Medewerkers, een investering of een kostenpost?
Medewerkers, een investering of een kostenpost?
28 oktober 2021 

Medewerkers, een investering of een kostenpost?

Medewerkers, zijn ze voor jou een investering of een kostenpost? Hoe kijk jij hier tegenaan? De meeste ondernemers zien hun personeel vooral als kostenpost. Maar wat nou als de relatie met je medewerkers anders bekijkt? En wat levert dat jou, je bedrijf en je medewerkers dan vooral op? Ik vertel het je in deze blog.

Medewerkers zijn een kostenpost en meestal ook de grootste. 85-90% van de bedrijfskosten zijn vaak personeelskosten. Logisch dat je als ondernemer je medewerkers ook zo ziet, als kosten. Het betekent alleen wel dat je je als ondernemer enorm beperkt. En dat is zonde. Want als je je medewerkers ziet als investering ipv als kostenpost, dan gaat er een wereld voor je open.

Hoe werkt het?

De meeste ondernemers bekijken de relatie met hun medewerker als transactioneel. Oftewel: jij levert werk aan mij en ik betaal jou daarvoor salaris. Het uitgangspunt is What’s in it for me? Dus wat lever jij mij op? Je merkt dit bijvoorbeeld ook aan hoe een sollicitatiegesprek wordt ingestoken. Als het gaat vanuit ‘wat kom jij mij en mijn bedrijf brengen?’ dan is dat heel anders dan wanneer het gaat vanuit ‘wat kunnen we voor elkaar betekenen?’.

Medewerkers een investering of een kostenpost?

Een transactionele relatie of een transformationele relatie?

Door het teveel als transactie te zien, hou je mogelijkheden erg beperkt. En je hoopt op het maximale resultaat bij de medewerker waar je mee in zee gaat, maar vaak genoeg komt dit helemaal niet uit de verf. Die volledige potentie wordt niet benut of blijft zelfs onzichtbaar.

Succesvolle ondernemers met een florerende business hebben een ding meestal goed in de gaten. Dat ze de relaties met hun teamleden niet moeten zien als transactie, maar dat ze deze transformationeel benaderen. En dat maakt alle verschil.

What’s in it for them?

In een transformationele relatie is niet het uitgangspunt ‘What’s in it for me?’ maar juist ‘What’s in it for them?’. Oftewel: wat voor waarde kan ik aan de ander toevoegen waardoor de ander ook weer waarde kan toevoegen? Door relaties met samenwerkingspartijen, vrienden, ondernemers uit hun netwerk en ook met hun medewerkers op die manier te benaderen, gaat er een hele andere dynamiek ontstaan. Ook creëren ze hierdoor meer en meer mogelijkheden. Vandaar dat hun bedrijf vaak zoveel sneller groeit.

Kies voor transformationeel en zie het als investering

Je mensen maken jouw bedrijf. De mensen die jij kiest voor jouw team maken het verschil. Wat zou het betekenen als je al je relaties dus ook die met je teamleden transformationeel benadert? Hoe kunnen we elkaar versterken? Wat kan ik voor jou betekenen? Hoe kan ik waarde aan jou toevoegen?

Medewerkers een investering of een kostenpost?

Ken je mensen door en door

Vandaar dat ik ook altijd hamer op het echt goed leren kennen van potentiële nieuwe medewerkers in het bedrijf. Niet alleen maar praten in een kort sollicitatiegesprek over wat ze kunnen en kennen. Dan blijf je hangen op het transactionele niveau. Maar juist de diepte in gaan. Wat drijft iemand echt? Wat is iemands ambitie? Wat zijn persoonlijke doelen? Hoe staat iemand in het leven? Wat is van waarde voor deze persoon? Om zo te ontdekken hoe jij en je bedrijf en de persoon in kwestie elkaar kunnen versterken. Om te ontdekken waar jullie aansluiten. Om zo te ontdekken of die persoon ook helemaal past bij jou en jouw bedrijf. En als dit een ja is, dan is er zoveel meer dan die maandelijkse transactie. Dan wil die medewerker gaan voor die visie van jou, dan is iemand intrinsiek gemotiveerd, dan ontstaan er zelfs grotere, nieuwe ideeën en dan kan iemand groeien waardoor jouw bedrijf ook weer groeit.

Het is EN EN

Laat je dus de beperkende gedachte van een transactionele relatie los. Zie je medewerkers als investering. Een investering voor beide partijen zo enorm waardevol is. Geef hen waarde, help hen te groeien en beter te worden en je krijgt er enorm veel waarde voor terug in je bedrijf. Het is EN EN en niet OF.  Het is een andere manier van kijken én een andere manier van handelen. Maar dit brengt de resultaten die je wil met je bedrijf. Dit maakt geeft jou en jouw bedrijf snelheid en voorsprong omdat de meeste ondernemers dit niet doen. Dit maakt jou een van de leukste, fijnste werkgevers om voor te werken. Dit maakt dat je voor heel veel mensen van betekenis bent.

Think about it… 

Wat is er dan allemaal wel niet mogelijk?


Wil je regelmatig inspiratie en tips, volg mij dan op LinkedIn.

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Ebook van stress naar succes


Over de schrijver
Mariska is organisatiepsycholoog en expert op het gebied van leiderschap en teamontwikkeling. Ze helpt ondernemers om een sterk team te bouwen en te houden. Zodat ze het zelf makkelijker krijgen, weer de ruimte hebben om te doen wat ze het liefste doen, hun omzet blijft groeien en ze ook nog eens een fantastische werkgever zijn om voor te werken.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down