Maar hoe doe je dat nou? 3 tips om ermee te starten
Toen ik zo’n 12 jaar geleden startte in mijn eerste leidinggevende rol vond ik het spannend en een ontdekkingstocht. Ik twijfelde ook geregeld. Kan ik dit wel? Val ik straks niet door de mand? En ook had ik een bepaald idee hoe ik me als manager moest gedragen: ik moest weten wat er speelde, ik moest besluiten nemen, ik moest er staan en ik moest overal wat van vinden.
Waar dit op gebaseerd was, geen idee. Het was mijn beeld hoe een manager moest zijn en doen. En die rol nam ik grotendeels aan. En grappig was dat ik een tijdje geleden een gesprek had met een partner van een Marketing Communicatie bureau. Zij is in een leidinggevende rol gerold en zei het heel mooi: ‘Ik ben eigenlijk veel te directief, maar dat doe ik omdat ik denk dat het zo hoort!’ Ook zij had een bepaald idee van hoe ‘het hoort’ en ging zich daar naar gedragen.
Hoe heurt het eigenlijk?
Ik heb dat ook gedaan. Terwijl ik wist en geloofde dat je juist door verantwoordelijkheid te geven en mensen zelf te laten beslissen veel meer betrokkenheid kan creëren. Dat ze daardoor veel meer toegevoegde waarde voelen en meer plezier in hun werk hebben. En daardoor dus ook beter presteren. Maar ik stuurde veel te veel. Wilde alles weten, wilde op tijd kunnen bijsturen, wilde het goed doen. Dus echt loslaten deed ik niet. En al wilde ik mijn team meer faciliteren, dan zat ik met de vraag hoe ik dat moest aanpakken. Daar ben ik toch helemaal niet goed in? Oftewel ik speelde de rol zoals ik dacht dat het hoorde en deed daardoor 2 dingen niet: waar ik in geloofde, bracht ik niet in de praktijk en ik verwijderde me steeds meer van mijn authentieke ik. Wat het allemaal sterker had kunnen maken, deed ik juist niet.
Inmiddels is directief aansturen, of ‘command and control’ zoals het ook wel genoemd wordt, natuurlijk hartstikke achterhaald. Ook al is het nog voldoende aanwezig in het bedrijfsleven. Maar we leven in een wereld waarin we als organisaties snel en flexibel moeten kunnen handelen, waarin nieuwe generaties zich aan dienen die al veel eerder naar betekenisvol werk zoeken en die gewend zijn om met korte lijnen te werken, een wereld waarin we overal kunnen werken waar we willen en informatie als een razende stroomt. Daar hoort dus ook een leiderschapsstijl bij die past bij de 21e eeuw.
Twijfel je wel eens of het goed doet in je leidinggevende rol? Of je nou meer moet sturen of meer vrijheid moet geven? Of dat het net niet lekker loopt in je team en het eigenlijk teveel energie kost? Voorkom dat je hierin blijft hangen. Onderneem actie, doe de scan en krijg ook 15 waardevolle tips! Download Quick Scan
Maar dat niet alleen…
Als je mensen aanneemt in je team, of al een team hebt, dan wil je natuurlijk dat het lekker loopt. Jullie hebben een doel en je wilt dat dat resultaat gehaald wordt of misschien zelfs wel wordt overtroffen. Dan moet je dus de juiste mensen hebben, mensen die er ook helemaal voor gaan en die begrijpen waar je heen wilt en dat ook zien. Dat is jouw dreamteam! Dat betekent natuurlijk de juiste mensen vinden en aannemen, maar ook de betrokkenheid en het werkgeluk hoog houden.
Als we kijken naar hoe mensen in elkaar steken dan streeft een mens in zijn leven naar in ieder geval twee dingen en dat is: gelukkig willen zijn en van betekenis willen zijn. En dat is wat ze kunnen met hun werk. Worden mensen weinig gewaardeerd, kort gehouden en krijgen ze weinig vertrouwen, dan zie je het verantwoordelijkheidsgevoel en initiatief afnemen en de passiviteit toenemen. Ik heb dit in menig organisatie zien gebeuren. Mijn grote frustratie, want eeuwig zonde voor alle partijen. Dus daarom is het zo belangrijk om de verantwoordelijkheid te laten waar hij hoort, namelijk bij je medewerkers, en vertrouwen en vrijheid te geven.
