5 tips waardoor je minder gezeur hebt met personeel
5 tips waardoor je minder gezeur hebt met personeel
10 januari 2019 

5 tips waardoor je minder gezeur hebt met personeel

Leuk die mensen die met je werken, maar af en toe bezorgt het je ook hoofdbrekens. De een heeft weer een pijntje, de ander is meer met z’n mobiel in de weer dan dat nieuwe plan wordt uitgewerkt en nummer 3 moet eerder weg, omdat het gaat regenen. Het is dat je anderen nodig hebt om je bedrijf verder te brengen, maar al deze fijne bijkomstigheden, daar zit je niet op te wachten. In deze blog geef ik je 5 tips voor minder ‘gezeur’ met medewerkers.

Je kunt niet zonder. Je hoeft geen groot team te hebben, maar mensen die je op bepaalde vlakken helpen, heb je gewoon nodig om door te groeien met je bedrijf. Dus je hebt inmiddels mensen die, flexibel dan wel in dienst, met je werken. Natuurlijk ben je blij met ze, maar af en toe heb je het ook gehad. Want met die extra handjes en denkkracht, heb je er ook allemaal gezeur bij gekregen. En daar zat je nou net niet op te wachten.

Blog 5 tips waardoor je minder gezeur hebt met personeel

Het kost je bakken met energie

Je krijgt ’s ochtends een telefoontje dat iemand echt niet kan komen, alweer hoofdpijn. De ander wil graag eerder weg, want het gaat straks regenen en hij is op de fiets. En de volgende heeft een ziek kind thuis. Natuurlijk heb je best begrip, maar er zijn grenzen. Waarom moet je hier dagelijks mee bezig zijn? Kunnen mensen niet gewoon verantwoordelijkheid nemen en gemotiveerd hun werk doen? Waarom lijkt het alsof er zo vaak iets anders belangrijker is dan het werk? En jij moet hier elke keer wat van vinden en zeggen. Het kost je veel te veel energie. Energie die je graag aan andere dingen besteedt.

Niet iedereen maakt dezelfde keuzes

Waarom is dit dagelijkse kost? Waarom zijn er trouwens ook medewerkers die hier amper last van lijken te hebben? En waarom heb je er altijd een paar tussen waar aan de lopende band wat aan de hand is? Een feit is natuurlijk dat we te maken hebben met het leven. Niet alleen het werk is daar een onderdeel van, maar er gebeurt altijd van alles met en om ons heen. Daar hebben we het mee te doen. En ook je medewerkers hebben een leven naast hun werk.

Alleen hoe iemand hier mee omgaat, daar zit wel verschil in. Wat je merkt, is dat mensen hier verschillende keuzes in maken. Je herkent vast wel dat de één door gaat tot het gaatje als diegene zich niet lekker voelt en de ander bij de eerste keer dat er ‘griepepidemie’ in de krant staat al verzuimt. Niet iedereen maakt dezelfde keuzes. En iemands drijfveren, overtuigingen, houding, motivatie en sociale omgeving bepalen de keuzes die iemand hierin maakt. Iets wat handig is om je bewust van te zijn.

Blog 5 tips waardoor je minder gezeur hebt met personeel

Wat kan je doen om gezeur te voorkomen

Hoe kun je nou zorgen dat je gezeur voorkomt? Dat je er af en toe mee te maken hebt, dat kan gebeuren, maar je wilt er het liefst zo min mogelijk van hebben. Hoe krijg je dit voor elkaar? Ik geef je 5 tips.

1. Doorvragen bij sollicitaties

Vraag goed door als je iemand aanneemt. Ga op onderzoek uit naar hoe iemand denkt en naar zijn dieperliggende overtuigingen. Vraag door op drijfveren en vraag naar voorbeelden van situaties waarbij iemand voor een keuze stond tussen werk en zijn of haar thuissituatie. Hoe beter je hier zicht op hebt, hoe beter je weet wat voor vlees je in de kuip hebt. En voorkomen is nou eenmaal fijner en makkelijker, dan genezen in dit geval. Zorg dus voor een goede selectie.

2. Aanspreken op gedrag

Is het de 3e keer in 2 maanden dat iemand er niet is of te laat is, spreek iemand er op aan. Is werk weer niet af, is er altijd iets anders belangrijker of is er een kind ziek en mag jouw medewerker dit weer oplossen, terwijl er ook een partner is, zeg er wat van. Dit is niet altijd de leukste taak en ook niet altijd even makkelijk, maar hoe langer je het laat sudderen, hoe groter het wordt. Smoor het in de kiem als het nog klein is. Dan is het het makkelijkst. Spreek iemand aan op het gedrag wat je ziet en geef aan hoe je het graag wel wilt hebben. Wil je meer lezen over hoe aanspreken je makkelijker af kan gaan, lees dan ook even mijn blog Medewerkers aanspreken niet de leukste klus.

Blog 5 tips waardoor je minder gezeur hebt met personeel

3. Duidelijk zijn over je grenzen en verwachtingen

Hoe lastig je dit ook mag vinden, ben duidelijk over je grenzen en verwachtingen. De een vindt dit makkelijker dan de ander, maar hoe meer je dit uitspreekt en hoe opener je hier over bent, hoe meer je voor bent. Het is voor je teamleden alleen maar duidelijk. En gaat het met iemand niet zoals je gehoopt had, dan kan je dus altijd verwijzen naar je grenzen en verwachtingen die je eerder hebt gedeeld. Dat maakt het aanspreken ook weer makkelijker.

4. Ben er

Ben aanwezig. Als je er te weinig bent, kunnen er namelijk allerlei dingen ontstaan waar je niet op zit te wachten. Ik heb voorbeelden gezien van negatieve invloeden tot een totale opstand gevoed door een onzekere toekomst. Ben dus niet de grote afwezige, ook al heb je een zelfsturend team. Jij blijft nog altijd de eindverantwoordelijke en ze kijken toch naar jou. Mensen hebben richting en duidelijkheid nodig. Plus support en feedback. Zorg dat je er bent om vragen te beantwoorden, aannames te weerleggen, te coachen en stimuleren. Het gezeur en gedoe ben je dan ver voor.

5. Neem op tijd afscheid

Soms blijkt het gewoon niet te werken met mensen in je team. Dat is helemaal geen schande, zo werkt het nou eenmaal. Wees in deze alleen wel de verstandigste en neem op tijd afscheid als het niet werkt. Een medewerker zal dit minder snel doen. Toch zijn jullie er allebei blij mee uiteindelijk als de wegen scheiden en er voor beide partijen weer nieuwe kansen en mogelijkheden ontstaan. Ben dus niet bang om afscheid te nemen als iemand niet binnen jouw grenzen, verwachtingen en waarden werkt. Ook al is iemand er in eerste instantie niet blij mee, je medewerker is je er uiteindelijk ook dankbaar voor dat iemand de knoop heeft doorgehakt.

 

Heb jij ook meer ‘gedoe’ met bepaalde teamleden dan je zou willen? Wat kan jij meer doen om dit voor te zijn?

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

 

Over de schrijver
Mariska is organisatiepsycholoog en expert op het gebied van leiderschap en teamontwikkeling. Ze helpt ondernemers om een sterk team te bouwen en te houden. Zodat ze het zelf makkelijker krijgen, weer de ruimte hebben om te doen wat ze het liefste doen, hun omzet blijft groeien en ze ook nog eens een fantastische werkgever zijn om voor te werken.
Reactie plaatsen