Wat als je managen verschrikkelijk vindt als ondernemer
Wat als je managen verschrikkelijk vindt als ondernemer
08 april 2019 

Wat als je managen verschrikkelijk vindt als ondernemer

Leidinggeven als ondernemer? Allemaal leuk en aardig zo’n team, maar het managen ervan daar moet je eigenlijk niks van hebben. Het is gewoon niet je ding. En dan zeg ik: wat fijn dat je dat hebt! Nu denk jij natuurlijk, hoezo dan? Want dat is toch helemaal niet handig? Lees in deze blog waarom ik dit vind en wat je het beste kunt doen in deze situatie.

Ben jij een ondernemer die dat managen maar niks vindt? Fijn! Wat heerlijk! Dan wordt het alleen maar makkelijker om er mee te stoppen. Zeker ook als je inziet dat dit niet je ding is, dat je er niet blij van wordt en dat er andere mensen zijn die dit beter kunnen dan jij. Want mijn advies: als je er niet blij van wordt, stop er dan mee!

Stop ermee

En om eerlijk te zijn, mocht je er niet al te veel hekel aan hebben, stop er dan ook mee. Want blijf je als leider van je bedrijf hangen in het operationeel managen, zeker als je er niet van houdt, dan creëer je een gigantisch probleem voor jezelf en je bedrijf. Op deze manier steven je zelf af op een burn out, functioneert je team niet optimaal en haal je er het minimale uit in plaats van het maximale. Ook krijg je op een gegeven moment grotere problemen die je aardig wat geld kunnen kosten. Daar zit je natuurlijk niet op te wachten.

Wat als je managen verschrikkelijk vindt als ondernemer

Waarom je erin rolt en er moeilijk uitkomt

Ik kan me voorstellen dat je je wel eens afvraagt hoe je nou in deze situatie terecht bent gekomen. Je bent je bedrijf begonnen en super dankbaar dat het draait zoals het doet. Je bent trots op je stappen en groei. Je hebt toch een echt serieus bedrijf weten neer te zetten. En logisch dat er bij die groei ook steeds meer mensen bij komen. Je vindt het niet meer dan normaal. Alleen had je nooit zo bij je eigen rol stil gestaan. Dat die natuurlijk ook verandert. Je bent in je managementrol gerold. Je doet het gewoon, ook al vind je het best pittig af en toe. En daar zit hem nou net de crux. Je bent erin gerold en je weet dat het erbij hoort, maar of je er nou echt blij van wordt en energie van krijgt, dat is een ander verhaal.

En als je heel eerlijk bent: je vindt er eigenlijk helemaal niks aan. Laat jou maar weer doen waar je goed in bent. Of dit nou de strategie uitdenken is of jullie marketing en sales nog veel verder optimaliseren, je doet dit zoveel liever dan al die taken die er bij zijn gekomen sinds je mensen hebt aangenomen. Maar nu zit je erin vast. Dat hoort er nou eenmaal bij, toch?

Onzin! Doe waar je goed in bent!

Als je bovenstaande herkent, neem dan nu even een moment voor jezelf. Niet over een uur, niet nadat je volgende afspraak geweest is, niet volgende week. Pak NU je moment. Een moment om uit te zoomen en stil te staan. En jezelf een paar vragen te stellen, namelijk: 

  • Wat zijn taken en werkzaamheden die ik graag doe waar ik in uitblink én waar ik energie van krijg?
  • Als ik naar die lijst kijk, welke 2 dingen vind ik dan het allerleukst?
  • En wat zijn de werkzaamheden die ik nu allemaal doe waar ik geen energie van krijg?

Heb je dit op een rijtje dan kun je je nu focussen op de 2 dingen die je het allerleukste vindt om te doen en het beste kan. Daar zit jouw toegevoegde waarde en ook je energie. Al het andere kan je (lees: moet je) automatiseren of uitbesteden. Ja, dus ook alle operationele managementtaken, zoals werk verdelen, HR administratie bijhouden, verlof goedkeuren, brandjes blussen enzovoorts.

Wat als je managen verschrikkelijk vindt als ondernemer

Maak een keuze

Durf te kiezen. Het vraagt wel van je dat je naar jezelf durft te kijken, dat je durft toe te geven waar je goed en minder goed in bent en dat je durft los te laten. Durf de keuze te maken en je te focussen op dat wat jij het beste kan. Dan ben jij blij, maar je team ook. En uiteindelijk je bedrijf ook. Niemand heeft er namelijk wat aan als jij alle ballen in de lucht probeert te houden, omdat je denkt dat dat nou eenmaal zo hoort. En niemand heeft er wat aan als jij uiteindelijk leeg loopt en er helemaal niks meer aan vindt. Hoe ga je de club dan inspireren?

De volgende fase

Als je bedrijf groeit, komt het steeds in een andere fase. Dit vraag ook steeds iets anders van jou. Eerst ben je de artiest, de creatieveling. Daarna wordt je medewerker in je bedrijf, maar daarna als het goed is eigenaar en in de fase daarna investeerder.

In plaats van IN je bedrijf werken is het de bedoeling dat je steeds meer AAN je bedrijf gaat werken. Zorg dus dat je dit ook kunt doen. Operationele management taken en regelzaken met personeel kun je aan een manager overlaten. Dat hoef jij niet te doen. Sterker nog, doe het liever niet.

Wat als je managen verschrikkelijk vindt als ondernemer

Wat je beter kunt doen

Er is een ding wat je alleen wel zelf moet blijven doen. Pak wel je leiderschap. En gelukkig kan je dat doen op een manier die bij je past. Je blijft nu eenmaal wel de eigenaar van het bedrijf.

Medewerkers en freelancers die voor je werken, kijken toch naar jou. Pak hierin je rol. Ben helder over de visie en strategie, over de koers, over waar jullie op speren (en waarop niet). Je hoeft dit niet allemaal zelf te bedenken, maar neem wel de regie en zorg voor de juiste mensen voor de job.

Vul het dus zo in zoals je het het liefste doet. De één staat graag op de zeepkist, de ander is wat meer van de achtergrond. Sommige dingen horen bij je rol als leider en daarvoor kijkt je team toch naar jou. Groei daarin. En focus je verder op wat je goed kan en energie van krijgt.

Dus: maak je team het belangrijkste, stop met operationeel managen en pak je leiderschap. En je maakt het jezelf makkelijker en zorgt dat je kunt floreren met je bedrijf en er ook veel lol aan kunt beleven! Make it happen. Don’t settle for less.

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Over de schrijver
Mariska is organisatiepsycholoog en expert op het gebied van leiderschap en teamontwikkeling. Ze helpt ondernemers om een sterk team te bouwen en te houden. Zodat ze het zelf makkelijker krijgen, weer de ruimte hebben om te doen wat ze het liefste doen, hun omzet blijft groeien en ze ook nog eens een fantastische werkgever zijn om voor te werken.
Reactie plaatsen