Hoe voorkom je dat jullie vergadertijgers worden?
Hoe voorkom je dat jullie vergadertijgers worden?

Hoe voorkom je dat jullie vergadertijgers worden?

Als je team steeds verder groeit, komt het moment een keer dat wordt voorgesteld om wat vaker een meeting te plannen, want sommige teamleden ‘missen nu af en toe informatie’. En voor jullie het weten, zit je een groot deel van je tijd te vergaderen. Je vraagt je af of dit nou allemaal wel zo effectief is. Kan dit nou niet anders? Zeker wel. In deze blog laat ik je zien hoe.

Je kent ze wel, die grote bedrijven waar iedereen continu zit te vergaderen. Misschien heb je er zelf ooit ook gewerkt. Ik wel en mijn agenda zat vele dagen van de week van ’s ochtends 8 tot ’s middags half 6 aaneengesloten vol met meetings. Hoe normaal ik dit in het begin ook vond, omdat iedereen dit deed, hoe vaker ik me iets later steeds afvroeg: is dit wel effectief? Zorgen we op deze manier dat we het meeste waarde toevoegen aan de organisatie? Zijn we op deze manier het meest productief? Het antwoord was nee. Want vaak waren we problemen aan het bespreken, aan het analyseren, plannen aan het maken en presenteren en aan het praten over ogenschijnlijk belangrijke dingen. Maar krachtige besluiten nemen en DOEN, ho maar. Deze situatie wil je dus niet in jouw bedrijf, terwijl er op een gegeven moment wel meer vraag komt naar structuren om informatie te delen en op de hoogte te blijven van wat er allemaal gaande is.

Als het niet meer ‘automatisch’ gaat

Ben je inmiddels met meer dan 10 mensen in je team, dan is het logisch dat de vraag komt om meer met elkaar te delen waar iedereen mee bezig is. Onder de 10 man is dit nog redelijk overzichtelijk. Je zit dicht bij elkaar, in dezelfde ruimte waarschijnlijk, en dan hoort iedereen gewoon op de werkvloer wat er gaande is. Het gaat min of meer vanzelf. Groeit je team verder dan krijg je op een gegeven moment ook vaak een verdeling in je team wie waar van is. Zo is een aantal verantwoordelijk voor sales, een aantal voor marketing, een aantal voor klantcontact enzovoorts. Misschien ga je op een gegeven moment naar een groter pand en zit je niet allemaal meer naast elkaar. Dan krijg je niet meer automatisch alles mee van elkaar.

En dan gaat het op een gegeven moment komen: ‘We weten niet meer wat de ander doet. We missen het overzicht en wat er precies speelt. Moeten we niet een keer in de zoveel tijd bij elkaar zitten?’ Dat is pas het begin. Maar voor je het weet heb je een dagelijkse stand up, een wekelijkse meeting tussen sales en marketing, een wekelijkse vergadering tussen klantcontact en sales, een maandelijkse vergadering met z’n allen om te bespreken hoe we het doen enzovoorts. En ook al had je je nog zo voorgenomen het niet te doen, zitten jullie toch het grootste deel van je tijd te vergaderen. Waarbij het nog maar de vraag is of het wel zo effectief is.

structuur vergaderen bedrijven vergadertijgers team klantcontact vergaderen mensen

Foto door Annie Spratt

Groei betekent wel meer structuur

Niemand wordt blij van eindeloze besprekingen. Je kunt nooit tijdens al die sessies de hele tijd scherp zijn, want niemand houdt dat vol. Alleen maar vergaderingen inplannen, is dus geen oplossing voor de vraag naar op de hoogte willen blijven zijn en need to know kennis met elkaar delen.

Feit blijft dat als je bedrijf groter wordt er wel meer structuur nodig is. Wat eerst vanzelf ging, gaat niet meer zo vanzelf. Bij elke fase in het groeiproces horen weer nieuwe stappen. Maak hierin alleen wel bewuste keuzes. Want anders worden jullie uiteindelijk alsnog die vergadertijgers.

Dus wel meer structuur, maar alleen om het jullie makkelijker te maken. Zodat processen vlotter verlopen of je elkaar beter weet te vinden. Maar niet om een hele kerstboom op te tuigen en vooral tijd te vullen.

Wat werkt dan wel?

