerder positief dan negatief. Je gaat met een open vizier met elkaar in gesprek. En hieruit zul je merken dat dingen alleen maar beter worden. Dit is goud waard want ja-knikkers gaan je niet verder brengen.

Bij indirecte weerstand vertonen medewerkers vaak vluchtgedrag zoals wegkijken, negeren, dichtklappen of ja zeggen, maar vervolgens nee doen. Of de indirecte weerstand is aanvallend en dan uit zich dat meestal onder de vorm van beledigingen, beschuldigingen en sarcasme.

Wat weerstand in ieder geval in de hand werkt is angst, onduidelijkheid, een gebrek aan vertrouwen en een slechte communicatie. Zorg dus in ieder geval dat je een omgeving creëert waarin jullie elkaar vertrouwen en openheid en transparantie normaal zijn.

Personeel aansturen als ondernemer

Weerstand, hoe ga je er nu het beste mee om?

Als je te maken krijgt met weerstand, hoe ga je er dan het beste mee om? Hierbij 6 tips om het in goede banen te leiden als leidinggevende.

1. Kom zelf uit de weerstand

Hier denk je misschien niet zo snel aan, maar het is wel cruciaal. Kom zelf uit je eigen weerstand tegen de weerstand. Accepteer het dat het erbij hoort en blijf niet hangen in ‘getsie, daar gaan we weer’ of ‘kan het nou nooit eens…’. Je herkent dit vast. Zoals je hierboven al kon lezen is met constructieve weerstand niks mis. Maar heb je weerstand tegen de weerstand en blijf je erin hangen, dan nodig je meer weerstand uit. Accepteer het en ga er op een gezonde manier mee om. Zie hiervoor de volgende tips.

2. Zorg voor openheid en vertrouwen

Maak prioriteit van je cultuur. Als je je bedrijf ziet als computer dan is je cultuur je ‘operating system’. Al het andere is een ‘app’. Financiële administratie is een app. Strategie is een app. Marketing is een app. Sales is een app. Maar cultuur is het besturingssysteem. En als het vertrouwen niet goed zit in je cultuur dan kan je nog zo hard aan alle knoppen draaien, maar gaat het niet werken in je team en merk je altijd veel (negatieve) weerstand. Dus verklaar je cultuur heilig. Check hoe goed jullie scoren op een schaal van 0-10 op openheid en vertrouwen en is dit geen 9 of 10 dan is hier eerst werk aan de winkel.

3. Neem medewerkers mee

Ja, ik weet het, jij bent al 10 stappen vooruit. En je houdt van snelheid. Maar die snelheid ga je veel meer krijgen als je niet in je eentje vooruit racet en dan hoopt dat iedereen meekomt, maar juist door ze gelijk mee te nemen. Dat voelt soms tegennatuurlijk of lastig (‘Ik wil al zo graag door, moet dat ook nog’), maar geloof me, dit is waarmee je veel weerstand voorkomt. Sluit aan bij waar je teamleden zijn gebleven en neem ze dan mee naar het punt waar jij bent. Daarmee voorkom je die hakken in het zand, de onnodige discussies en de vertraging die je juist niet wil. Een techniek die je hierbij kan gebruiken en die geweldig werkt is deze:

4. Wees duidelijk en communiceer helder

Draai niet om dingen heen. Probeer niks te verzachten. Ga niet raar staan konkelen. Wees duidelijk en communiceer helder. Ook als je al weerstand verwacht omdat je een minder leuke boodschap voor (een aantal van) je teamleden hebt. Het soort verzachten of het anders brengen dan waar je achter staat, dat vergroot de weerstand alleen maar. Mensen voelen dit haarfijn aan. En daar gaat het vertrouwen. En je weet: dit komt te voet en gaat te paard. Dus communiceer vanuit de juiste intentie. Verbloem niks. Maak niks mooier. Verzacht het niet. Wees duidelijk, open en helder en dan kun je ook het juiste gesprek voeren met elkaar.

5. Benoem wat er gebeurt

Stuit je toch nog op indirecte weerstand? Benoem dan wat er gebeurt om het open te breken en het gesprek aan te gaan. Belangrijk hierbij is openheid en vertrouwen om het gesprek aan de gang te krijgen. Hierin zul je zelf het voorbeeld moeten geven als men het vertrouwen onvoldoende voelt of het voorheen niet normaal was om dit soort dingen te bespreken. Wees er niet bang voor, voor dit gesprek. Benoem wat je aan weerstand ziet (feiten): armen over elkaar, wegkijken, niks zeggen… En vraag: wat is er aan de hand? 

6. Sluit aan bij de medewerker

Heb je de meeste van je team mee, maar zit er bij een of twee teamleden nog wel die weerstand? Ga dan individueel het gesprek aan en sluit aan bij de medewerker. Waar zit iemand? Wat is er daadwerkelijk aan de hand? Hoe zit iemand in elkaar qua drijfveren, hoe iemand in het leven staat? Wees een OEN (Open, Eerlijk en Nieuwsgierig) . Ga op zoek naar waar de weerstand nou precies in zit. Ook hier: vindt elkaar op het level waar je het eens bent met elkaar en neem de ander dan met je mee.

Weerstand in je team is helemaal niet erg. Je doet er juist je voordeel mee als je het benut. Als je er constructief mee omgaat, levert het je bedrijf juist voorsprong op. Zonder wrijving geen glans!


Inspiratie hoe je je team ook aan kan sturen? Volg mij dan op Instagram!

En alvast hulp om het in je team veel beter te laten lopen? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en dus het inzicht aan welke knoppen je nu kan draaien!


Over de schrijver
Mariska is organisatiepsycholoog en expert op het gebied van leiderschap en teamontwikkeling. Ze helpt ondernemers om een sterk team te bouwen en te houden. Zodat ze het zelf makkelijker krijgen, weer de ruimte hebben om te doen wat ze het liefste doen, hun omzet blijft groeien en ze ook nog eens een fantastische werkgever zijn om voor te werken.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down