Negativiteit in je team, ban het uit voordat het je team infecteert
Je kent ze wel. Die mensen die bij alles een ‘ja, maar’ weten te bedenken of alles negatief benaderen. De energie loopt gelijk weg. Soms heb je er helaas ook een in je team. Onderneem je niet gelijk actie, dan kan dit grote gevolgen hebben. Waarom je negativiteit gelijk de kiem in moet smoren in je team lees je in deze blog.
Luister je liever? –> podcast
Iedereen kent ze. Van die mensen waarbij het niet uitmaakt wat je voorstelt, er is altijd een ‘ja maar’. Er zijn altijd beren op de weg, het is altijd moeilijk of het is al eens geprobeerd en het was toen geen succes, dus gaat het nu zeker ook niet lukken. De donkere kant wordt altijd eerst belicht, de risico’s altijd eerst uitgediept. Verandering is zo ongeveer de vijand, want je weet nooit wat je krijgt. Hartstikke eng en spannend vinden ze het. Waarschijnlijk heb je nu inmiddels wel iemand in gedachte…
Wat negativiteit doet
Nu kan je er meestal zelf voor kiezen of je meer of minder tijd met zo’n persoon doorbrengt, maar wat nou als je iemand in je team hebt die te pas en te onpas alles negatief benadert? Heb jij een goed idee wordt het gelijk afgebrand of mag je eerst een hele discussie voeren, voordat er überhaupt iets gaat gebeuren. Wil je even meters maken en je team enthousiasmeren, heb je eerst van alles te weerleggen. Het is niet alleen vermoeiend. Het is een enorm energielek. En niet alleen voor jou, maar voor je hele team.
Het is vergif
Maar buiten dat, is deze negativiteit vergif voor je team. Het doet het werkplezier de das om en het infecteert je team steeds meer als je er geen korte metten mee maakt. Eén iemand is in staat om langzaamaan meer mensen mee te trekken in deze negatieve manier van benaderen. Daarmee wordt het steeds moeilijker om nieuwe dingen te implementeren, te verbeteren, nieuwe ideeën groter te maken enzovoorts. Het beïnvloedt uiteindelijk jullie succes en resultaten. En heeft deze negatieve benadering op een gegeven moment de overhand, dan is het een hele klus om het weer om te buigen naar een positieve omgeving.
Waarom?
Wat bezielt iemand om er zo in te zitten, hoor ik je denken. Zeker voor toekomstgerichte, optimistische denkers is het bijna onvoorstelbaar dat je alles steeds vanuit negatieve hoek benadert. Nu heb je natuurlijk notoire zwartkijkers. Zij zullen waarschijnlijk weinig veranderen. Maar het kan ook zijn dat iemand na verloop van tijd steeds negatiever wordt. Ervan uitgaande dat je medewerkers niet geselecteerd hebt op een flinke dosis negativiteit, kan het toch zijn dat dit in je team ontstaat. Hiervoor zijn verschillende oorzaken. Iemand zit privé niet lekker in zijn of haar vel, er is iets gebeurd in jullie bedrijf of team waar iemand het niet mee eens is, iemand is het niet eens met jou, er is heibel tussen collega’s. Het kan van alles zijn. Het is in ieder geval een uiting van onvrede. En vaak heb je het in eerste instantie nog niet zo in de gaten. Toch is het zaak het zo snel mogelijk de kiem in te smoren.
Doe er gelijk wat aan
Hoe langer je het laat lopen, hoe meer schade het aanricht. Negativiteit doet je team nooit goed. Natuurlijk zijn kritische noten prima. Maar wel vanuit de intentie om iets beter te maken of om meer impact te creëren. Hoe lastig je het ook vind, je bent jezelf uiteindelijk dankbaar als je iemand gelijk aanspreekt op dit soort gedrag.
Wat kan je doen?
Merk je dat iemand steeds negatiever wordt? Doe er dus gelijk wat aan. Wat kan je doen?
1. Spreek diegene aan
Wanneer je merkt dat iemand in je team regelmatig negatieve opmerkingen maakt, ga dan het gesprek aan. Benoem wat je hoort en ziet en hoe het op jou overkomt. Hou het bij de feiten. Het kan zijn dat iemand het zelf eerst helemaal niet zo in de gaten heeft. Vraag dus ook altijd of iemand het herkent. Spreek daarna ook uit dat dit wat jou betreft niet acceptabel is en wat je wel van iemand verwacht. Maak zo nodig een afspraak. In deze blog vind je meer tips oever het aanspreken van medewerkers. Natuurlijk is het ook goed om stil te staan bij de oorzaak. Als deze werkgerelateerd is, moet er misschien ook nog iets anders gebeuren om het in de kern op te lossen.
2. Benoem het als het gebeurt
Ikzelf vind het zelf prettiger om iemand even apart te spreken en terug te geven wat er gebeurt, maar wat je ook kan doen, is benoemen wat je ervaart op het moment dat aan de orde is. Dus gelijk ter plekke. Als je bijvoorbeeld een teammeeting hebt en iemand reageert (weer) met een negatieve opmerking dat je benoemd wat je iemand hoort zeggen en wat je liever ziet. Maak het niet te zwaar, maar benoem het wel. Hiermee geef je het geen ruimte en is dat ook gelijk duidelijk voor je hele team dat hier voor jou een grens ligt.
3. Spreek je verwachtingen uit
Niet alleen voor de persoon in kwestie is het relevant om je verwachtingen uit te spreken, maar ook voor je team in het algemeen. Ben sowieso duidelijk over je verwachtingen, altijd. Verwacht je een proactieve, meedenkende houding en vind je een kritische opmerkingen juist goed, maar verwacht je vervolgens ook oplossingen, zeg dit dan. Hoe duidelijker je dit naar je team communiceert, hoe minder ruimte negativiteit krijgt. Je bouwt dan aan jullie cultuur. Het mooiste is om zo’n cultuur te creëren dat medewerkers elkaar ook aanspreken, mocht het niet gaan zoals jullie graag met elkaar samenwerken.
Laat negativiteit dus niet het werkplezier en de teamspirit bederven. Ben er op tijd bij en hou het klein. Dat is voor jezelf en alle betrokkenen het prettigst en makkelijkst.
Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!