Wat wel werkt is afhankelijk van de grote van je team en wat jullie doen. Maar hierbij een aantal vragen om over na te denken hoe je dit kunt inrichten. Zodat je effectief omgaat met je tijd en jullie toch allemaal voldoende zicht houden op wat er speelt en de betrokkenheid hoog blijft.

De dagelijkse operatie

Wat is er voor nodig om de dagelijkse gang van zaken goed te monitoren en knelpunten snel te herkennen en te kunnen oplossen? Wat werkt hiervoor bij jullie het beste? En wie moeten hier absoluut bij zijn? Niet iedereen hoeft namelijk elke dag van alles op de hoogte te zijn. Voor sommigen is een keer bijgepraat worden op hoger niveau voldoende. Ben hier kritisch op.

En je hoeft dit trouwens niet zelf allemaal te bedenken, maar stel deze vragen vooral aan je team. Laat ze zelf aangeven wie waar bij moet zijn en hoe ze dit beste kunnen regelen. Een voorbeeld wat kan werken voor de dagelijkse gang van zaken is een dagelijkse stand up of een weekstart. Deze duren niet langer dan 10 minuten, iedereen staat en iedereen is verantwoordelijk voor inbreng. Gebruik evt ook een white board met hierop de punten waarop jullie de voortgang monitoren. Dit is voor iedereen elke dag zichtbaar.

structuur vergaderen bedrijven vergadertijgers team klantcontact vergaderen mensen

Uitvoering van de strategie

Op een iets hoger niveau is het ook belangrijk om in de gaten te houden of de strategie die bepaald is ook uitwerkt en of jullie hierop nog moeten bijsturen, zodat je ook echt de juiste stappen zet naar jullie visie. Ook hier weer de vraag: wie zijn degenen die dit moeten doen en in de gaten moeten houden en hoe zorgen ze dat de rest in ieder geval op de hoogte blijft op een effectieve manier? Een maandelijks moment zou hiervoor bijvoorbeeld niet zo gek zijn. Vraag ook hier je team na te denken hoe ze dit effectief en efficiënt kunnen inrichten, zodat iedereen zich betrokken voelt en het doel niet vergeten wordt, maar het belangrijkste uitgangspunt blijft.

Het overall plaatje

Hoe doen we het als bedrijf? Halen we de targets? Is de markt veranderd? Doen we de juiste dingen? Hoe ligt het met accenten? Hoe staan we ten opzichte van onze visie? Het overall overzicht in gewone mensen taal die tot de verbeelding spreekt. Wat is de beste manier om dit te delen? Door wie is het logisch dat dit gebeurd? En wat is een fijne frequentie, zodat iedereen voldoende op de hoogte is en het nog steeds voelt als ‘ons bedrijf’? Maak ook hierin kritische keuzes. Stel deze vraag aan jezelf als CEO en bespreek het met je team. Waarschijnlijk is dit iets waar je elke kwartaal en aan het einde of begin van een jaar bij stil staat. Ook hier, doe wat werkt voor jullie en houd vooral het doel voor ogen wat je er mee hebt.

En voor jezelf?

Waarschijnlijk heb je de neiging om zelf als CEO overal bij te willen zitten. Dat voelt misschien als grip hebben, maar dan ben jij dus degene met die overvolle vergaderagenda. Ook daarmee heb jij niet de meeste toegevoegde waarde. Dus waar heb je die toegevoegde waarde het meest en wat kan je team prima zelf? Stel jezelf dan ook de kritische vraag: hoe zorg ik op een goede manier dat we op koers blijven, de juiste dingen doen en iedereen zich betrokken blijft voelen? Hoe kan ik dit het beste regelen?

Nog aanvullingen op het bovenstaande? Laat het gerust weten in een reactie.

Of heeft het je een mooi inzicht opgeleverd? Leuk als je het deelt.

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Over de schrijver
Mariska is organisatiepsycholoog en expert op het gebied van leiderschap en teamontwikkeling. Ze helpt ondernemers om een sterk team te bouwen en te houden. Zodat ze het zelf makkelijker krijgen, weer de ruimte hebben om te doen wat ze het liefste doen, hun omzet blijft groeien en ze ook nog eens een fantastische werkgever zijn om voor te werken.
Reactie plaatsen