Hoe kom ik deze tijd in hemelsnaam aan goede mensen voor mijn team?
Hoe kom ik deze tijd in hemelsnaam aan goede mensen voor mijn team?

Hoe kom ik deze tijd in hemelsnaam aan goede mensen voor mijn team?

Nieuwe medewerkers in je team, je hebt ze hard nodig maar ze zijn gewoon niet te vinden. Deze tijden zijn gekmakend. Vacatures die al maanden openstaan. Hoe krijg je de goede en juiste medewerkers wel naar jouw bedrijf gelokt? Daarvoor geef ik je dé tip in deze blog (of eigenlijk twee).

Luister je liever? Luister dan hier de podcastaflevering hierover.

Goede mensen vinden voor je team, het is in deze tijd gewoon niet te doen. Je doet je best, schrijft mooie vacatures en hebt het salarisaanbod al wat opgekrikt, maar je krijgt maar weinig reacties. En als je al wat krijgt, is het middelmatig. Maar je wil geen middelmatig. Ondertussen vind je het aardig frustrerend en jij niet alleen. Je merkt dat de rest van je team op z’n tandvlees loopt. Als er niet snel wat verandert, raak je daar ook nog mensen van kwijt.

log Hoe kom ik deze tijd in hemelsnaam aan goede mensen voor mijn team?

Frustrerende tijd, maar niet voor iedereen

Ik hoor veel geklaag de laatste tijd van ondernemers:

‘Er is gewoon niet aan goed personeel te komen’

‘De arbeidsmarkt is nu zoooo krap’

‘In onze branche kan je echt niemand vinden’

‘Ik heb al maanden vacatures open staan’

‘Ik neem af en toe maar iemand aan die maar voor 50% matched. Wat moet ik anders?’

Inderdaad goede medewerkers liggen niet voor het oprapen. Maar weet je zeker dat bovenstaande waar is? Volgens mij niet namelijk.

Want een aantal van mijn klanten en ondernemers uit mijn netwerk laten iets anders zien. Ondanks deze ‘lastige’ tijd hoeven zij niet te werven, maar komen de juiste mensen gewoon hun kant op. Zij hoeven niet te leuren en maanden te wachten. Bij hen staan ze na een kleine oproep al zo goed als op de stoep. Ja, ook een sales team opzetten met toppers ging bijvoorbeeld makkelijk en snel.

Mhmmm… dus het kan wel? Zelfs in deze tijd?

Yes, het kan zeker. Zelfs in deze tijd.

Wat weten of doen zij wat jij niet hebt, weet of doet?

Wat is hun geheim? Wat doen zij anders? Bieden ze super hoge salarissen, dikke auto’s of mega veel vrije dagen? 

log Hoe kom ik deze tijd in hemelsnaam aan goede mensen voor mijn team?

Nope….

Maar ze doen zeker iets anders dan de meeste ondernemers. Eigenlijk twee dingen sowieso.

1. Aan hun standaarden vasthouden ipv de lat verlagen

Wat ik in deze tijd steeds weer zie, is dat de vragen die worden uitgezet steeds algemener worden. Met de gedachte: dan komt er tenminste iemand op. Maar dit werkt juist averechts. Hoe algemener, hoe minder mensen zich er in herkennen (en al helemaal niet de juiste). En hoe meer je opgaat in de massa van al die andere vacatures. Verlaag niet de lat. Maak je vacature niet algemener. Maar leg je lat juist hoger en maak hem specifieker. Wie zou je het allerliefste willen? Wie past het beste in je team, bij jou en in de rol? Zet die vraag uit.

De ondernemers die nu niet hoeven te trekken en duwen, doen dit als geen ander. Ze houden zich vast aan hun standaarden en doen hierin geen concessies.

Lees ook de blog: Hoe trek je de beste mensen aan voor je team? 

En daarnaast hebben ze nummer 2 goed voor elkaar. Hiermee trekken ze moeiteloos gouden mensen aan.

2. Ze hebben het goed voor elkaar in hun bedrijf en daarom willen de beste mensen bij hun werken

Ze hebben namelijk hun mensen op nummer 1 staan. Ze snappen heel goed dat hun team ‘het’ moet doen en zorgen dat ze hun team hebben staan als een huis. Ze geven vertrouwen en ruimte. Ze denken vanuit waarde aan elkaar toevoegen. Ze zijn extreem zuinig op hun cultuur. Zij zorgen dat teamleden zich kunnen ontwikkelen, nemen ze serieus en waarderen ze voor wat ze doen. Het team straalt dit aan alle kanten uit en hun medewerkers zijn ambassadeurs in hun omgeving. 

Weerstand in je team, hoe ga je ermee om?

En daardoor worden deze ondernemers mega aantrekkelijk voor nieuwe mensen. Want zij willen een toffe werkgever om bij te werken. Ook als ze al een baan hebben. Voor ondernemers die hun team en cultuur goed voor elkaar hebben, is het op dit moment helemaal niet lastig aan goede mensen te komen, ondanks de ‘krappe’ tijd. 

Aangezien de meeste ondernemers niet stil staan bij bovenstaande, laat staan dat ze hier echt werk van maken, stijg je er dus al snel boven uit als je dit wel doet. Dus wil jij niet langer met de rest mee blijven lopen en blijven zeuren dat die arbeidsmarkt zo slecht is, ga dan aan de slag met deze twee punten. Nummer 1 kan je gelijk realiseren en nummer 2 neemt wat meer tijd in beslag. Maar hoe langer je wacht, hoe langer het duurt voordat je dit voor elkaar hebt. Begin er liever vandaag mee dan morgen en heb er daarna alle komende jaren profijt en plezier van!

So let’s go! Ook voor jou is het mogelijk om geweldige mensen naar je toe te trekken. Make it happen!


PS Wil je weten hoe de basis onder je team goed legt en je het vanaf nu laat werken als geoliede machine? In mijn 2 uur durende masterclass geef ik je alle stappen en heb je na de masterclass alle acties op een rij om meteen in je team te implementeren. Dus niet alleen een mooi verhaal, ik help je gelijk om daadwerkelijk wat te veranderen (lees: verbeteren)! Boek de eerstvolgende masterclass hier. Max 12 plekken beschikbaar.

Masterclass - Mariska Wijbenga

Over de schrijver
Mariska is organisatiepsycholoog en expert op het gebied van leiderschap en teamontwikkeling. Ze helpt ondernemers om een sterk team te bouwen en te houden. Zodat ze het zelf makkelijker krijgen, weer de ruimte hebben om te doen wat ze het liefste doen, hun omzet blijft groeien en ze ook nog eens een fantastische werkgever zijn om voor te werken.
Reactie plaatsen