Millenials in je team, last of zegen?
Millenials in je team, last of zegen?

Millenials in je team, last of zegen?

Blog Millenials in je team: last of zegen?‘Millenials, ik weet niet meer wat ik aan moet in mijn bedrijf. Het lijkt wel alsof ze helemaal geen ambitie hebben’, verzuchte een van mijn vrienden met een groeiend eigen bedrijf. ‘Ze willen niet alleen maar hard werken en hogerop komen. Ze willen juist vrijheid en om 17.00u naar huis. Waar lopen ze wel warm voor? Niet alleen voor een vet salaris en een dikke auto’.

Dat klopt inderdaad. Generatie Y (GenY) ofwel de millenials (geboren zo tussen 1980 en 2001) hebben andere knoppen waarvan zij ‘aan gaan’ dan voorgaande generaties. Maar deze generatie wil je wel degelijk in je bedrijf. Zij zijn digitaal opgegroeid, zij zijn gewend in netwerken te opereren en zijn goed opgeleid en zeker ambitieus. Dit is precies wat je als bedrijf in de huidige tijd nodig hebt. Dus hoe kan je deze GenY toch binden aan je bedrijf? En welke leiderschapsstijl werkt het beste?

Wie o wie is GenY?

Generatie Y kenmerkt zich doordat zij vanaf hun vroege jeugd opgegroeid is met computers, internet, mobiele telefoons en gaming. Deze millenials weten niet beter. Hun wereld was al snel veel groter dan bij eerdere generaties. Voor hen is het normaal om continu in contact te staan met hun netwerk. Ze zijn altijd online en zijn gewend met veel signalen om te gaan.

Het leven is maakbaar is hun overtuiging. Dit brengt enorme keuzemogelijkheden met zich mee, maar tegelijkertijd ook keuzestress. Je wordt namelijk wel geacht de juiste keuze te maken! Positief van deze generatie is dat ze krachtig en eigenwijs is en streeft naar nut en een betere wereld. Een keerzijde is, dat doordat ‘alles mogelijk is, ze veel druk ervaren.

Wat verwachten ze op de werkvloer?

Qua werkend leven vinden ze dat een organisatie er is voor hen. Zo kunnen ze zich namelijk verder ontwikkelen. Een van de eerste vragen bij een vacature is dan ook hoe de organisatie bij kan dragen aan hun persoonlijke ontwikkeling. Ten tweede moet werken leuk zijn! Plezier in je werk leidt tot betere prestaties is de overtuiging. En ten derde moet werk zinvol en relevant zijn! Millenials willen graag een maatschappelijke bijdrage leveren en ondernemen.

Wat ze nodig hebben van de organisatie waar ze werken, is eigen verantwoordelijkheid. Dat ze hun werk op hun manier kunnen doen en dat ze fouten mogen maken. Ze verwachten vanuit de organisatie coachende begeleiding. En ze verwachten, naast de vrijheid om hun werk te doen, ook duidelijkheid. Ze willen een duidelijk kader. Als dit in orde is, dan gaan ze er helemaal voor. Van hun leidinggevende verwachten ze coaching en duidelijke (en veel) feedback. Het is wat GenY betreft een relatie op basis van gelijkwaardigheid.

Opvallend is dat deze GenY zich al eerder in het leven, dan voorgaande generaties, afvraagt: Waar draag ik aan bij? Waarom ben ik op aarde? Ze zijn dan ook op zoek naar werk dat zin geeft. Ze willen zich echt verbonden voelen met de organisatie, met de mensen en met het hogere doel van de organisatie. Als ze de verbondenheid niet voelen, zoeken ze nog eerder bijbaantjes dan zomaar bij een bedrijf te gaan werken.

Je moet ze JUIST aantrekken, deze generatie

Blog Millenials in je team: last of zegen?Deze generatie is wel degelijk ambitieus. Ze worden alleen anders gedreven. Aansturing ‘oude stijl’ en een bedrijfscultuur met veel regels en bureaucratie spreekt hen totaal niet aan. Voor de managers onder ons van Generatie X en daarboven betekent het: laat je eigen referentiekader los en sluit aan bij wat GenY drijft. Wanneer je blijft denken in hierarchie, formele gesprekken en beoordeling, nauwelijks feedback en weinig eigen verantwoordelijkheid, dan ben je deze medewerkers kwijt.

Maar wil je je organisatie succesvol laten zijn en houden, dan kunnen de millenials hier juist als geen ander aan bijdragen. Het is dus belangrijk je bedrijf interessant te maken voor deze generatie. Zorg voor voldoende uitdaging en leuk werk, geef deze medewerkers vrijheid én duidelijkheid, laat ze los en laat ze fouten maken, geef ze voldoende ontwikkelmogelijkheden, geef veel feedback en laat ze voelen dat wat ze doen relevant is. Dan zorgt deze generatie, ambitievol als ze is, voor hele mooie resultaten. Hoe je dit voor elkaar krijgt? Lees deze 5 tips.

