Wat moet ik doen als het moeizaam loopt in mijn team?

Het loopt moeizaam in je team. Je wordt er een beetje moedeloos van. De sfeer is niet lekker, de samenwerking kan stukken beter en het voelt voor jou als trekken en duwen. Je hebt al van alles geprobeerd, maar je weet niet hoe je het omgebogen krijgt. Toch is het wel degelijk mogelijk om er vandaag nog verandering in aan te brengen. Ik geef je hierbij 5 tips hoe je dit aanpakt.

Tip 1 Neem je verantwoordelijkheid  

Als het moeizaam gaat in je team is er helaas maar een die je daarop aan kunt kijken en dat is…jezelf. Jij bent als leider namelijk de belangrijkste schakel. Jij bepaalt de manier waarop er wordt gewerkt door wat je zegt, doet en wat je wel of niet goed vindt. Je hebt meer invloed dan je denkt of misschien hoopt. Ben je bewust dat je als leider nou eenmaal die rol hebt en je daarin je verantwoordelijkheid hebt te pakken. Anders gaat er niks veranderen. Dus ondanks de omstandigheden of resources die misschien niet optimaal zijn of missen, je kunt ze de schuld blijven geven, maar het zijn smoesjes. Neem je verantwoordelijkheid en ga het aan.

Tip 2 Maak een keuze

Maak de keuze dat je het nu daadwerkelijk anders wilt. Laat los hoe het tot nu toe is gegaan en denk eens na hoe je het het wél wilt. We zijn altijd goed in benoemen wat we allemaal niet willen en waar we gefrustreerd over zijn. Maar laat dat nu eens wat het is. Wat wil je wél? Hoe ziet dat eruit? Was is de droom met je team? Hoe werken jullie samen? Wat gebeurt er in positieve zin (en wat zie je dus nooit meer terug)? Hoe gedragen je teamleden zich? Welke targets halen jullie? Enzovoorts. Schets een concreet plaatje voor jezelf. En kies ervoor om je hierop te richten en hiervoor te gaan. Als je dit voor je houdt en actie gaat ondernemen, dan neem je steeds de juiste acties die bijdragen aan je doel.

Tip 3 Waar zit het probleem precies?

Als het moeizaam loopt in je team, ga dan op zoek naar het echte probleem. Durf dus even goed te kijken naar wat er gebeurd in je team en wat dat je vertelt. En ook welke rol jij hierin speelt. Dit vergt dus enige reflectie, maar start hier gewoon mee. Schrijf het op voor jezelf. Is het nog niet duidelijk waar het precies in zit, schrijf dan dagelijks op wat er gebeurt. Je gaat dan vanzelf een rode draad ontdekken. Kijk ook altijd naar het belangrijkste basisingrediënt voor een succesvol team: is de veiligheid in orde? Dus is iedereen vrij om zijn mening te geven, wordt er naar elkaar geluisterd en wordt iedereen serieus genomen, kunnen er nieuwe ideeën worden geopperd en is niks gek genoeg? Als het namelijk met de veiligheid niet goed zit, moet je hier beginnen. En realiseer je ook dat het probleem aan de oppervlakte vaak niet het daadwerkelijke probleem is. Bijvoorbeeld de communicatie verloopt niet goed. Meestal zit daaronder dat er niet voldoende vertrouwen is ofwel wantrouwen. Kijk dus naar het probleem achter het probleem en los dit probleem op. Anders is het alleen symptoombestrijding.

 

Tip 4 Hoe beter jij wordt, hoe beter je team wordt

Wat ik in het begin al zei, jij bent de belangrijkste schakel in hoe je team performt. En dat is dus een mooie kans. Want dit kan dus de negatieve kant opwerken als je dingen niet zo slim aanpakt vanuit je leidersrol, maar dus juist ook een enorme positieve invloed hebben als je dingen wel goed aanpakt. Net als dat je bedrijf zo goed is als dat jij als ondernemer bent, is je team net zo goed als jij bent in je leidersrol. Hoe beter jij dus bent, hoe beter je weet wat wel en niet werkt en hoe beter je weet hoe je je team succesvol kunt laten werken, hoe beter je team wordt. Investeer dus in je leiderschapskills en blijf altijd groeien. Het kan altijd beter. Je kunt altijd leren en groeien. En hoe meer jij dat doet, hoe meer je team ook zal groeien en hoe minder energie het jou kost.

 

Tip 5 Durf moeilijke besluiten te nemen

Vaak zie ik bij problemen in een team of dat een leidinggevende bij mij komt dat ze wel weten waar de eerste bottleneck zit. Ze hebben er alleen niets meer durven doen en/of weten niet hoe ze het moeten aanpakken. En dan doen ze maar niks. Dit gaat bijvoorbeeld over teamleden die niet langer functioneren of gewoon geen match meer zijn of bijvoorbeeld over gedrag wat niet acceptabel is. Toch zal je moedige besluiten moeten nemen om de situatie te veranderen en het voor jezelf en je team makkelijker te maken. Doe dit dus ook. Zorg dat je het goed voorbereid en weet wat je moet doen en doe het dan. Als je het niet aangaat, zal er niks veranderen. En doe je het wel en neem je een duidelijk statement in en neem je die krachtige beslissing dan zul je zien dat je team je er dankbaar voor is (en jij jezelf ook).

 

Waar loop jij op dit moment tegenaan in je team? Wat is de grootste vraag die je bezighoudt?

Laat het hieronder in een reactie weten en je krijgt van mij een antwoord.

Succes met de tips!

 

Wat je nog meer kunt doen om te voorkomen dat je team een energievreter is?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!