Personeel: wat je moet weten als je eraan begint

Als ondernemer werken met personeel? Vroeg of laat kan je het niet meer alleen en zal je er dus aan moeten geloven. Alleen zijn de meeste ondernemers geen geboren managers. En dat zorgt voor problemen. Wat je in ieder geval moet weten als je met personeel werkt als ondernemer vertel ik je in deze blog.

Als ondernemer werken met personeel, het is nogal eens een uitdaging. Hoe dat komt? Omdat ondernemers van nature geen manager zijn. Ze zijn bezig met hun visie, strategie en snelheid maken, terwijl medewerkers met andere dingen bezig zijn zoals vakantiedagen, salaris en gewoon leuk werk willen hebben.

Het niet goed weten hoe ze moeten managen, maakt dat ondernemers vaak maar wat doen. Natuurlijk proberen ze er het beste van te maken, maar toch zijn ze verbaasd als het stroperig gaat en er niet uitkomt wat ze verwachten. En meestal is het ook een kwestie van tijd voordat de grote problemen ontstaan zoals arbeidsconflicten, ziekteverzuim of een hoog verloop, die vaak veel geld en frustratie kosten.

Ondernemers zijn geen geboren managers

Ondernemers zijn over het algemeen geen managers. En als je het mij vraagt moet je dat ook nooit willen zijn. Je bent wel leider, CEO, van je bedrijf. Als ondernemer kijk je anders naar je bedrijf dan als medewerker. Een ondernemer kijkt vooruit, is aan het bouwen, kansen aan het benutten, innoveren en doorgroeien. Medewerkers zoeken een leuke, interessante baan, een fijne werksfeer, een goed salaris en voldoende vakantiedagen. Hier is gelijk vanaf het begin al een mismatch.

En wat daar nog bij komt is dat ondernemers blijven hangen in hun oude denkpatroon. De mindset dat zij het belangrijkste zijn in het bedrijf, dat zij de baas zijn en dus moeten besturen. Terwijl het tijd is voor een omslag als je met personeel gaat werken. Namelijk jij bent als CEO de drijvende kracht, maar je team is het belangrijkste. Dit wordt regelmatig over het hoofd gezien.

Daarnaast, als je niet investeert in je skills dan kan je ook niet verwachten dat je het binnen no time als een pro onder de knie hebt. Toch is het investeren in leidinggevende vaardigheden niet iets wat normaal is onder ondernemers. Vandaar dat ze vaak niet weten wat werkt, ze steeds meer vast komen te zitten en ze op een gegeven moment alleen nog met problemen bezig zijn.

Neem het serieus

Neem het dus serieus als je met personeel werkt. Leidinggeven is een vak. Stel jezelf in staat dit vak te leren. Leer van andere ondernemers, vergaar kennis, huur een coach in, doe ervaring op en blijf reflecteren. En dan is het allemaal een stuk minder ingewikkeld en heb jij in ieder geval geen slapeloze nachten.

Om je alvast een handvat te geven, heb je hier in ieder geval al 3 dingen die je moet weten als je aan personeel begint.

1 Het beste resultaat bereik je met een goed team

Ik ben niet de enige die dit zegt. Ik weet het niet alleen uit ervaring. Ik weet het van heel veel andere ondernemers die door ervaring wijs geworden. Daarom roep ik ook altijd: bouw je beste team! Je team is je belangrijkste ‘asset’ in je bedrijf. Zorg dus dat dit staat als een huis. Dit begint bij de juiste en beste mensen aannemen. Niet alleen zijn deze goed in hun vak maar ze passen voor 100% bij je bedrijf qua mindset, persoonlijkheid, drijfveren en energie. Zorg dat je een goede sfeer hebt binnen je team. Wat daarbij cruciaal is, is dat je elkaar mag. Dus zorg dat het mensen zijn waarmee ook buiten werktijd een biertje of wijntje mee wil drinken.

2 Erken dat je niet overal goed in bent

Veel ondernemers zijn eigenwijs. Ik weet er alles van. Een supermooie eigenschap in het ondernemerschap, maar niet handig in je leidinggevende rol. Erken dat je niet overal goed en zeker niet de beste in bent. Er zijn genoeg mensen die beter zijn in de dingen die er in je bedrijf moeten gebeuren dan jij. Dus stel jezelf de vraag: wat heeft mijn bedrijf nodig en waar focus ik me op? Alles waar jij dus niet op focust, dat kan iemand anders doen. Zoek daar de beste mensen voor.

3 Laat los dat je aardig gevonden wil worden

Dit is voor menig manager een lastige. We willen allemaal aardig gevonden worden. Of het nou is in een nieuwe groep, bij je vrienden of in voetbalteam. Maar in je businessteam is dit niet handig. Je bent namelijk maar tot op zekere hoogte ‘one of the guys/girls’ en of je het wil of niet medewerkers zien je toch als baas. Je moet zakelijke beslissingen nemen die soms niet populair zijn maar wel belangrijk om te maken. Probeer hier dus ook zakelijk in te staan. Je kunt nog steeds een goede connectie met je teamleden hebben. Laat het aardig gevonden willen worden los, want dit zorgt dat je dingen achterwege laat of beslissingen niet neemt. En weet iedereen vindt toch overal wat van en niet iedereen zal het altijd met je eens zijn. Als jij jezelf altijd maar in de spiegel aan kunt kijken.

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!