Wil je een proactief team? Stop dan nu hiermee.
Een team wat proactief is, meedenkt, dingen oplost voordat jij het ziet. Heerlijk! Dat wil je. Maar dat is niet wat je nu ervaart. Hoe krijg je het wel voor elkaar? Want ze bestaan dat weet je, deze teams. Klopt. En jij kan dit ook realiseren. Je kan nu gelijk een hele grote stap in de goede richting nemen door met een ding te stoppen. Ik vertel je het in deze blog.
Kijk je liever? Hier kan je de video vinden.
Een proactief team. Een team wat zelfstandig nadenkt en actie onderneemt. Dat is hoe het wat jou betreft mag zijn. Maar heel eerlijk, in de praktijk in jouw bedrijf gaat het er net wat anders aan toe.
Ze komen juist steeds bij jou met vragen, jij ziet alles eerder en sneller en soms baal je van het feit dat ze niet verder kijken dan hun neus lang is. Dit maakt dat jij je overal mee moet bemoeien en maar moeilijk kunt loslaten. Je wou dat je het wel kon. Je wil graag weer meer vrijheid. Gewoon een team waar je volledig op kan vertrouwen. Nu is het vooral vermoeiend en er lijkt geen einde aan te komen.
Van kwaad tot erger
En dat klopt ook. Er komt geen eind aan. Je medewerkers raken er steeds meer aan gewend en omdat jij de gaten wel dichtloopt, gaan ze steeds verder achterover hangen. Dus je krijgt meer van wat je niet wilt en zet jezelf steeds verder vast in je bedrijf.
Vaak heeft het te maken met een ding
Vaak heeft deze situatie te maken met één ding. Eén ding wat bijna elke leidinggevende doet. Niets raars dus, maar wel iets wat je in deze situatie brengt. En ben je juist ondernemer en gehecht aan je vrijheid, dan is dit niet wat je wil creëren.
Je hoeft maar met 1 ding te stoppen
Dus om dit om te draaien, hoef je eigenlijk maar met 1 ding te stoppen. Dat gaat al maken dat er totaal iets anders gaat ontstaan. Dat gaat maken dat je de zelfstandigheid en het verantwoordelijkheidsgevoel in je medewerkers juist prikkelt, zodat ze het na een tijdje wel zelf gaan zien en doen. En je daarna zelfs gaan verbazen…
Dus waar mag je mee stoppen?
Dus waar mag je mee stoppen? Nou het is heel simpel.
Je mag stoppen met oplossingen geven.
En ik weet dat je dit doet :-)
Er komt een medewerker bij jou met een vraag. Bijvoorbeeld: ‘Deze klant heeft dit product aangeschaft, maar wil het eigenlijk niet. Wat moet ik hiermee doen?’ of ‘Het loopt echt moeizaam met dit project. Ik weet eigenlijk niet meer hoe nu verder. Wat vind jij dat we moeten doen?’
Herken je dit soort vragen?
En ik weet zeker dat je dan met alle liefde een oplossing geeft. Dit is logisch. Want dat is wat we doen. Als ons een vraag wordt gesteld, dan geven we met alle liefde antwoord, advies of een oplossing. Omdat we de ander willen helpen. En omdat we het antwoord weten.
Toch is het belangrijk om hiermee te stoppen.
Vanaf nu geen oplossingen meer!
Want dan komen je teamleden elke keer weer terug, dan blijf jij de spil, dan lekt alle zelfstandigheid weg en, dan groeit de passiviteit. Maar je wil een ander effect.
Dus nogmaals…vanaf nu geen oplossingen meer.
Voor meer zelfstandigheid en zelf nadenken en in actie komen heeft je medewerker namelijk iets anders van je nodig. Namelijk hulp om het zelf te doen. Zodat ze het straks ook zelf doen en niet eens meer bij jou komen.
Dus wat dan wel?
Stel vragen terug. Goede vragen. Bekijk deze video even over 'Wat zijn dan goede vragen?'
En daarmee activeer en help je juist je medewerker. En zijn ze nu anders van je gewend dan zal je dit even vol moeten houden, maar dan komen ze ineens niet zo vaak meer aan je bureau of in de mail. Dan gaan ze steeds zelfstandiger aan de slag.
Zo voed je je team steeds verder op tot zelfstandig team. Zo krijg je steeds meer vrijheid terug. En…zo krijgt je team steeds interessanter werk en kunnen je teamleden groeien in hun rol. Je zult zien dat er zoveel meer mogelijk is!
Dagelijks tips om moeitelozer te werken met je team? Luister mijn podcast, de Love The Way You Lead-podcast hier.
Volg je me al op Instagram of LinkedIn?
Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!