Onderzoek wijst het uit
Onderzoek heeft aangetoond dat bedrijven met betrokken medewerkers het beter doen dan andere bedrijven. Zo laat Amerikaans onderzoek van Gallup en Hewitt zien dat er een positieve relatie bestaat tussen het rendement van beursgenoteerde bedrijven en de medewerkersbetrokkenheid. Bij bedrijven met 60-70 procent betrokkenheid was het rendement op de aandelen 24,2 procent, bij bedrijven met 49-60 procent betrokkenheid was dit 9,1% en was de betrokkenheid lager dan 25 procent, dan was er zelfs een negatief aandelenrendement. Organisaties met meer betrokken werknemers zorgen voor meer banen. Daarnaast geven betrokken medewerkers zichzelf een hoger cijfer qua geluksbeleving. Verder leveren betrokken werknemers kwalitatief beter werk, hebben organisaties met betrokken werknemers meer en blijere klanten en veel betere prestatiegerelateerde resultaten.
Ook uit het jaarlijkse Beste Werkgeversonderzoek van Effectory, een Nederlands bureau dat onderzoek doet naar medewerkerstevredenheid, blijkt dat bedrijven met betrokken en bevlogen medewerkers sterkere financiële prestaties neerzetten, dan bedrijven die lager op betrokkenheid en bevlogenheid score. Er is ook een relatie met de organisatievorm. Bedrijven die matig presteren in het onderzoek, blijken zonder uitzondering hiërarchisch te zijn georganiseerd. Bij bedrijven die het goed doen, is er in veel gevallen sprake van gedeeld leiderschap en veel autonomie voor de medewerkers.
Wat mij betreft een grote tip: trap niet in de valkuil van ‘hoe je denkt dat het hoort’ of dat je eigenlijk niet precies weet wat je te doen hebt. Wat je niet kunt, kun je namelijk leren. Pak het in ieder geval gelijk goed aan en je zult zien dat je de investering meer dan terugbetaald krijgt.
3 tips om alvast mee te starten
Dus ben jij een ondernemer met een groeiend team? Of werk je als manager binnen een groeiende organisatie en heb je nog niet zoveel in je management skills geïnvesteerd? Geloof jij ook dat een hogere betrokkenheid en autonomie leidt tot betere resultaten? Hou jij ook van een energiek team met gelukkige medewerkers? Wil je het liefst nu zo snel mogelijk op deze manier werken? Dan volgen hier een paar mooie tips die je kunnen helpen om het op jouw gewenste manier te organiseren.
1) Ken jezelf en weet hoe je ideale team eruit ziet
Het begint allemaal bij jou. Al eens bij stil gestaan bij wat voor leider je wilt zijn? En of je een manager of een leider wilt zijn (dat is wel degelijk een verschil)? Wat is jouw gewenste leiderschapsstijl? Doe je het nu ook zo? Het begint bij jezelf kennen en weten hoe je het graag voor je ziet.
En hoe ziet jouw ideale team eruit? Welke mensen zitten er in? Wat zijn hun kenmerken? Hoe werken jullie met elkaar samen? Hoe ga je met elkaar om? Een ideale dag, hoe ziet die eruit? En het ideale jaar? Wat doen jullie samen? Hoe zou je jullie energie omschrijven?
Al met al dus: al eens concreet bij stil gestaan hoe je je het eigenlijk het liefst wilt hebben? Waarschijnlijk niet. Neem daar de tijd voor en schrijf het eens helemaal uit. Dan weet je wat je wél wilt en dat ga je naar je toe trekken.
2) Ben een professional
Hoe groter je onderneming wordt, hoe serieuzer het wordt op allerlei vlakken. Zorg dat je professioneel bent in wat je doet. Dus ook in leiden en aansturen. Als je nu niet precies weet wat je aan het doen bent of je nu tegen dingen aanloopt die je niet zo wilt, dan is het tijd om actie te ondernemen. Het gaat je anders veel energie, werkgeluk en geld kosten. Weet hoe je effectief kunt leidinggeven en wat je beter wel en niet kunt doen. Weet wat werkt en hoe je een energiek happy team kunt creëren waarmee je de beste resultaten haalt. Zorg dat je je bekwaamd, zodat je kunt zorgen dat je er ook op de lange termijn de vruchten van plukt.
3) Geef richting en kaders, maar laat vrij
Belangrijk is dus om echt vrijheid en vertrouwen te geven, maar ook weer niet zo vrij dat er niks is aan houvast. Er is absoluut richting nodig. Zonder richting en ijkpunten is er veel onduidelijkheid. Je kunt dan wel vrijheid en vertrouwen geven, maar het wordt chaos. Zelfs zelfsturende teams hebben dit nodig, anders kunnen ze niet vooruit. Wat is hierbij belangrijk? Zorg dat iedereen weet:
- Waarom jullie doen wat jullie doen.
- Wat jullie visie is. Wat is jullie stip op de horizon? (bijv de beste vrachtwagenbouwer van Europa zijn)
- Wat jullie 3-6 meetpunten zijn waaraan jullie steeds toetsen of jullie het goed doen.
Bepaal bovenstaande met elkaar en zorg dat iedereen dit tussen de oren heeft. En dan kunnen jullie volle vaart vooruit!
Succes!
Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!