Wat doe je als je merkt dat iets niet werkt in je team?

Je pakt iets op een bepaalde manier aan bij je team, maar het werkt niet of zelfs averechts. Hoe kan dat nou? Ondanks je goede bedoelingen en perfecte voorbereiding werkt het totaal niet uit zoals je had gedacht. En nu? In deze blog geef ik je handvatten voor wat je kunt doen als ‘het’ niet werkt in je team.

Je hebt ideeën voor een nieuw product of dienst en wilt enthousiasme creëren bij je team en dat ze uit zichzelf zeggen ‘dit pak ik wel op’, maar in plaats daarvan komen er alleen maar kritische vragen, snappen ze niet welke kant je op wilt en steekt al helemaal niemand zijn vinger op om er mee aan de slag te gaan. Of je wilt graag brainstormen en input vanuit je team, maar na jouw zorgvuldig gekozen inleiding is de energie ver te zoeken en komt er bijna geen respons. Of je moet een minder leuke boodschap brengen, bijvoorbeeld dat jullie in plaats van met 5 medewerkers op de klantenservice voortaan er nog maar met 3 mensen zullen zitten, en er is alleen maar onbegrip, boosheid en verwijt. Iets hiervan herkenbaar? Of ooit iets soortgelijks meegemaakt?

Dit was juist niet de bedoeling

In plaats dat het liep zoals je hoopte dat het zou lopen, is de uitwerking juist totaal anders. Dat was niet de bedoeling. En hoe krijg je het nu weer in goede banen? Als dit gebeurt, baal je hier natuurlijk enorm van en het zorgt voor de nodige frustratie. Hoezo werkt het niet? Je had het toch goed voorbereid? Je woorden goed gekozen? Een mooie presentatie erbij? Wat was er niet in orde?

En buiten jouw eigen frustratie, is er dus de nodige irritatie bij je medewerkers. Ze zitten niet met je op een lijn en je voelt aan alles de weerstand. Zowel voor jezelf als voor je team wil je hier zo snel mogelijk vanaf, want dit gaat natuurlijk niet zorgen voor een positieve vibe om constructief mooie resultaten te halen.

Hoe kan het

Na een meeting of confrontatie die niet loopt zoals je wilt, vraag je af hoe dit nou zo kon gaan. Het kan aan veel verschillende dingen liggen, maar vaak zie ik in de praktijk een van de volgende dingen. Ten eerste matcht de energie of mindset van de boodschapper niet met de boodschap. Als je van te voren bijvoorbeeld toch al denkt ‘ze zullen dit wel niks vinden’ of ‘ik krijg straks alleen maar weer kritische vragen en een weerwoord’ dan krijg je waarschijnlijk gelijk. Ook al zeggen je woorden wat anders, dit is wat je zal uitstralen en dat roept een bepaalde reactie op bij je publiek.

Ten tweede kan het zijn dat je het aanpakt op een manier die voor jou logisch is, en je weet misschien niet beter, maar die niet aansluit bij je team. Je doet het gewoon op de manier die jij kent, vanuit jouw aanpak en skills en hoopt er eigenlijk stiekem het beste van. Je probeert door voorbereiding en met je goede bedoelingen het zo goed mogelijk te doen.

Of ten derde je hebt een blinde vlek. Je hebt echt geen idee wat je anders had kunnen doen of waarom ze nou zo reageren. Je snapt er werkelijk niks van. Je ziet niet wat er mis gaat.

Wat de reden ook is, het kan flink vervelend zijn en het zit het behalen van mooie resultaten en een goede werksfeer in de weg. Dit wil je juist niet. Dus wat kan je er aan doen als je een dergelijke situatie aan de hand hebt?

Wat je er aan kunt doen

Je kunt een aantal dingen doen die je altijd kunnen helpen in dit soort situaties. Hierdoor kun je het doorbreken en je aanpak fine tunen, zodat het wel werkt voor jou en je team. Ik geef je hierbij 3 tips.

Tip 1: Benoemen en vragen stellen.

Dit vinden we meestal een spannende maar is super effectief. Benoem wat je ziet en hoort gebeuren en vraag feedback. Dit vergt enige kwetsbaarheid, maar geloof mij, dit levert je veel op als je ervoor open staat. Vraag naar wat er misgaat, wat er niet aankomt, wat ze missen, wat ze graag anders willen, welke tips ze voor je hebben. Het is even een drempel over maar je hebt daarna super waardevolle input voor de rest van je leven.

Tip 2: Reflectie

Reflecteer op wat je deed of de situatie. Stel jezelf een aantal vragen: Wat ging er goed? Wat ging er minder goed? Wat was het effect daarvan? Wat kan ik de volgende keer anders doen? En ga dit uitproberen in de praktijk. Het mooiste is als je dit ook nog aanvult met feedback van anderen, want zij zien soms dingen die jij niet ziet of ervaart. Ga dus aan de slag met je eigen verbeteringen en reflecteer daar weer op, zodat je steeds verder kunt fine-tunen.

 

Tip 3: Coaching of intervisie

Spar met iemand over de situatie of ‘casus’ die je aan de hand hebt. Laat iemand anders je vragen stellen en je helpen inzichten te krijgen. Dit kan een coach zijn of bijvoorbeeld een intervisiegroep, waar je met gelijkgestemden bepaalde casussen of problemen bespreekt en elkaar helpt om ze te analyseren en op te lossen. Jouw ervaringen delen, gaat je helpen. Anderen zullen je net weer andere vragen stellen dan je jezelf misschien stelt of komen met oplossingen waar jezelf niet zo snel aan denkt. Ben dus niet bang om hulp te vragen. Als je het doet, zul je zien dat wat je nu moeilijk vindt ineens een stuk makkelijker wordt.

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!