Wat als je je inhoudt, omdat je medewerkers er wat van vinden?
Wat als je je inhoudt, omdat je medewerkers er wat van vinden?
18 januari 2022 

Wat als je je inhoudt, omdat je medewerkers er wat van vinden?

Je inhouden, omdat je weet dat je medewerkers er ‘weer wat van vinden’? Je probeert het goed te doen. Je wil dat iedereen je aardig vindt. Maar ondertussen lijkt het alsof je het toch nooit goed doet, loop jij op eieren en ben je gefrustreerd, omdat dingen niet lopen zoals je wil. Hoe kan je hier verandering in aanbrengen? En waarom is het voor jezelf enorm bevrijdend om hiervan los te komen? Ik ga het je vertellen in deze blog.

Luister je liever? Luister dan hier de podcastaflevering.

Mensen vinden overal wat van. Je medewerkers vinden overal wat van. Dit kan je aardig in de weg zitten. Je houdt je in. Je zegt dingen maar niet. Je verzacht of verkleind dingen. Omdat je weet dat ze er wat van vinden en je wil het zo graag goed doen. Maar toch voelt het niet goed. Jij moet je in allerlei bochten wringen en je grenzen worden regelmatig overschreden. En je medewerkers vinden het nog steeds niet altijd oké. Ze nemen regelmatig een loopje met je en er gebeuren dingen die je toch echt graag anders ziet. Hoe ga je hier mee om?

We willen aardig gevonden worden

De mening van anderen, dat anderen wat van ons vinden, kan ons best in de weg zitten. Daarom blijven we voorzichtig of doen we dingen niet. Daarom durven we niet super zichtbaar te zijn, daarom durven we niet onze mening (volledig) te uiten en daarom denken we regelmatig ‘ach, laat ook maar’. Het is logisch, want we willen nou eenmaal aardig gevonden worden, toch? En dat wil je ook in je leidersrol.

Blog Wat als je je inhoudt, omdat je medewerkers er wat van vinden?

Dit werkt niet

Maar meestal zie ik dat ondernemers dit willen bereiken door veel goed te vinden, door niet echt heel scherp te zijn in hun visie, door voorzichtig te zijn met uitspreken wat ze nou eigenlijk verwachten en door dingen te verzachten. Want dan zullen mijn medewerkers het er wel mee eens zijn. Dan zullen ze me aardig vinden. En dan hebben ze het naar hun zin en werken ze hard.

Toch is dit nu precies wat jouw frustraties in de hand werkt. En is het ook precies NIET geven aan je team wat het nodig heeft. Hoe dan? Dus ik wil je hierbij inspireren om het anders te doen en ook de tip geven wat je daarbij gaat helpen om dit ook daadwerkelijk te doen.

Bevrijd jezelf

Om jezelf te bevrijden én juist meer vertrouwen te winnen bij je team en het beter te laten werken, doe dit: stop met je wat aantrekken van wat anderen vinden. Want of je nou A, B of C doet, ze vinden er sowieso wat van. Ga staan voor jouw visie en leiderschap. Stap volledig in je rol en wees jou. Dat is wat je een aantrekkelijke leider maakt. Met je sterktes, je zwaktes, je manier van communiceren, je humor, je goede intenties, je eigenaardigheden…. Dat is wat jou menselijk maakt en wat vertrouwen en respect op wekt. Nee, niet iedereen is het altijd met je eens. Maar dat is helemaal oké. Heb het er dan over. Ga het gesprek aan met open vizier en nieuwsgierigheid. Je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn. Duidelijkheid en jezelf zijn dat is juist wat je team nodig heeft.

Blog Wat als je je inhoudt, omdat je medewerkers er wat van vinden?

Wat je hierbij helpt

Wat mij ooit geholpen heeft om me er niks meer van aan te trekken, is me realiseren dat iedereen toch altijd overal wat van vindt. Zo zitten we als mensen in elkaar. Iedereen heeft overal een oordeel en mening over vanuit zijn perspectief. Voor mij was het enorm bevrijdend om me er gewoon niet meer druk over te maken en gewoon mezelf te zijn. Als ik het toch nooit voor iedereen goed kan doen en dit gewoon een feit is, kan ik beter maar volledig gaan staan voor waar ik in geloof.

En dit is ook goed om je te realiseren

En later leerde ik nog dit. Iedereen kijkt of luisteren namelijk naar iets vanuit zijn of haar perspectief. Dit perspectief is gevormd door wat iemand als opvoeding heeft gehad, de ervaringen die hij/zij heeft gehad, de mensen die hij/zij om zich heen heeft gehad enzovoorts… 

Als je je realiseert dat niet iedereen vanuit hetzelfde perspectief kijkt en reageert, dan weet je dat een reactie dus altijd iets zegt over de persoon die reageert en niet over jou. Tenzij het je heel erg raakt. Dan heb je wat onderzoek bij jezelf te doen. 

Probeer elkaar te begrijpen

Maar het is vooral interessant om onderzoekend te kijken naar iemands reactie en perspectief zonder oordeel. Om elkaar beter te begrijpen. Dit is sowieso waardevol om te doen in alle gesprekken die je met medewerkers hebt. Dus neem dit sowieso mee. Niemand heeft precies hetzelfde perspectief als jij, en dat is prima. En het werkt een stuk lekkerder en relativeert enorm als je je dit realiseert.

Dus vanaf nu: stoppen met je druk maken over wat anderen overal van vinden. Ze vinden er hoe dan ook wat van. Bevrijd jezelf. Wees jezelf. Niet alleen voor jou een stuk makkelijker werken, maar je hebt daarmee een geweldig positieve uitwerking op je team. En het vertrouwen en respect groeit alleen maar.

Let’s do this!



Ontdek je leiderschapsstijl! Je antwoord op het verbeteren van de teamperformance.

Download even gratis de test en krijg inzicht in je voorkeursstijl en de uitwerking daarvan op je team. Inclusief tips om de perfomance van je team x10 te laten gaan.

Ebook Ontdek je leiderschapsstijl




Over de schrijver
Mariska is organisatiepsycholoog en expert op het gebied van leiderschap en teamontwikkeling. Ze helpt ondernemers om een sterk team te bouwen en te houden. Zodat ze het zelf makkelijker krijgen, weer de ruimte hebben om te doen wat ze het liefste doen, hun omzet blijft groeien en ze ook nog eens een fantastische werkgever zijn om voor te werken.
Reactie plaatsen