Manager ben lui! Geef geen oplossingen, maar stel simpele vragen
Manager ben lui! Om de verantwoordelijkheid bij medewerkers te laten is er een super mooie ‘tool’ die je gelijk kunt toepassen: stel vragen. Kost je niks en het is hartstikke effectief. En het vergroot ook gelijk de betrokkenheid.
Het is gewoon doen, maar het ook goed doen. Want bij moeilijke vragen haken mensen juist weer af. Dus houd het eenvoudig. Hoe je dit kunt doen? Lees het hieronder.
Ongemerkt kruipt die aap op je schouder
Nadelen van dit fenomeen
Dit heeft echter twee nadelen: jij hebt het beredruk met die apen en oplossingen bedenken en medewerkers worden eigenlijk passiever en minder blij. Je ontneemt ze namelijk de mogelijkheid om zelf iets te bedenken, uit te voeren en er de voldoening van te krijgen.
Ben liever lui en stel eenvoudige vragen
Wat dan wel? Wat gaat maken dat jij het minder druk krijgt en je medewerkers zelf gaan oplossen en de voldoening ervan krijgen? Tromgeroffel…… door vragen terug te stellen. Zelf los je niks meer op en geef je geen advies. In die zin mag je dus lekker lui zijn. Je stelt juist vragen terug en helpt de ander zelf tot inzichten en de oplossing te komen. Een voorbeeld: als manager kreeg ik regelmatig mensen aan mijn bureau met de vraag wat ze moesten doen. ‘Moeten we deze opleiding verplaatsen? Moeten we deze mensen wel of niet door laten stromen naar de praktijkcoaching? Wat moet ik doen met die teammanager waar ik maar niks van hoor?’ enzovoorts.
Eerst gaf ik automatisch het antwoord. Ik was me nergens van bewust. Ik vond in die tijd ook dat ik alles moest weten en overal een antwoord op moest hebben, dus dat deed ik. Later realiseerde ik me dat dit niet de manier was. Ik vroeg me op een gegeven moment namelijk af waarom het ging zoals het ging. En ik kwam tot de conclusie dat ik dat zelf creëerde. Ook al ben ik nog regelmatig in de verleiding getrapt om toch een direct antwoord te geven, ik ben meer vragen gaan stellen. Vragen als: wat vind je zelf? wat is er precies aan de hand? wat is het eerste wat je nu kunt doen?. Soms helpt het ook, als het een iets ingewikkelder probleem betreft, om vragen te stellen om de situatie eerst helder te krijgen. Daarna kan de ander meestal weer door. Help medewerkers dus zelf het inzicht te krijgen en de oplossing te bedenken. Zo leer je ze het ook voor de lange termijn, krijgen ze er veel meer voldoening uit en zijn ze betrokken om de oplossing ook tot uitvoering te brengen.
Nog even dit over vragen stellen
Waarschijnlijk vraag je ook wel eens wat aan je team. Wanneer dit een grote moeilijke vraag is zoals bijvoorbeeld ‘Welk nieuw product gaat het bedrijf een miljoen meer euro opleveren?’ dan krijg je waarschijnlijk weinig respons. Mensen weten het dan niet, haken af. Het is beangstigend. Maar wanneer je een eenvoudige vraag stelt, zoals bijvoorbeeld ‘Wat is de eerste stap die je kan zetten om efficiënter te werken?’ of ‘Wat kunnen we elke dag in 5 minuten doen waardoor we het proces kunnen verbeteren?’ dan krijg je waarschijnlijk allerlei ideeën en interactie.
Dus komt er iemand bij je om een oplossing, stel eenvoudige vragen terug en laat de ander zelf de oplossing bedenken en er mee aan de slag gaan. Dit helpt niet alleen jou met je workload, maar zorgt ook nog eens dat de ander zich waardevoller voelt. En hoe vaker je het doet hoe meer mensen zelf al oplossingen gaan bedenken en gaan doen.
Ik wens je een rustige mailbox en apenloze schouders!