Wat je voorkomt als je de juiste mensen in dienst neemt
De juiste mensen in dienst nemen, hoe belangrijk is dat eigenlijk? Als taken toch gedaan worden, dan is dat toch goed? Of niet? Wie je in je team toelaat, is hartstikke belangrijk. Als je hier goed over nadenkt en erin investeert voorkom je namelijk een heleboel ellende. En op allemaal gedoe zit je niet te wachten toch? Je hebt een bedrijf om mee bezig te zijn. Wat je voorkomt als je de juiste mensen werft voor je team, vertel ik in deze blog, en ook hoe je aan de best passende mensen komt voor jouw team.
De juiste mensen in je team, ach het maakt toch niet zoveel uit. Als mensen capabel zijn dan is dat toch prima. Ze moeten gewoon doen wat ze moeten doen. Maar is dat zo? Of verwacht je eigenlijk wel meer? En is het voor je totale team en voor jezelf ook niet belangrijk dat je de best passende persoon hebt?
Zomaar iemand aannemen heeft meer gevolgen dan je denkt
Als je zomaar iemand aanneemt en vooral kijkt naar de taken en of iemand daar de skills voor heeft, dan heb je grote kans dat het misloopt en iemand je veel tijd en energie gaat kosten. Jij hebt als ondernemer namelijk bepaalde verwachtingen en jouw bedrijf is op een bepaalde manier opgebouwd. Daarbij komt ook nog dat jij vanuit een zekere energie werkt. Iemand moet dus niet alleen zijn of haar taken goed uit kunnen voeren, maar ook passen binnen jouw bedrijf, bij jullie missie en visie en ook aansluiten bij jouw energie. Het is een enorme gok als je iemand aanneemt op alleen skills. Dan valt het maar te bezien of het met de rest ook goed komt. Groter is de kans dat je dan van het ene probleem in het andere valt. En dat wil je natuurlijk voorkomen. Want dit heeft meestal grotere nadelige effecten, dan je in eerste instantie denkt.
Daar heb ik toch geen tijd voor?
Waarschijnlijk heb je juist iemand nodig, omdat het druk is en je zelf ook geen minuut over hebt. Je wilt het gewoon geregeld hebben. Je hebt geen tijd voor ellenlang bedenken en werven en selecteren. Je bent al lang blij dat er een paar best wel geschikte kandidaten reageren. Het is dan vaak al snel goed bij een goed uitziend CV en een beetje leuk gesprek. Dan heb je een paar extra handen. Alleen de rest van wat iemand gaat leveren, is afwachten en daar zit je risico.
Kies je er wel voor om beter na te denken over wie je precies nodig hebt en stop je tijd en energie in de werving en selectie, dan voorkom je in ieder geval het volgende:
1 Dat je je zorgen moet maken of iets goed komt (en alles moet controleren)
Je kunt een taak of opdracht toch niet loslaten, omdat je er niet op kunt vertrouwen dat het goed komt. Er komt namelijk toch iets meer bij kijken dan alleen de uitvoerende taak die iemand moet doen zoals bijvoorbeeld het klantcontact eromheen, het oplossen van dingen die misgaan of het verder denken dan alleen het uitvoerende werk. Helaas komt dit niet uit de verf en dat maakt dat je alles moet controleren, wat je veel tijd kost en dat je je steeds zorgen maakt of iets wel goed komt. Het voelt voor jou in ieder geval out of control.
2 Dat jij je irriteert
Omdat het niet loopt zoals je wilt, irriteer je je elke keer weer dat het niet loopt. Je verwacht gewoon meer, maar ziet het niet terug. Je bent teleurgesteld. Je hebt feedback gegeven, maar het wordt niet opgepakt. En al die extra tijd kost je veel energie. Die wil je liever aan andere dingen besteden.
3 Dat iemand een negatief effect heeft op de rest van het team
Wat je niet wist, was dat je iemand hebt aangenomen die meestal met een negatieve bril op naar de de wereld kijkt. Veel ideeën worden bij voorbaat al afgeschoten en de klaagmodus staat bijna altijd aan. Het infecteert je team. Dit had je niet van deze persoon verwacht. Hij leek zo goed te passen, maar na de eerste enthousiaste week lijkt nu alles mis te zijn. Met jullie werkwijze, met jou als leidinggevende, met de klanten… Je ziet dat je team er langzaam in meegetrokken wordt. Zo ken je ze helemaal niet. Dit gaat de verkeerde kant op.
4 Dat je veel lastige gesprekken moet voeren
Jij hebt blijkbaar andere verwachtingen dan je medewerker. Om het niet te laten gaan en verandering aan te brengen, plan je regelmatig gesprekken om bij te sturen. Maar aangezien jullie niet op een lijn zitten zijn het moeizame gesprekken. Het kost je veel energie en de andere partij wordt er ook niet vrolijker van. En er verandert helemaal niks. Ook al probeer je het nog zo, je hebt eigenlijk geen match met elkaar. Maar hoe ga je hem dat nu vertellen?
5 Dat het je geld kost
Niet alleen levert iemand niet de output die je had verwacht (waar dus geld verloren gaat), maar om afscheid te nemen (en een nieuw iemand te werven en selecteren) ben je ook extra kosten kwijt. Geld dat je had kunnen besparen door te investeren aan de voorkant. Wat je omzet en extra toevoegde waarde moest opleveren, is nu een stevige kostenpost geworden.
Wat zijn wel de juiste mensen voor jouw team?
Jouw team en bedrijf is anders dan dat van de buurman. Jij bent anders. Je hebt andere verwachtingen en ambities. Je hebt een andere energie en andere talenten. De beste mensen voor jouw team zijn degene die jou aanvullen en die ook binnen je team een toegevoegde waarde hebben. Daarnaast moeten ze passen bij je ambitie, missie en verwachtingen. Verwacht je proactiviteit, eigen verantwoordelijkheid en nieuwe voorstellen? Dan is iemand die dus goed is in zijn taken, maar ook alleen dat, niet voldoende. Sterker nog, het is aan te raden om te zoeken en selecteren op persoonlijkheid en houding. Mochten skills nog niet helemaal op orde zijn, dan kan iemand die alsnog leren. Een persoonlijkheid of attitude van iemand zal niet snel veranderen.
Zoek dus mensen die aanvullend zijn op jezelf, die passen binnen de cultuur van je bedrijf (en deze versterken) en die gepassioneerd zijn om bij te dragen aan jullie missie en visie. Don’t settle for less :-).
En meer weten over hoe je op een goede manier kunt werven en selecteren? Lees dan ook even deze blog Hoe trek je de beste mensen aan voor je team?
Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!