Een lastige medewerker in je team, hoe ga je er mee om? Je hebt er soms een tussen zitten. Een waarvan je aanvankelijk dacht dat het helemaal goed kwam en dat hij of zij paste binnen je bedrijf. Of misschien heb je er een aangenomen waarbij je het voordeel van de twijfel hebt gegeven. In ieder geval bezorgt deze persoon je nu grijze haren. Wat kan je doen als je te maken hebt met een lastige medewerker? Dat vertel ik je in deze blog.
Een lastige medewerker in je team, het kan een keer gebeuren. Iemand die zich regelmatig negatief uitlaat, altijd ‘ja, maar…’ zegt, het nooit met je eens is, te laat komt, afspraken niet nakomt of vaak verzuimt. Deze medewerker zuigt energie en is inmiddels een grote frustratie.
Jij bent er druk mee
Want jij bent er elke dag maar druk mee. Je moet het in de gaten houden, er weer wat van zeggen of bent er gewoon in je hoofd continu mee bezig. Daarnaast bederft diegene de sfeer. Het beïnvloedt de samenwerking in je team en anderen worden er ook in meegezogen. Het gaat allemaal moeizamer in je team en ook dat moet je weer managen. Daarnaast merk je dat je inmiddels zoveel tijd aan deze lastige medewerker kwijt bent dat je aan de medewerkers die wel goed functioneren nauwelijks nog tijd en aandacht kan besteden. Je bent er eigenlijk wel klaar mee. Maar wat kan je nu het beste doen?
Hoe kon het zover komen?
Deze lastige medewerker kwam natuurlijk niet zomaar binnenwandelen. Hoe heeft het zover kunnen komen vraag je je weleens af? Had je dit niet kunnen voorkomen? Waarschijnlijk wel. Het is absoluut te beïnvloeden. Maar ben ook niet te streng voor jezelf, want sommige medewerkers kunnen zichzelf goed verkopen bij een sollicitatie en dan blijkt pas in de praktijk wat voor vlees je in de kuip hebt. Af en toe zit er nou eenmaal een bijzonder iemand tussen.
Hier kan het aan liggen
Dat je te maken hebt met een lastige medewerker kan aan een aantal dingen liggen. Er is bijvoorbeeld toch iets niet helemaal goed gegaan bij de werving en selectie. Wat ik regelmatig zie is dat er snel handjes nodig zijn en er dan toch maar iemand wordt aangenomen die best oké lijkt. Niet perse de beste match maar wel iemand die voldoende capabel lijkt. Uiteindelijk blijkt er toch een mismatch te zijn. Het kan ook zijn dat iemand er al een tijdje zit en dat er door de groei en ontwikkelingen in het bedrijf een mismatch ontstaat. Iemand komt niet meer mee, past niet meer bij de functie of de veranderingen zijn zo groot dat iemand zich verzet. Ook kan het zijn dat er ineens thuis van alles aan de hand is waardoor iemand zich op het werk ook anders gaat gedragen. Of het kan zijn dat iemand al met bijvoorbeeld een negatievere houding is binnengekomen, maar als diegene nooit gecorrigeerd wordt, krijgt het vrijspel.
Er kunnen dus vele oorzaken aan ten grondslag liggen. En op de meeste heb je als leidinggevende invloed. Het is trouwens ook de vraag of de medewerker lastig is of dat diegene zich lastig gedraagt. Het is over het algemeen het laatste en gedrag kan iemand veranderen. En op gedrag kan je iemand aanspreken.
Wat kan je doen?
Hoe kan je dus omgaan met een lastige medewerker? Zodat je uiteindelijk niet zoveel tijd meer verliest, het in je team weer lekker draait en degene in kwestie zijn werk goed doet en presteert?
Het is in ieder geval tijd voor actie. Niks doen is geen optie, want het wordt er niet beter op. Het is misschien niet de leukste klus, maar weet dat je uiteindelijk opgelucht bent als je de stappen neemt. En jij niet alleen, de rest van je team ook.
Je kunt het volgende doen:
1 Plan zo snel mogelijk een gesprek
Plan zo snel mogelijk een gesprek in met de medewerker in kwestie. Neem tijd om het gesprek voor te bereiden. Dan wordt het al een stuk makkelijker. Het doel is iemand aan te spreken op zijn of haar gedrag. Lees in deze blog 3 tip hoe je medewerkers aanspreekt op gedrag hoe je dit kunt aanpakken.
2 Laat de verantwoordelijkheid bij de medewerker
Ben in jullie gesprek duidelijk over het doel, je verwachtingen en dat je van je medewerker een oplossing verwacht. Spreek met elkaar af op welke punten je verbetering wilt zien en op welke termijn. Laat de verantwoordelijkheid om te veranderen en het te laten zien bij je medewerker. Diegene moet voelen dat hij of zij ermee aan de slag moet. Maak aan het eind van het gesprek een gespreksverslag en laat het ondertekenen voor akkoord of in ieder geval voor gezien. Maak ook een vervolgafspraak.
3 Hou vinger aan de pols
Blijf vinger aan de pols houden en heb regelmatig gesprekken de komende tijd om de verbetering te monitoren. Maak elke keer een gespreksverslag.
4 Ben duidelijk over de consequentie
Ben ook duidelijk over de consequentie als er niets verandert. Wat gebeurt er dan? Doe dit gelijk vanaf het begin. En als het eenmaal zover is, dat je geen verbetering ziet of er is weer wat voorgevallen, durf dan ook door te pakken. Als je iemand verschillende kansen geeft en het blijkt niet te werken, trek dan ook je conclusie. Dit is voor beide partijen beter. Neem op een respectvolle manier afscheid. Vraag eventueel advies aan een arbeidsrechtadvocaat om je te laten ondersteunen.
5 Steek tijd en effort in werven en selecteren
Neem je afscheid en heb je een nieuw iemand nodig? Dan hierbij nog een tip om de kans op een mismatch of ‘lastige medewerker’ te voorkomen: steek tijd en effort in het werven en selecteren. Alles wat je aan de voorkant investeert, krijg je aan de achterkant dubbel en dwars terug. Doe je dit niet dan is het een soort van schieten met hagel en hierdoor ontstaan vaak de big problems. Weet dat je alle tijd en energie die je in het oplossen van problemen moet stoppen, niet in de vooruitgang van je team en bedrijf kunt stoppen. Ben dus selectief aan de voorkant. Hoe je dit het beste kunt doen, daar heb ik een ander blog over geschreven: Hoe trek je de beste mensen aan voor je team?
Heb je nog een vraag? Laat hem achter in een reactie.
Voorkom dat je team een energievreter is en wil je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!