Coachen van je medewerkers, 9 tips
Coachen van je medewerkers, 9 tips

Coachen van je medewerkers, 9 tips

Het coachen van je medewerkers, hoe pak je dat nou het beste aan? Zodat het effectief is, jij je er lekker bij voelt en je medewerker ook. In deze blog geef ik je tips waar je op moet letten als je gaat coachen en deel ik een aantal technieken die je in kan zetten tijdens je coachmomenten.

Luister je liever? Ga dan hier naar de podcast.

Belangrijk bij coaching om op te letten:

1. Onthou het doel

Het doel is om je medewerker verder te laten groeien in zijn rol of functie. Dit kan inhoudelijk zijn maar ook op persoonlijk vlak. In ieder geval staat je medewerker centraal en ben jij er om hem haar te helpen zijn leerproces door te maken. Je helpt je medewerker tot inzichten te komen, te leren, te verbeteren en om hem of haar te laten zien wat hij of zij nu misschien nog niet ziet.

2. Luister

Als je aan het coachen bent, ben jij niet het meeste aan het woord. Dan gaat er iets mis. Als je aan het coachen bent, ben je in de lead en stel je vragen maar ben je vooral aan het luisteren. Alleen maar goed bedoelde adviezen over iemand uitstorten (en dus zelf het hoogste woord hebben) is geen coaching. Praat zelf zo min mogelijk. Luister goed, en vraag daar op door. Help de ander door het luisteren en de juiste vragen te stellen om tot inzichten en leermomenten te komen.

Coachen van je medewerkers, 9 tips

3. Stel goede vragen

Goede vragen zijn open en eenvoudige vragen. Je hebt vast wel eens gehoord over het verschil tussen open en gesloten vragen. Gesloten vragen zijn vragen waar je met ja of nee op kunt antwoorden. Die brengen je als je aan het coachen bent niet zo ver.  Open vragen zijn vragen die beginnen met Wie, Wat, Waarom, Wanneer, Waar of Hoe. Deze nodigen uit tot een uitgebreid antwoord waardoor je iemand helpt tot inzicht te komen of jij dus verder door kan vragen. Deze vragen geven je pas informatie.

Daarnaast is het belangrijk om niet te ingewikkelde vragen te stellen. Onze hersenen houden namelijk van simpele vragen. Daar gaan we van ‘aan’. Denk maar aan kruiswoord puzzelen. Dan vinden we het leuk en geven we graag antwoord. Bij moeilijke vragen hebben onze hersenen het mechanisme om juist op slot te gaan. Grote, ingewikkelde vragen zijn bedreigend. We worden er angstig van en slaan juist dicht.

Met eenvoudige vragen bereik je dus meer. Voorbeelden van eenvoudige vragen zijn:

  • Welke ene kleine stap kun je vandaag al zetten richting je doel (benoem je doel)? 
  • Welke kleine stap kun je nu zetten om X te verbeteren? 
  • Wat is één ding dat er goed/minder goed gaat? 
  • enzovoorts... 

Technieken die je kunt inzetten tijdens je coaching:

1. 5x Waarom

5x Waarom kun je inzetten om een heldere probleemanalyse te maken. Je pelt een vraagstuk of probleem helemaal af door 5 x waarom te vragen en zo de echte oorzaak van het probleem boven tafel te krijgen. Dit is een zeer effectieve methode om tot de daadwerkelijke kern van een probleem te komen en daar een oplossing voor te bedenken. Je zit dan gelijk goed in plaats van dat je symptomen gaat bestrijden. 

Coachen van je medewerkers, 9 tips

2. de Coaching- Kata 

De Coaching-Kata komt voort uit de LEAN aanpak. In de LEAN filosofie staat continu verbeteren centraal en ligt de verantwoordelijkheid zo laag mogelijk in de organisatie. Elke medewerker heeft dan ook een coach en wordt steeds gecoacht. 

Hierbij gebruiken ze de volgende vragen die ze steeds beantwoorden om een volgende stap te zetten. Het is een routine. En daardoor kan een medewerker zich stap voor stap blijven ontwikkelen.

Deze vragen worden elk coachingsmoment gesteld:

1. Wat is de doeltoestand (het doel)?
2. Wat is de huidige toestand? (onderstaande 4 vragen gebruiken om deze te beantwoorden) 

  • Wat was je laatst genomen actie?
  • Wat had je verwacht dat er zou gebeuren? 
  • Wat is er daadwerkelijk gebeurd?
  • Wat heb je ervan geleerd? 

