Wat te doen als mijn medewerkers weer snel vertrekken?
Wat te doen als mijn medewerkers weer snel vertrekken?
19 november 2021 

Wat te doen als mijn medewerkers weer snel vertrekken?

Vertrekken medewerkers weer snel bij je bedrijf? Heb je een hoog verloop? De alarmbellen moeten rinkelen. Want dit is een belangrijk signaal. En dan is het vervolgens natuurlijk belangrijk wat je ermee doet. In deze blog geef ik je het antwoord.

Je vindt hier trouwens ook de podcastaflevering als je liever luistert.

Een hoog verloop…medewerkers vertrekken alweer na een paar maanden. Je hebt tijd, energie en geld geïnvesteerd in het werven, selecteren en inwerken. En ze vertrekken gewoon alweer. Het is niet alleen frustrerend, je weet dat er iets niet klopt. Maar wat kan je nu het beste doen?

Blog Wat te doen als mijn medewerkers weer snel vertrekken?

Onvrede

Als je te maken hebt met medewerkers die vroegtijdig vertrekken, dan heb je inderdaad een probleem. Niet zozeer met die medewerkers. Maar een hoog verloop is een signaal. Het geeft namelijk aan dat er onvrede heerst in je bedrijf. En onvrede uit zich in verzuim, in verloop, in staken of in afhaken. Loopt een van deze cijfers dus op in je bedrijf, dan is het tijd voor onderzoek en actie.

Niet schieten met hagel

Je had waarschijnlijk al in de gaten dat een hoog verloop geen goed teken was. Je hebt vast al iets of zelfs verschillende dingen geprobeerd te veranderen. Maar met weinig resultaat. En dat komt omdat je waarschijnlijk niet aan de juiste knop hebt gedraaid. De daadwerkelijk oorzaak wordt niet aangepakt. Vandaar het minimale resultaat. Zo dacht je misschien: ‘ik moet het salaris verhogen, dan blijven ze wel langer.’ Of heb je gekeken naar de secundaire arbeidsvoorwaarden en heb je die keuze van een leaseauto of treinabonnement er nog aan toegevoegd. Allemaal zonder resultaat. En dat klopt. Want hier draait het namelijk niet om.

Blog Wat te doen als mijn medewerkers weer snel vertrekken?

Onderzoek

Wat ik hierboven al vertelde is een hoog verloop een teken van onvrede. Helaas is dit niet op te lossen door extra geld of mooiere voorwaarden. Wat je wel gaat helpen, is even de tijd nemen om wat onderzoek te doen.

Want wil je weten aan welke knoppen je moet draaien dan is het belangrijk te weten waar de onvrede precies vandaag komt. Waar zit het hem precies in?

Wat is er aan de hand?

Dus in plaats van gelijk in actie te komen en te schieten met hagel is het aan te raden boven tafel te krijgen wat er aan de hand is. Gewoon door te luisteren en vragen te stellen. Het is niet ingewikkelder dan dat. Vraag je vertrekkende medewerkers naar het waarom van hun vertrek en ben niet bang om door te vragen. Zorg voor een zo open mogelijk gesprek zodat je de echte reden boven tafel krijgt. En doe dit niet alleen met vertrekkende medewerkers maar juist ook met zittende teamleden.

Gebieden om zeker te onderzoeken

De onvrede kan verschillende redenen hebben maar vaak bevindt zich het op een van de volgende vlakken:

  • Leiderschap
  • Samenwerken en cultuur
  • Richting en focus
  • Randvoorwaarden

Blog Wat te doen als mijn medewerkers weer snel vertrekken?

Leiderschap: hoe sterk is het leiderschap en het vertrouwen in de directie, het MT, de CEO?

Samenwerken en cultuur: hoe wordt er samengewerkt en is er voldoende veiligheid en vertrouwen onderling of is er veel geroddel en negativiteit? Is afspraak afspraak? In hoeverre is er sprake van samen of zijn er vooral eilandjes? Zijn grenzen duidelijk of niet?

Richting en focus: waarom doen jullie wat jullie doen en waar gaan jullie heen? Is dit voldoende duidelijk of eigenlijk helemaal niet? Is er focus op doelen of is het de ene dag A, de volgende dag B en de dag daarna C?

Randvoorwaarden: klopt het salaris (minimaal marktconform)? Zijn er doorgroeimogelijkheden of mogelijkheden om je als medewerker verder te ontwikkelen? Is er een pensioenregeling?

Dit zijn slechts enkele voorbeelden.

Vooral belangrijk bij onvrede is je oor te luister leggen in je organisatie. Alleen dan kan je de juiste actie ondernemen. Alleen dan verandert er daadwerkelijk iets.

Dus het enige wat je hoeft te doen is op onderzoek uit te gaan en het aan je medewerkers te vragen. Vraag wat er aan de hand is en vraag dan door. En luister. Luister zonder oordeel. Vooral omdat je nieuwsgierig bent en graag verbetering ziet in de huidige situatie. Daar maak je iedereen het gelukkigst mee uiteindelijk.


Wil je regelmatig inspiratie en tips? Connect dan met mij op LinkedIn of op Instagram.

En nieuwsgierig naar de invloed van jouw leiderschapsstijl op je team? Download even gratis de test en krijg binnen 10 minuten inzicht en tips om het in je team nog veel beter te laten werken. 

test je leiderschapsstijl Purple Leiderschapsontwikkeling

Over de schrijver
Mariska is organisatiepsycholoog en expert op het gebied van leiderschap en teamontwikkeling. Ze helpt ondernemers om een sterk team te bouwen en te houden. Zodat ze het zelf makkelijker krijgen, weer de ruimte hebben om te doen wat ze het liefste doen, hun omzet blijft groeien en ze ook nog eens een fantastische werkgever zijn om voor te werken.
Reactie plaatsen