Hoe word ik beter in managen als ondernemer?
Hoe word ik beter in managen als ondernemer?
22 april 2020 

Hoe word ik beter in managen als ondernemer?

Vind je dat managen als ondernemer best een opgave? Gaat het allesbehalve vanzelf, denk je geregeld ‘ik doe maar wat’ en maak je je vaak zorgen over hoe dat nou moet met je team? Je bent nu aan het goede adres. Tijd om te investeren en het jezelf een stuk makkelijker te maken. Want dat kan. In deze blog geef ik je drie belangrijke handvatten.

Beter worden in managen als ondernemer is niet alleen maar luxe. Het is wat er in je rol als ondernemer met team nu van je gevraagd wordt. Je kunt hier aan voorbij gaan en niet in willen investeren, maar meestal brengt dit je van de regen in de drup. Met als gevolg dat je als ondernemer dingen aan het doen bent die je leeg zuigen, het bedrijf nog veel te veel op jou hangt en je team nooit optimaal gaat presteren.

De grootste zorg is personeel

Vraag aan een ondernemer wat zijn grootste zorg is en je krijgt als antwoord: zijn (of haar) personeel! Ze hebben hebben er stress en slapeloze nachten van. Het kost ze bergen met energie en het loopt maar niet soepel. En op een gegeven moment hebben ze er genoeg van of kunnen ze letterlijk niet meer en zijn veel mensen in hun team vooral ongemotiveerd in plaats van productief.

De oorzaken

Het leren van managementskills daar wordt vaak niet uitgebreid bij stil gestaan. Je rolt erin als ondernemer en je maakt er het beste van. Maar de meesten doen daardoor ook gewoon maar wat. Er wordt snel iemand aangenomen als er handjes nodig zijn (ongeacht of deze persoon in zijn/haar totaliteit geschikt is), er wordt vanuit een verkeerde overtuiging en intentie aangestuurd, de ondernemer houdt veel bij zich en vindt het lastig om te delegeren en feedback geven en aanspreken op gedrag gebeurt bijna niet, want ze willen natuurlijk wel de lieve vrede bewaren.

Met alle consequenties van dien. Teamleden die niet kunnen laten zien wat ze in hun mars hebben en die achterover gaan leunen, teamleden die alle ruimte krijgen voor gezeur en negativiteit, een samenwerking onderling die te wensen overlaat en een gefrustreerde, vermoeide manager alias ondernemer. Dit wil je te allen tijde voorkomen. Of mocht je het herkennen, hier wil je zo snel mogelijk wat aan doen.

Blog Hoe word ik beter in managen als ondernemer?

Wat kan je nu het beste doen?

Het managen of liever gezegd het leiden van een team, gaat bij velen van ons niet vanzelf. Het is een vak. Iets wat er op een gegeven moment in je ondernemerschap bijhoort en wat je moet (en mag) leren. Net als al die andere dingen die bij het ondernemerschap komen kijken. Weet dus dat het niet gek is dat het niet vanzelf gaat. En investeer net als bijvoorbeeld in sales en marketing tijd en geld om je skills op orde te krijgen. En om je hier alvast mee op weg te helpen heb ik hierbij 3 handvatten voor je die je nu in de praktijk kunt brengen.

Blog Hoe word ik beter in managen als ondernemer?

1 Laat het managen, ga leiden

Laat dat operationele managen voor wat het is. Hier ga je als ondernemer namelijk niet blij van worden. Je bent hier geen ondernemer voor geworden. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Zorg dat je vooral je leiderschap pakt. Dat betekent dat je de visie en richting helder hebt, dat je weet wat belangrijke waarden zijn, dat je weet hoe je graag met elkaar wil werken in jouw/jullie bedrijf. Neem hier het voortouw in. Neem je medewerkers mee op reis, inspireer ze, ondersteun ze. Zorg dat ze weten waarom jullie doen wat jullie doen, ben duidelijk over wat jullie moeten doen en hou de focus. Maar stop met overal oplossingen voor bedenken en elke dag alleen maar bezig te zijn met brandjes blussen. Voed je team juist goed op en begeleid ze. En wordt elke dag met elkaar een stukje beter.

2 Ga anders denken

Wat je gaat helpen om je ook echt te blijven richten op leiden, is om anders te denken. Alleen door andere overtuigingen, ga je ook anders handelen. En dat is nou precies de bedoeling. Hoe dan?

Hoe word ik beter in managen als ondernemer?

Veel ondernemers zitten vast in de overtuiging dat zij het belangrijkste zijn in hun bedrijf. Op die manier handelen ze dus ook. Zij zijn de baas, zij bepalen hoe dingen gebeuren, zij zijn de spil. Maar als je inmiddels met een team bent en hier nog steeds van overtuigd bent, dan moet alle energie steeds uit de ondernemer blijven komen om de boel draaiende te houden. En hoe zit het dan met de denkkracht, oplossend vermogen, briljante ideeën, technische kennis enzovoorts van de rest van het team? Dat wordt maar voor een klein deel benut. Zonde! En je medewerkers worden er ook nog eens minder betrokken en gemotiveerd van.

Als je eenmaal een team hebt aan te sturen, ben jij niet meer het belangrijkste, maar is je team dat. That’s all you need to know. Niks ingewikkelds aan. Als je vanuit deze overtuiging gaat handelen, dan ga je andere dingen doen en andere resultaten krijgen. Zeker als je dit combineert met de intentie: als mijn team het belangrijkste is, hoe kan ik ze dan het beste ondersteunen zodat zijn hun werk zo goed mogelijk en met zoveel mogelijk plezier kunnen doen?

3 Ontwikkel je skills

Zorg dat je de benodigde skills verder ontwikkeld. Je leiderschapsskills, je skills om continu te verbeteren en je coachskills. En als je er nu al twee mag meegeven die je gelijk kunnen helpen om het nu in je team al beter te laten lopen zijn dat de skills Luisteren en Vragen stellen. Als je dit goed beheerst kom je al een heel eind. Wil je hier meer over weten, lees dan ook even mijn blog Luisteren en vragen stellen, wat het je oplevert als leidinggevende. Ga hiermee oefenen en experimenteren en laat de verantwoordelijkheid bij je medewerkers. Je zult zien dat het al beter gaat lopen, er meer uit je team komt en jij je kunt richten op wat jij moet doen.

Veel succes!

En heb je nog vragen naar aanleiding van deze blog, laat het me weten.

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Over de schrijver
Mariska is organisatiepsycholoog en expert op het gebied van leiderschap en teamontwikkeling. Ze helpt ondernemers om een sterk team te bouwen en te houden. Zodat ze het zelf makkelijker krijgen, weer de ruimte hebben om te doen wat ze het liefste doen, hun omzet blijft groeien en ze ook nog eens een fantastische werkgever zijn om voor te werken.
Reactie plaatsen