3. Welke obstakels verhinderen je om de doelsituatie te bereiken? Welke is het meest relevant om nu aan te werken? 

4. Wat is je volgende actie en wat verwacht je? 

5. Wanneer kunnen we kijken wat we hebben geleerd van deze actie?

Dit is een hele duidelijke manier en is op een gegeven moment zo’n routine dat het als vanzelf gaat. Probeer er eens mee te oefenen om te kijken of het wat voor je/jullie is. 


3. Coachen in 1 minuut 

Oftewel ‘one-minute-coaching’. 

Dit is steeds korte coaching, gelijk op wat er gebeurd of wat iemand doet, waarmee je zoveel mogelijk impact probeert te hebben. Victor Mion heeft dit toegepast als toptenniscoach en er daarna een boek over geschreven. Hij zet het nu in in het bedrijfsleven. Ik heb Victor ontmoet toen ik nog bij NN werkte en we gebruikten deze techniek in ons call-center waar we geen tijd hadden voor uitgebreide coachingssessies terwijl medewerkers juist klanten te woord moesten staan. Een effectieve manier van coaching. Misschien ook iets voor jou? 

Lees er alles over in dit artikel van Frankwatching

En je kunt er natuurlijk ook meer over lezen in het boekje ‘One Minute Coaching, Impact in 60 Seconden’ van Victor Mion zelf. 



4. De Zuivere Loop ofwel ‘luisteren zonder oordeel’

Vaak zijn we geneigd als iemand een en ander aan je vertelt om daar gelijk een oordeel over te vormen en dan ook met een antwoord of oplossing te komen. 

Probeer de volgende keer in je coaching (en/of in andere gesprekken) eens te luisteren zonder oordeel, dus zo zuiver mogelijk. Er poppen vast oordelen op in je hoofd, maar laat die dan weer gaan. Handel er dus niet naar. Op deze manier kun je met je volle aandacht zijn bij je medewerker. 

5.  de Doorzaagvraag

Als je zo oordeelloos mogelijk probeert te luisteren, probeer dan ook door te vragen. Dus als iemand op de vraag ‘hoe was dat voor je?’ antwoordt ‘leuk’, vraag dan door. Bijvoorbeeld door te vragen: ‘wat vond je er fijn aan?’ of ‘wat zou het voor jou nog prettiger maken?’ 

En als iemand bijvoorbeeld zegt ‘daar had ik moeite mee’. Vraag dan bijvoorbeeld: ‘wat vond je er moeilijk aan?’ of ‘hoe voelde je je hierdoor?’ 

We zijn in gesprekken snel geneigd om te komen met oplossingen, advies of een geruststelling en dit staat vaak een echt antwoord en werkelijk inzicht in de weg. Probeer dus tot de kern te komen. 

En wees ondertussen een OEN! Open, Eerlijk en Nieuwsgierig. 

Als je de technieken van oordeelloos luisteren, doorvragen en OEN inzet, zul je grote effecten zien in je gesprekken. 

6. Spiegelen

Als je spiegelen inzet bij de coaching van medewerkers kun je hiermee een medewerker iets kan laten zien dat hij/zij zelf niet ziet: zichzelf. Jij doet super waardevolle observaties die je terug kunt geven. Hiermee geef je je medewerker inzichten. Soms zie je dingen die de ander al weet maar waarvan hij/zij dacht dat het niet zo belangrijk was. En wat ook vaak gebeurt, is dat iemand zich door jouw spiegelende opmerking zo gezien voelt dat hij/zij zich meer opent en zo nog meer ontdekt en laat zien. 

Hoe kun je spiegelen? Door letterlijk en concreet te benoemen wat je ziet gebeuren of wat je iemand hoort zeggen. Ingewikkelder is het niet. 

Ik wens je veel mooie gesprekken en een gezonde groei bij je medewerkers! Let’s do this!


Wil je regelmatig inspiratie en tips, volg mij dan op Instagram!

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Over de schrijver
Mariska is organisatiepsycholoog en expert op het gebied van leiderschap en teamontwikkeling. Ze helpt ondernemers om een sterk team te bouwen en te houden. Zodat ze het zelf makkelijker krijgen, weer de ruimte hebben om te doen wat ze het liefste doen, hun omzet blijft groeien en ze ook nog eens een fantastische werkgever zijn om voor te werken.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down