Delegeren: 5 tips waardoor het makkelijker wordt
Delegeren: 5 tips waardoor het makkelijker wordt
28 december 2018 

Delegeren: 5 tips waardoor het makkelijker wordt

Delegeren, hoe goed ben jij er in? In werk overlaten aan anderen en er op te vertrouwen dat het goed komt? Vaak hoor ik van ondernemers dat ze delegeren een van de lastigste dingen vinden.  Ik hoor overtuigingen als ‘Ik kan het toch het beste zelf’, ‘Dit doe ik nog wel snel even zelf’ en ‘Ik moet het toch altijd controleren om zeker te weten dat het goed de deur uit gaat’ waardoor echt loslaten er niet in zit. Ook herkenbaar voor jou? In deze blog geef ik 5 praktische tips hoe je toch met een gerust gevoel meer kunt delegeren.

Delegeren, het is een must als je je bedrijf verder wilt laten groeien. Want doe je dit niet dan vertraag je de boel. Zonde natuurlijk als je een mooie visie hebt die je graag wilt bereiken. Waarschijnlijk weet je dit ook wel. Maar het in de praktijk ook echt doen is een ander verhaal. Op zich lijkt het je heerlijk als je meer aan anderen kunt overlaten. Als het dan maar goed gebeurt en je zeker weet dat hun lat net zo hoog ligt. Dat je ervan uit kunt gaat dat het goed komt, dat afspraken worden nagekomen en klanten tevreden zijn. Voor minder doe je het niet. Dus hoe zorg je nou dat het je wel lukt? Of het je in ieder geval makkelijker afgaat.

Blog Delegeren: 5 tips waardoor het makkelijker wordt

Ik geef je 5 praktische tips zodat delegeren steeds eenvoudiger wordt. En hoe meer je er gewend aan raakt, hoe minder lastig je het zult vinden. Dan wordt ook dit een gewoonte en zul je zien dat je daarmee nog meer kunt versnellen.

1. De juiste mensen

Alles begint bij de juiste mensen om je heen verzamelen. Want heb je de juiste mensen, die je vertrouwt, die bij je passen en die beter zijn dan jij, dan is het overlaten van werk aan die personen een stuk makkelijker. De juiste mensen zijn niet de mensen die alleen de skills hebben om een taak goed te vervullen. Het zijn de mensen die passen bij jouw energie en waarden. Het zijn de mensen die beter zijn in de dingen die jij het minst leuk vindt om te doen. Het zijn de mensen die bijdragen aan je team en bedrijf als geheel en zich helemaal kunnen vinden in je missie. Of je deze mensen nou in dienst hebt of ze freelance voor je werken, zorg dat ze passen bij jou en jouw bedrijf. Investeer tijd en energie in het vinden van jouw ‘juiste’ mensen.

2. Ruil HOE in voor WIE

Als je nog veel zelf doet, herken je vast dat je jezelf vaak de vraag stelt ‘HOE ga ik dit (ook nog) doen?’. En zo wordt je to do-lijst alleen maar langer. Merk je dat je jezelf deze vraag regelmatig stelt en is je to do-lijst inderdaad eindeloos? Dan is het hoog tijd om meer uit te besteden. En wat je hierbij gelijk helpt, is jezelf een andere vraag stellen. Vraag jezelf niet meer ‘Hoe ga ik dit doen?’, maar vervang hem door ‘Wie gaat dit doen?’. Dit gaat je helpen om zelf niet nog meer op je te nemen, maar gelijk te denken in de juiste persoon voor de job. Hierdoor wordt je gedwongen om te denken in delegeren. Mooie vraag toch? Een simpele techniek die je anders laat denken en doen.

Blog Delegeren: 5 tips waardoor het makkelijker wordt

3. Sturen op resultaat

Merk je dat je al mensen om je heen hebt die werk van je overnemen, maar ben je eigenlijk vooral taken aan het verdelen (en je meestal toch nog aan het bemoeien met hoe dingen gebeuren), dan is sturen op resultaat iets wat je gaat helpen. Als je iemand vraagt om iets voor je te doen, geef je de opdracht en vertel je welke output je verwacht. Niet meer en niet minder. Je laat het werk verder over aan degene die het moet doen. Vraag af en toe wel of het lukt en of iemand nog vragen heeft, maar verder laat je iemand zijn gang gaan. Waarschijnlijk word je nog verrast door het eindresultaat. Is de output nog niet wat je had gehoopt? Geef feedback en laat iemand leren. De volgende keer is het al een stuk beter en daarna kan iemand het helemaal zelf.

4. Lef hebben en gewoon doen

Op een gegeven moment is het ook gewoon doen. Heb je de juiste mensen gevonden, dan is dit natuurlijk een stuk eenvoudiger. Dus eerst nadenken over wie je nodig hebt en die mensen bij je team betrekken, gaat dit het een stuk makkelijker maken. En dan is het een kwestie van doen. Spring in het diepe. Laat het los. Ben duidelijk over het resultaat en je verwachtingen. En help en coach waar nodig, maar laat het werk daar waar het hoort en laat iemand ook echt verantwoordelijkheid nemen. Dit levert jou niet alleen ruimte op, maar voor je team is het zoveel leuker en interessanter werken als ze echt het vertrouwen krijgen en de verantwoordelijkheid voelen. Heb dus het lef om het te doen. Voor jezelf en voor je teamleden gaat dit alleen maar veel opleveren.

5. Weg met die blokkades

Laat al die belemmerende overtuigingen varen. ‘Ik kan dit het beste’. Het is onzin. Natuurlijk ben je in sommige dingen super goed, maar niemand is goed in alles. Er zijn mensen die beter zijn dan jij in een heleboel dingen. Omarm het. Het is geen falen, het is slim ondernemen. ‘Ik moet alles controleren voordat het de deur uitgaat’ is ook niet nodig. Je hoort het vanzelf als er iets niet goed gaat. Kan dat vervelend zijn? Ja. Maar geef feedback en zorg dat iemand leert. Dit is een investering. Daarna gaat het alleen maar beter of je weet dat iemand niet past in je team. Ook dan weet je wat je moet doen. ‘Voordat ik het aan iemand heb uitgelegd doe ik het snel wel even zelf’. Waarom? Zo krijgt iemand nooit de volledige verantwoordelijkheid en daar gaat diegene zich ook naar gedragen. Dus buiten dat jouw to do-lijst langer wordt dan je eigenlijk wilt en je zelf geen focus houdt, voelt de ander zich ook niet serieus genomen. Loslaten. Het dient je team niet. Kijk dus welke blokkerende gedachten jij hebt en of ze ook echt waar zijn.  Waarschijnlijk kom je er achter dat dit niet zo is. Laat ze los en delegeer. Je zult zien dat je ineens zoveel potentie ontdekt.

Blog Delegeren: 5 tips waardoor het makkelijker wordt

Delegeren op dit moment nog lastig? Aan de slag met de tips. Laat je zelf niet de grote vertrager zijn van de groei van je bedrijf. Daarvoor heb je veel te mooie dromen. You can do it!

Wil je regelmatig inspiratie en tips, volg mij dan op Instagram!


Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! 
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Over de schrijver
Mariska is organisatiepsycholoog en expert op het gebied van leiderschap en teamontwikkeling. Ze helpt ondernemers om een sterk team te bouwen en te houden. Zodat ze het zelf makkelijker krijgen, weer de ruimte hebben om te doen wat ze het liefste doen, hun omzet blijft groeien en ze ook nog eens een fantastische werkgever zijn om voor te werken.
Reactie plaatsen