Wat als je je belabberd voelt na een pittig gesprek met een medewerker?
Wat als je je belabberd voelt na een pittig gesprek met een medewerker?
07 september 2020 

Wat als je je belabberd voelt na een pittig gesprek met een medewerker?

Een pittig gesprek met een medewerker gaat je niet altijd in de koude kleren zitten. Je kan soms even helemaal van slag zijn. Alleen met wie moet jij het delen? En heb je wel het goede gezegd en gedaan? De twijfel slaat toe…. I hear you! Herkenbaar. In deze blog hoe je hiermee om kan gaan.

Een pittig gesprek met een medewerker kan zorgen dat je aardig rot voelt. Ongeacht of het gegrond is, het voelt nou eenmaal zo. Je bent er een beetje van van slag, blijft er maar aan denken en begint te twijfelen. Had ik dit niet zo moeten zeggen? Was ik niet te hard? Heb ik het wel goed aangepakt? Ik had beter…. Herkenbaar?

Ik wil geen boeman zijn

Je voelt je de boeman. Terwijl je juist wil dat iedereen je aardig vindt, deze medewerker inclusief. En wat gaat er wel niet gebeuren als diegene het in de rest van je team gaat delen. Je wordt er zenuwachtig van.

Toch weer verzachten

Vaak zie ik dat leidinggevenden dan toch weer gaan verzachten. Dat ze gaan pleasen naar de medewerker in kwestie en ook naar de rest van het team. Er wordt dan toch weer afgeweken van het standpunt en de leidinggevende laat zijn grens los. Uiteindelijk zorgt dit juist voor verwarring en onduidelijkheid en doet het meer kwaad dan goed.

Natuurlijk snap ik de reactie. We willen nou eenmaal aardig gevonden worden, zeker ook door de mensen in je team. En je wil geen heibel in de tent. Je wil juist een positieve vibe en een goede samenwerking, dus gezeur moet je niet hebben. Helemaal logisch.

Blijf je grens bewaken

Toch is het belangrijk om bij je standpunt te blijven. Het kan zijn dat iemand het niet met je eens is, het kan zijn dat de emoties hoog oplopen. Maar je hebt het gesprek niet voor niets. Je hebt er meestal goed over nagedacht en als het goed is ook voorbereid. Je hebt het met een bepaalde reden. Blijf daar trouw aan ook al maakt een reactie je nu even aan het wankelen.

https://purpleleiderschapsontwikkeling.nl/wat-als-je-je-belabberd-voelt-na-een-pittig-gesprek-met-een-medewerker/

Hoe kan je voor jezelf checken of je het nou goed gedaan hebt?

Wat je nu nodig hebt is even bevestiging. Bevestiging dat je het goed gedaan hebt, zover dat kon. Maar met wie kan je het delen? Als je een mentor of coach hebt, kan je die natuurlijk bellen. Maar hierbij ook een checklist om jezelf even gerust te stellen.

1 Kun je jezelf in de spiegel aankijken?

Daar bedoel ik mee: sta je volledig achter je boodschap? Kan je het onderbouwen met argumenten? Sta je achter je besluit en weet je waarom je dit moet doen? Dan kan het niet mis zijn. Als je er goed over nagedacht hebt en je staat er volledig achter, dan kan je je het hoe dan ook verdedigen (als dat zou moeten). Je gelooft zelf in je besluit en keuze en kan jezelf dus altijd in de spiegel aankijken. Zorg dat je dit bij elk besluit wat je neemt ook altijd kan.

2 Heb je de boodschap gebracht vanuit jou?

Heb je de boodschap gebracht vanuit jouzelf? Dus niet wijzend naar ‘Jij doet dit’, ‘Jij zegt dat’, ‘Jij doet nooit…’, ‘Jij doet altijd…’. Maar juist ‘Ik zie dit….’, “Ik hoor je zeggen dat…’ en ‘Ik vind dit niet prettig omdat het mijn grens overgaat’ enz. Als je dat doet, kan iemand anders daar weinig van vinden. Iemand kan de boodschap  of feedback niet leuk vinden, maar het is jouw beleving. Is het gesprek voor je gevoel raar verlopen of kreeg je een stortvloed aan verwijten terug dan kan het hier aan liggen. Als je namelijk gaat vinger wijzen dan krijg je boosheid en verwijten terug. Terwijl als je het vanuit jouzelf teruggeeft er ruimte is voor dialoog.

https://purpleleiderschapsontwikkeling.nl/wat-als-je-je-belabberd-voelt-na-een-pittig-gesprek-met-een-medewerker/

3 Ben je duidelijk geweest, maar ook begripvol?

Heb je het doel van het gesprek gelijk aangegeven? Niet eerst allemaal over koetjes en kalfjes zoals hoe was je weekend of hoe gaat het thuis want dan wordt het daarna lastig. Voor je medewerker is het verwarrend en die weet dat er wat komen gaat. De spanning loopt op. En voor jou is het lastig om dan nog de omslag te maken. Ook is het de vraag of je boodschap dan aankomt.

Wees altijd gelijk duidelijk. Over het doel van het gesprek en breng je boodschap. En heb daarna ook begrip voor de reactie en emotie van de ander. Laat daar ook ruimte voor. Maar zonder in te leveren op je standpunt of grens. Blijf hier helder in. Ook na het gesprek of bij een eventueel vervolg.

Heb je bovenstaande gedaan, dan heb je het op de best mogelijke manier gedaan en kan je je er nu even naar over voelen, maar je hebt het gewoon geflikt. Ondanks dat het niet je favoriete bezigheid is, heb je gedaan wat er moest gebeuren. Je hebt leiderschap getoond. Je mag dus trots zijn op jezelf. Mijn steun heb je.

En zie je nog punten voor verbetering? Ook geen man over boord. Je hebt je best gedaan en je hebt ervan geleerd. Je kan in het vervolg van het proces nog bijsturen. Het is nooit te laat. En je weet in het vervolg wat je beter kunt doen. Zie het als een leerproces. Wees niet te hard voor jezelf. Je hebt weer progressie gemaakt.


Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! 
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Over de schrijver
Mariska is organisatiepsycholoog en expert op het gebied van leiderschap en teamontwikkeling. Ze helpt ondernemers om een sterk team te bouwen en te houden. Zodat ze het zelf makkelijker krijgen, weer de ruimte hebben om te doen wat ze het liefste doen, hun omzet blijft groeien en ze ook nog eens een fantastische werkgever zijn om voor te werken.
Reactie plaatsen