Wat het je kost als het niet loopt in je team
Als het in je team niet goed loopt, dan heb je daar last van. En dat niet alleen, het kan je ook nog eens veel kosten. Dat is natuurlijk zonde van het geld en alle energie. Wat het je precies kost en wat je er aan kunt doen om dit te voorkomen lees je in deze blog.
Dat is zeker niet de bedoeling! Want daarom heb je dat team natuurlijk niet. Als het niet loopt in je team kan je dit veel kosten. Niet alleen jezelf, maar vooral ook je bedrijf. Dit kan zelfs zover gaan dat het jouw gezondheid schaadt of dat je bedrijf in financiële problemen komt. Dat wil je natuurlijk te allen tijde voorkomen.
Wat gaat er mis
Het is nog niet zo makkelijk om je sterkste team neer te zetten en het als een zonnetje te laten draaien. Ik weet er alles van, uit eigen ervaring en omdat ik inmiddels ook veel leidinggevenden en teams heb begeleid. Je hebt met mensen te maken en met groepsdynamiek. Het is een prachtig en, van tijd tot tijd, uitdagend spel. Dat het niet goed werkt, kan met diverse dingen te maken hebben. Vaak zie ik dat het te maken heeft met de manier van aansturen, met een bepaalde basis die ontbreekt, met welke mensen worden aangenomen en met de hoeveelheid tijd die er besteed wordt aan teamontwikkeling. Niet elk bedrijf of elk team is hetzelfde, soms zijn er hele specifieke vraagstukken, maar regelmatig zie ik wel dezelfde dingen terug.
Maar wat kost het nou eigenlijk precies?
Natuurlijk weet je dat als je team niet optimaal functioneert je ook geen optimale resultaten kan verwachten. Maar buiten dat je misschien niet de omzet of winst haalt die je voor ogen hebt, kost het je ook nog het een en ander op andere vlakken. We staan hier niet altijd bij stil. Dus bij dezen: wat kost het nou eigenlijk?
1. Plezier
Werken doen we een groot deel van ons leven, een groot deel van de week. Iedereen doet dan ook het liefst iets wat hij/zij leuk vindt. Maar een van de dingen die al snel verloren gaat als het niet lekker gaat in je team is: FUN! Werkt het niet lekker, dan daalt het plezier en de motivatie, terwijl iedereen toch vol enthousiasme binnen is gekomen en aan de baan is begonnen. Dus hoe mooi is het om dit zo te kunnen houden?
2. Energie
Als het niet lekker loopt, kost het iedereen veel meer energie. Energie die je anders kan besteden aan nieuwe ideeën nog beter maken, wat je nu doet verbeteren, dingen slimmer aanpakken waardoor je je marges vergroot … you name it. Maar als het niet zo goed gaat, zijn de mensen in je team en jij meer bezig met brandjes blussen, problemen oplossen, klagen enzovoorts. Dit zijn energielekken die uiteindelijk niet ten goede komen aan het resultaat. Super zonde. Deze energie loopt nu weg, terwijl je die anders voor dingen had ingezet die direct bijdragen aan het bedrijfsresultaat.
3. Vertrouwen
Als het moeizaam gaat, schaadt dat op een gegeven moment ook het vertrouwen. Vertrouwen is dé basis om goed met elkaar samen te werken. Vertrouwen in de leider, vertrouwen in elkaar. Wanneer het niet lekker gaat en er dingen steeds misgaan of je elkaar niet begrijpt, betekent dit ook wat voor het vertrouwen. Als je dit kwijt bent, is het moeilijk te herstellen. Je kent wel de uitspraak: vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
4. Betrokkenheid
Ook heeft het zijn uitwerking op de betrokkenheid. Waar je teamleden eerder proactief waren, meedachten en initiatief namen, zie je dat ze steeds passiever worden en zich alleen nog maar richten op het hoogstnoodzakelijke. Ze haken af. Ze voelen zich steeds minder betrokken. Deze lage betrokkenheid maakt dat alleen nog het minimale gedaan wordt in plaats van het maximale wat je graag zou willen. Ook werkt het klagen en negativiteit in de hand. En dat infecteert weer je hele team.
5. Omzet
Als je niet optimaal draait als team, haal je ook geen optimale resultaten. Kijk maar naar een sportteam. Je haalt alleen Goud als alles klopt. Dus ook aan je omzet ga je merken dat je er niet uithaalt wat er inzit. Als je team goed samenwerkt en in een flow zit, zie je dit terug in het resultaat wat je behaalt. Het omgedraaide is helaas ook het geval.
6. Personele kosten
En je zult je kosten zien stijgen. Vooral je personele kosten. Ik heb het dan over kosten voor verzuim, verloop en recruitment. Mensen zullen namelijk eerder verzuimen en het verloop is vaak hoog als het in een team niet lekker gaat. Je betaalt mensen dus door, terwijl ze niet werken en je moet steeds nieuwe mensen vinden, selecteren en inwerken. Dit kost tijd en geld wat je niet aan andere dingen kunt besteden. Ook verlies je productiviteit, omdat mensen die weggaan niet meer voluit draaien en mensen die net nieuw zijn nog ingewerkt moeten worden.
Voorkomen is beter dan genezen
Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. En het geeft zoveel meer rust en plezier als je volledig kunt bouwen op je team en als ze als een speer gaan. Gelukkig kun je het tij altijd keren als je er aandacht aan besteedt. Dus wat kan je in ieder geval doen?
Allereerst besteedt aandacht aan de voorkant. Daar bedoel ik mee dat je altijd bewust kiest en de tijd neemt om nieuwe mensen toe te voegen aan je team. Denk goed na over waar je naar toe wilt met je bedrijf, wie je daarvoor nodig hebt en wat je in het totale team ook nodig hebt om daar te kunnen komen. Selecteer dus met zorg en besteed hier serieuze tijd aan. Deze investering aan de voorkant betaald zich straks uit aan de achterkant.
Ten tweede besteedt aandacht aan teamontwikkeling en je leiderschapsaanpak. Als je maar wat doet, krijg je op z’n hoogst ook een team dat maar wat doet. Bedenk hoe je ideale team eruit ziet, hoe jouw rol als leider eruit ziet, weet wat je wel en niet moet doen om je team zo goed mogelijk te leiden en faciliteren en besteedt met regelmaat aandacht aan het team en de teamontwikkeling zelf. Dit hoort ook bij business en is een van de fundamenten voor goede resultaten.
Meer tips en handvatten?
Lijkt het je heerlijk als leidinggeven je makkelijker afgaat en je je meer in control voelt? Wil je er vanaf dat het af en toe zo stroef loopt in je team? Download nu gratis dit ebook ‘Creëer het team dat je wilt!’, doe de scan en krijg 15 waardevolle tips die je gelijk in de parktijk kunt brengen.