Overtuigen met excel-sheets of inspireren?

Je medewerkers betrokken houden en enthousiasmeren, hoe doe jij dat? Ga jij hard werken en overtuigen? Of heb je inmiddels ook in de gaten dat dat eigenlijk niet werkt? Wat ik regelmatig zie, is dat directeuren proberen te overtuigen met excel-sheets. Terwijl de medewerkers steeds verder wegzakken als dit gebeurt. Niet het effect wat de bedoeling is. Wat je in plaats daarvan beter kunt doen, dat vertel ik je in deze blog.

Je medewerkers betrokken houden en enthousiasmeren het wordt regelmatig geprobeerd door te overtuigen en allerlei cijfers op een team af te vuren. De leider in kwestie is heel hard aan het werk met uiteindelijk verre van het gewenste effect.

Saai en nietszeggend

Want wil je je medewerkers juist meenemen, enthousiast maken en ‘aan’ laten gaan, dan is het presenteren van excel-sheets en allerlei cijfers het laatste wat je moet willen. Jij bent als ondernemer waarschijnlijk al kilometers verder. Je hebt idee en de koers al helemaal bedacht, doordacht, uitgezocht en onderbouwd. Dus als je eenmaal het gevoel hebt dat je het zo wil gaan doen, dan wil je het ook graag aan je personeel brengen. Dus cijfers overzichtelijk op de sheet en knallen maar. Waarbij je doel waarschijnlijk gemist wordt, omdat mensen nou eenmaal niet ‘aan’ gaan van cijfers.

Ander perspectief

Als ondernemer zit je anders in de wedstrijd dan je medewerkers. Jij kijkt naar het grotere geheel, de lange termijn, grotere doelen, innovaties en de strategie. Terwijl je medewerkers denken aan baanzekerheid, een fijn salaris, lol in hun werk, van betekenis kunnen zijn met hun expertise, leuke collega’s, voldoende vakantiedagen enzovoorts. Totaal twee verschillende perspectieven. En je hebt wel met elkaar die resultaten te halen. Maar met droge cijfers, hard roepen dat iedereen die moet gaan halen en overtuigen op basis van feiten kom je daar niet. Maar ondernemers lijken soms uit het oog te verliezen waar het vuurtje van gaat branden bij hun medewerkers. Vanuit hun eigen perspectief en praktische route wordt het op tafel gelegd en als je dan zelf maar enthousiast genoeg praat komt het wel over, hopen ze. Maar vaak raken ze hun medewerkers en hun betrokkenheid zo alleen maar kwijt.

Wat dan wel?

Oke, dus dit is het niet. Maar wat dan wel? Wil je je medewerkers juist enthousiasmeren, betrokken houden en aan zetten, hou dan op over cijfers maar kies ervoor ze te inspireren.

Denk vanuit hun perspectief. Wat maakt dat hun vuurtje wordt aangewakkerd? Dat ze zien wat er mogelijk is? Dat ze enthousiast worden en gelijk actie willen ondernemen?

Dat is als je ze raakt.

Raakt met waarom jullie doen wat jullie doen.

Met een verhaal. Met een verhaal vanuit jezelf als ondernemer of een verhaal van een klant. In een van mijn eerste blogs heb ik ooit uitgewerkt hoe je beter wordt in verhalen vertellen, dus check die even hier Hoe word ik beter in het vertellen van een goed verhaal.

Laat je medewerkers voelen waar ze het voor doen. Laat ze voelen dat ze een verschil kunnen maken. Wakker de passie aan om ervoor te gaan. En laat ze zien wat jij misschien al lang ziet vanuit je visie als ondernemer. Laat ze dromen en vanuit inspiratie doen.

Dan weten ze waarvoor ze het doen.

Dan willen ze graag hun bijdrage leveren.

Dan doen ze met alle liefde een stapje extra.

Dan komen ze zelf met ideeën en wordt het nog beter dan dat je zelf voor ogen had.

Het begint bij jou

Probeer dus die snaar te raken. Door aan te sluiten bij je medewerkers. Door ze mee op reis te nemen, ze het te laten voelen en het voor zich zien.

En maak je over de invulling maar geen zorgen. Want als je ze het kan laten zien, weten zij hoe ze het in kunnen vullen. Daarmee wordt het nog meer van jullie allemaal.

Het begint dus bij jou als leider. Besteed tijd en aandacht aan hoe je iets gaat brengen als je een bepaalde droom wil verwezenlijken of bepaalde resultaten wil halen met je bedrijf. Word beter in je rol (lees ook Hoe word ik beter in managen als ondernemer)

Je werkt nou eenmaal met mensen. Met mooie, geweldige mensen. Haal het beste in ze naar boven, zodat ze het beste kunnen terug geven.

 

Wil je graag een omslag maken? Doe ook even de scan in mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Download hem hier.