Tips voor een millennialproof-leiderschapstijl

Als je als leidinggevende af en toe met je handen in het haar zit wat betreft deze generatie, dan hierbij enkele tips. Als leidinggevende heb je een cruciale rol in het binnen halen en houden van GenY. Wat kan jij doen om het voor deze generatie aantrekkelijk te maken om voor (lees: met) je te werken? Waar liggen kansen en wat betekent dit voor je leiderschapsstijl?

1. Sluit aan bij hun drijfveren

Ken de specifieke drijfveren van je GenY medewerkers. Als je iemands drijfveren kent, kan je beter aansluiten bij deze persoon en weet je wat hem of haar motiveert. Het biedt aanknopingspunten voor gesprekken, geeft inzicht in ontwikkelpotentieel en laat zien in wat voor omgeving iemand het best tot zijn recht komt. Hoe krijg je deze drijfveren inzichtelijk? Dat kan heel eenvoudig door gebruik te maken van een drijfverenanalyse, zoals bijvoorbeeld Profile dynamics of Management Drives.

2. Geef continu feedback (ook complimenten!) en leer het ook te ontvangen.

Dit blijft een lastige, maar is o zo belangrijk bij deze generatie: geef voldoende complimenten en feedback. Millenials zijn opgegroeid met directe feedback via gaming en hun sociale netwerk. Ze verwachten dit ook in hun werk. Geef ruimte voor fouten, geef ook gelijk feedback. Niet na 4 weken, als je weer een bila hebt staan, maar gelijk dezelfde dag. En ben scheutig met complimenten. Ben hierin creatief, het kan op verschillende vlakken: inhoud, proces, samenwerking enz. Aangezien de relatie wat betreft de GenY medewerker gebaseerd is op gelijkwaardigheid kan je ook feedback terug verwachten. Ben ook hier op voorbereid.

3. Geef richting en kaders, maar laat de verantwoordelijkheid daar waar hij hoort.

Laat los, maar geef wel een richting (visie) mee en geef kaders of handvatten bijvoorbeeld om duidelijkheid te scheppen over wanneer het nou goed gaat als individu of team. Dus laat de verantwoordelijkheid daar waar hij hoort en geef vrijheid, maar met houvast. Het mooiste is om de richting en de kaders (bijvoorbeeld 5 of 6 ijkpunten) met het hele team te bepalen. Je kan hiervoor een of meerdere korte sessies organiseren met aantrekkelijke werkvormen. Het levert ook gelijk verbinding met de organisatie en het team op.

4. Zorg voor uitdaging en ontwikkelmogelijkheden

Zorg dat het werk voldoende uitdaging biedt en dat de medewerker zich ondertussen kan ontwikkelen. Niet bang zijn om hierin te investeren en dat hij/zij daarna overstapt naar de concurrent. Je gaat er zelf ook profijt van hebben en het is nou eenmaal een feit dat we geen levenslange arbeidscontracten meer sluiten. Na een positieve ervaring komt iemand na een uitstap bij een andere organisatie wellicht weer terug. Zorg dus voor een passende rol voor deze medewerker (gebruik hiervoor ook de drijfveren, zie 1) en laat diegene leren en proberen. Onder jouw bezielende begeleiding en coaching natuurlijk.

5. Ga voor menselijk leiderschap

Nieuw leiderschap, zoals het zo mooi wordt genoemd, kent vele termen. Maar laten we het eenvoudig houden en niet in allerlei definities blijven hangen. Wat mij betreft is het leiderschap op basis van gelijkwaardigheid, oprechte interesse en aandacht. Oftewel gewoon menselijk leiderschap.  Waarbij er sprake is van vertrouwen en de verantwoordelijkheid ligt bij degene die de een rol of opdracht op zich heeft genomen. Er is ruimte om zelf te verbeteren (meer klantwaarde te creëren) en dit wordt gestimuleerd. Als leidinggevende ben je coachend, stel je vragen en kijk je mee, maar laat je de medewerker zelf met oplossingen komen (en leren). Dit betekent dat jij als leidinggevende alles in het werk stelt om de medewerker zo goed mogelijk te laten presteren. Niet alleen belangrijk trouwens voor de millenials in je team, maar voor je hele team.

Ondanks mogelijke hoofdbrekens heeft deze generatie je organisatie veel te bieden. Zeker als je als organisatie flexibeler wilt opereren in je markt en je bij wilt blijven bij alle nieuwe ontwikkelingen. Grijp dus je kans en maak je organisatie interessant voor millenials.

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purpleleiderschapsontwikkeling.nl/ebook/

Over de schrijver
Mariska is organisatiepsycholoog en expert op het gebied van leiderschap en teamontwikkeling. Ze helpt ondernemers om een sterk team te bouwen en te houden. Zodat ze het zelf makkelijker krijgen, weer de ruimte hebben om te doen wat ze het liefste doen, hun omzet blijft groeien en ze ook nog eens een fantastische werkgever zijn om voor te werken.
Reactie plaatsen