Als je als ondernemer een team opbouwt of je team wil laten groeien, dan wil je natuurlijk toppers aannemen! Je doet het niet voor minder, toch? Je wilt mensen die passen in je bedrijf, die verantwoordelijkheid nemen, die gemotiveerd zijn en waar je met een gerust hart werk en klanten aan kunt toevertrouwen. Maar hoe kom je nu aan zo’n topper?
Misschien schaars, maar ze zijn er!
We willen allemaal de beste mensen en we willen ze het liefst snel vinden. En in één keer de juiste natuurlijk. Toch blijkt dit vaak nog niet zo makkelijk. Het kan gemiddeld wel tot 7 keer duren voordat je de juiste persoon hebt gevonden. We besteden niet altijd even veel tijd aan het werven en selecteren en denken dat de juiste ‘inzending’ er wel bij zit als we 100 reacties ontvangen. Helaas zegt het aantal niet zoveel. Het gaat echt om de kwaliteit. Je wilt echt die ene.
Ik weet dat bepaalde markten erg krap zijn qua goede mensen. Maar ook mensen met een vaste baan zijn op zoek. Ik geloof erin dat als jij te boek staat als goede, fijne werkgever waar mensen de ruimte krijgen om op een volwassen manier te werken, hun bijdrage meer dan gewaardeerd wordt en zich persoonlijk kunnen ontwikkelen dat jij de leukste en beste mensen naar je toe kunt trekken. Er zijn er altijd genoeg. Je moet ze alleen wel zien te bereiken en aanspreken.
Het is aan te bevelen tijd en geld te investeren in een goede werving en selectie. Want dit betaalt zich zeker terug. Wist je dat een mis-hire gemiddeld € 100.000 euro kost? En dan heb ik het nog niet eens over de nodige frustratie, zorgen en energie die hier naartoe gaat.
Het loont om het goed voor te bereiden en het proces goed in te richten. Hoe je dat doet? Daarvoor geef ik je een paar mooie tips waarmee je zeker succes zult hebben.
8 tips om de beste mensen te werven en selecteren
Het begint natuurlijk allemaal bij het begin: wie heb je nodig? Dus dat is waar het wervingsproces begint.
1. Wie heb ik nodig?
Neem even de tijd, ga er echt voor zitten, om de persoon die je zoekt uitgebreid te beschrijven. Niet alleen de vaardigheden en kennis die je verwacht, maar juist ook welke houding en hoe diegene zich zal bewegen binnen jouw team. Schrijf dit zo gedetailleerd mogelijk voor jezelf op.
2. Waar zoekt diegene?
Het meeste wordt nog via via, dus via het netwerk van bekenden gezocht (23%), daarna via vacaturesites (16%) en via het uitzendbureau (9%). Zoek je mensen onder de 30 dan is social media inmiddels ook gebruikelijk om in te zetten. Gebruik bij je zoektocht een mix van diverse kanalen. Maar vraag jezelf dus altijd eerst af waar zoekt mijn ideale kandidaat naar zijn volgende baan of opdracht?
3. Maak een wervende, energieke, booming vacature
Heb je de juiste kanalen gekozen, ben daar dan met de juiste boodschap. Je hebt die ideale kandidaat helemaal voor jezelf beschreven, dus zorg dat je hem of haar dus ook aanspreekt in je vacature. Gebruik taal en tekst waarvan diegene denkt: ‘Hé, dat klinkt mij als muziek in de oren’. Daarnaast wil een kandidaat graag weten ‘what’s in it for me’ dus zorg dat dat goed naar voren komt. Geef ook een aantal belangrijke factoren weer die aantrekkingskracht hebben zoals primaire arbeidsvoorwaarden, mogelijkheden tot persoonlijke ontwikkeling, secundaire arbeidsvoorwaarden en werksfeer. Dit klinkt heel logisch, maar dit doet lang niet iedereen. Ook hier kan je dus een verschil mee maken. En wat betreft de werksfeer: zorg dat je vacature ook al de sfeer uitademt die kenmerkend is voor je bedrijf of team. Eventueel kan je zelfs overwegen een video toe te voegen om een beeld te geven van je bedrijf en hoe het er aan toegaat.
4. Maak een voorselectie in 2 stappen
Natuurlijk maak je al een eerste selectie op basis van de eerste reacties. Iemand die je niet passend vindt, bedank je vriendelijk. De overgebleven kandidaten bel je daarna even kort. Dit mag maximaal 10 minuten duren per persoon. Je gaat niet kennismaken of een heel gesprek aan. Je wilt alleen weten waarom je hem of maar zou moeten aannemen. Als je hier een goed antwoord op krijgt of de persoon triggert je, dan nodig je diegene uit voor een gesprek. Degenen die jou niet hebben kunnen overtuigen of waar je twijfel bij hebt bedank je vriendelijk.
5. Selectiegesprekken
Ga dan over tot de selectiegesprekken. En niet zomaar een gesprek, je gaat de diepte in. Je bereidt dit gesprek uitgebreid voor en neemt er de tijd voor. Vraag niet alleen naar werkervaring en voorbeelden, maar ook naar wat iemand drijft, naar zijn of haar verleden, wat voor persoon diegene is. Je zorgt dat je een heel goed beeld krijgt van iemands vaardigheden, van zijn persoonlijkheid, van zijn attitude en van zijn drijfveren en ambities. En uiteindelijk test je ook nog even waarom je hem of haar nou perse moet hebben door aan het eind nog even te prikken en te zeggen dat je nog niet helemaal overtuigd bent. Dan zie je wie echt graag wil.
Als je hier echt tijd en aandacht aan besteed, filter je de beste eruit.
6. Vervolg?
Wil je nog een tweede gesprek? Vind je het belangrijk dat het team kennismaakt of enkelen uit het team een gesprek hebben met de potentiële nieuwe collega? Wil je een assessment toevoegen? Dat kan natuurlijk ook altijd. Kijk wat passend is binnen jouw organisatie of team.
7. Ben altijd duidelijk over de procedure
Mensen houden van duidelijkheid. Ben altijd vanaf het begin duidelijk over de procedure, zodat een kandidaat weet waar hij aan toe is. Stuur altijd een bericht en zorg dat alles vlekkeloos verloopt. Niks zo slordig als dingen niet kloppen of dat je niks meer laat horen. Je werkgeversimago staat op het spel.
8. Geef altijd feedback
Of iemand het nou geworden is of niet na een gesprek, laat altijd wat van je horen, liefst telefonisch en geef diegene feedback. Dit wordt heel erg gewaardeerd. Ook hiermee scoor je als werkgever. Weet dat er op feestjes of social media over gepraat wordt, dus laat altijd een goede indruk achter. Of nog mooier, zorg dat ook de mensen die het niet geworden zijn, toch ambassadeur worden van je bedrijf.
Met deze 8 tips kom je een heel eind om die topper(s) naar je toe te trekken. Ze lopen daarbuiten rond en zijn ook op zoek naar jou. Zorg dus dat je als goede, fijne werkgever te boek staat en dat je laat zien wat mensen bij jou kunnen verwachten en kunnen halen.
Ik wens je veel succes met het neerzetten van dat sterke team dat gaat zorgen dat je business nog verder kan groeien.
Rest mij nog de vraag aan jou:
Wat kan jij nog aan je werving en/of selectie verbeteren om de juiste kandidaten aan te trekken?
Voorkom dat je team een energievreter is en dat je er niet uithaalt wat er in zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!