Wat als je als leidinggevende de confrontatie uit de weg gaat?

Als leidinggevende de confrontatie uit de weggaan en een medewerker maar niet aan te spreken, is niet de beste manier om een probleem aan te pakken. Ik snap het. Ik hoor het ook vaak terug. Maar je krijgt er een heleboel lastige situaties door als je er niet aan wil. En aangezien jij ook liever een makkelijker en fijner leven kiest boven het steeds moeten strugglen of zelfs slapeloze nachten hebben, ga ik je in deze blog de handvatten bieden waardoor jij het vanaf nu toch kunt (en ook wil) doen.

Als leidinggevende de confrontatie uit de weg gaan en een medewerker maar niet aan te spreken, is niet de beste manier om een probleem aan te pakken. Het lijkt misschien makkelijk voor jezelf en vriendelijk richting je medewerkers maar allebei is niet waar. Door de confrontatie niet aan te gaan maak je het jezelf juist moeilijker en je medewerker ontzeg je zijn kans om te groeien en zijn talenten volledig te benutten.

Hoe dan ook, de confrontatie niet aan gaan levert je meer op van wat je niet wil en juist helemaal niets van wat je wel wil. Klinkt niet als een strategie die je langere tijd wil voeren, toch? Klopt. Beter van niet.

Logisch dat je het uit de weg gaat

Niets menselijks is ons vreemd natuurlijk. Ik snap je heel goed dat je het uit de weg gaat. We willen namelijk allemaal aardig gevonden worden. De angst voor afwijzing…wie kent hem niet? We willen niemand voor z’n hoofd stoten en het liefst de lieve vrede bewaren. Want dat werkt het beste, is de weg van de minste weerstand en voelt (in eerste instantie) een stuk minder ingewikkeld. Dus logisch dat je ervoor kiest om de confrontatie niet aan te gaan. Alleen is het slechts een korte termijn gedachte. Want laat je dingen gaan, dan begint het pas. En dat wordt iets wat in eerste instantie klein was, ineens een stuk groter en uitdagender om op te lossen. Dus waarom niet aanpakken als het klein is? Juist de makkelijkere weg kiezen, in plaats van de moeilijke? Dat klinkt toch veel aantrekkelijker?

Hoe kan je het dan aanpakken?

Wat kan je dan nu doen? Als je het eigenlijk arelaxt vindt om te doen en het tot nu toe uit de wegging? Hierbij 3 fijne tips om je op weg te helpen. Dan is het alleen nog een kwestie van doen ;-).

1. Realiseer je: zachte heelmeesters maken stinkende wonden

Deze uitspraak bestaat niet voor niets. Als je dingen laat gaan om de lieve vrede te bewaren of hoopt dat het zich vanzelf oplost, dan ontstaat langzaam maar zeker die stinkende wond.

De confrontatie maar uit de weg gaan is sociaal en vriendelijk bedoelt, maar pakt meestal asociaal uit. Asociaal richting de medewerker en ook richting je bedrijf. Je helpt elkaar er niet mee door dingen niet te benoemen en te zeggen. Je ontneemt iemand namelijk de kans om te groeien, om zijn of haar talenten meer in te zetten of om ergens anders een leukere, beter passende baan te vinden. En je ontzegt jezelf en je bedrijf de groei en de potentie die het nodig heeft om je klanten zo goed mogelijk te bedienen.

Laat die zachte heelmeesters en stinkende wonden dus achter je. Tijd voor duidelijkheid, eerlijkheid, transparantie, groei, persoonlijke ontwikkeling, talenten en gun jezelf en je medewerkers het beste.

2. Je hoeft niet hard, bot en onaardig te zijn, maar wel duidelijk

Bij de confrontatie aangaan denken we al snel aan woorden als ‘hard zijn’, ‘bot’ en ‘onaardig’. Maar daar gaat het hier niet om. Waar het om draait is duidelijk en open zijn. Duidelijk zijn in dat je andere verwachtingen hebt, duidelijk zijn in dat iemand niet past, duidelijk zijn in dat je iemand een toffe peer vindt maar er qua gedrag nog wat moet veranderen… you name it. Dit heeft niets te maken met hard of bot zijn. Ben open, eerlijk en duidelijk en als de boodschap niet leuk is, maak dan op het proces, hoe je iets afhandelt/begeleidt, het verschil. Dit is allesbehalve hard en meedogenloos. Dat is namelijk niet nodig.

3. Gebruik handvatten en oefen

Oftewel, bereid je zelf voor, gebruik de beschikbare handvatten en doe het gewoon vaak. En dan gaat het je steeds beter en makkelijker af. Je ontwikkelt je competentie! Je kan er tegenaan blijven hikken, maar dan verandert er niets. Dus grijp de gelegenheden aan en doe het toch. Zie het voor jezelf ook elke keer weer als oefening. Je mag groeien. Het hoeft niet gelijk perfect.

Gebruik de handvatten waar ik al eerder over schreef en dan heb je een goede houvast:

Feedback, zo geef je het wel op een goede manier

3 tips hoe je medewerkers aanspreekt op gedrag

Disfunctioneren hoe pak je het aan

Personeel ontslaan, 3 tips die je helpen op een goede manier afscheid te nemen

En je zult zien dat het een verademing is als je de confrontatie wel aangaat. Voor jezelf en voor de ander. Ik wens je veel bijzondere gesprekken.

Heel veel succes!

Kijk en luister je liever? Hierbij ook de video:

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!