Hoe ga je om met al die verschillende mensen in je team?
Hoe ga je om met al die verschillende mensen in je team?
28 april 2020 

Hoe ga je om met al die verschillende mensen in je team?

Al die verschillende mensen in je team, met allemaal een andere gebruiksaanwijzing, het is soms om gek van te worden. Bij de een werkt dit, bij de ander werkt dat totaal weer niet. Hoe ga je ermee om al leidinggevende en hoe zorg je dat je ondanks alle verschillen toch het beste uit al je teamleden haalt? Lees het in deze blog.

Verschillende mensen in je team, met allemaal net een andere ‘aan’ knop en net een andere kijk op dingen. Ga er als leidinggevende maar aan staan. Want wat bij de een werkt, werkt bij de ander helemaal niet. En jij hebt ook nog je eigen perceptie. Je snapt ze soms gewoon ook niet, bepaalde medewerkers.

Zoveel mensen, zoveel wensen

Mensen zijn nou eenmaal verschillend en daarmee heb je het te doen in je team. Maar kan je hier niet mee omgaan dan wordt het erg lastig. Je krijgt miscommunicatie, onbegrip, de samenwerking  gaat moeizaam en het kost jou bergen met energie. Om nog maar te zwijgen wat dit aan productiviteit kost.

Andere kijk op zaken, andere ervaringen

Laatst had ik het zelf ook weer bij iemand. We waren in gesprek, hadden het over een bepaald onderwerp in de business en hadden hier allebei een totaal andere ervaring mee. We keken er allebei op een andere manier naar. Het een of ander was niet goed of fout. Het was beide waar. Maar als je dit niet naar elkaar uitspreekt, dan ga je daarna allebei verder aan de slag vanuit je eigen perspectief en houd je waarschijnlijk ook nog eens een raar gevoel over aan het gesprek.

Wat maakt dat we dingen anders zien en ervaren?

Je hebt het vast ook al regelmatig ervaren. Dat je het met iemand over een onderwerp of gebeurtenis hebt en niet op een lijn lijkt te zitten. Je snapt elkaar net niet. Waar komt dat nu door dat we dingen anders ervaren?

Allereerst hebben we niet allemaal dezelfde drijfveren. Drijfveren zijn de dingen die zich onder het wateroppervlak bevinden zoals we zeggen, en ons in de essentie aanzetten tot wat we denken en doen. Het is het waarom we doen wat we doen. Zo vind ik het bijvoorbeeld belangrijk en fijn om resultaat te halen en efficiënt te zijn. Dat zie je terug in hoe ik over dingen praat en actie onderneem. Maar niet iedereen wordt hier door gedreven. Een ander vindt het misschien fijn om structuur aan te brengen en dat alles op orde is. En of dat efficiënt gaat of niet dat maakt diegene niet uit. Terwijl ik structuur alleen belangrijk vind als het bijdraagt aan sneller resultaat halen, maar anders vind ik het onnodige ballast. En zo zit het ook bij mensen in je team. Maar daar gaat het dus regelmatig mis en dan ontstaat er veel onbegrip en frictie.

Ten tweede heeft iedereen zijn eigen referentiekader. Door wat je hebt meegemaakt in je leven, door hoe je bent opgevoed en door met wie je omgaat wordt jouw referentiekader gevormd. Ook dit is dus bij velen van ons verschillend en dat maakt dat we dingen anders interpreteren, er anders naar kijken en ze anders ervaren. Het kan dus zijn dat je het over hetzelfde hebt, maar er allebei vanuit een ander perspectief tegenaan kijkt. Ook dit leidt regelmatig tot miscommunicatie en frustraties.

Zie het en sluit aan

Een van de dingen die mij altijd erg geholpen heeft in mijn leidinggevende rol is iemand aanvoelen en onderzoeken hoe iemand in het leven staat en naar de wereld kijkt. Bij mij ging dit altijd min of meer vanzelf, maar op deze manier kon ik goed aansluiten bij iemand. Doe je dit nu niet vanzelf ben er dan alert op. Want loopt nu af en toe moeizaam met een medewerker of heb je steeds dat je elkaar niet begrijpt, dan kan het natuurlijk zijn dat je niet de juiste medewerker hebt, maar onderzoek eerst eens waar iemand van ‘aan’ gaat. Waarschijnlijk kijkt diegene anders naar de wereld dan jij en dat is niet goed of fout.

Probeer de ‘knoppen’ te vinden

Probeer elkaar te vinden. En probeer vooral zoals ik het altijd noem de juiste knoppen te vinden. Dat waar iemand van aangaat, omdat dat belangrijk voor diegene is of omdat iemand daar door gedreven wordt. Zoals iemand die sociale contacten en familie belangrijk vindt vraag daar altijd eerst naar en ben echt geïnteresseerd en heb het dan pas over de opdracht die je wilde geven. Ook al denk jij: hup, gaan met die banaan, dit is wat er moet gebeuren, ga aan de slag, met deze tactiek ga je bij deze medewerker niet het gewenste resultaat halen. Weet dus wat bij iemand werkt en sluit daarop aan.

Deel het met elkaar

En net zoals het jou kan helpen met je medewerkers, kan dit ook je hele team helpen. Deel dus met elkaar je drijfveren, waarden, waar je energie van krijgt en waarvan niet. Wissel dit uit met elkaar en geef hier ook vervolg aan. Leer elkaar steeds beter kennen. Dit gaat de samenwerking enorm ten goede komen. Want hoe meer begrip voor elkaar, hoe beter het werkt.

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Over de schrijver
Mariska is organisatiepsycholoog en expert op het gebied van leiderschap en teamontwikkeling. Ze helpt ondernemers om een sterk team te bouwen en te houden. Zodat ze het zelf makkelijker krijgen, weer de ruimte hebben om te doen wat ze het liefste doen, hun omzet blijft groeien en ze ook nog eens een fantastische werkgever zijn om voor te werken.
Reactie plaatsen