Leiderschap, wat je minder en juist meer mag doen in je leidersrol
Als leider wil je gewoon dat het werkt met en in je team. Dat je op je team kunt vertrouwen. Niet dat het je alleen maar stress en zorgen oplevert. Dat is namelijk ook niet de bedoeling. Je zit zelf aan het stuur. Dus wat mag je juist loslaten en waar mag je meer van doen om te bereiken wat je wil namelijk: een sterk, fijn team waar je op kan bouwen? Ik vertel je de belangrijkste ‘knoppen’ waar je aan kan draaien in deze blog.
Luister je liever? Je vindt hier de podcastaflevering.
De afgelopen jaren heb ik honderden ondernemers met een leidersrol mogen coachen en begeleiden. En ik zie een aantal dingen steeds weer terug komen. Dingen die ze mogen loslaten omdat het hen niet dient en dingen waar ze juist op mogen focussen en veel meer mogen doen.
Je team optimaal laten presteren
Dat is namelijk wat ze helpt om hun team optimaal te laten presteren. Dat is wat maakt dat ze het zelf makkelijker krijgen. Dat ze weer rust en controle ervaren, minder hard hoeven werken en weer plezier krijgen in wat ze doen. Ze krijgen de vrijheid (terug) waarvoor ze ooit zijn gaan ondernemen.
Want dat is wat ze het allerliefste willen!
Zorg dat jij het ook goed voor elkaar hebt
Mocht je op dit moment hard aan het werk zijn als succesvolle ondernemer, lange dagen maken, vaak gefrustreerd zijn, altijd met je bedrijf en vooral je team in je hoofd rondlopen, regelmatig onrustig slapen en ben je thuis een stuk minder gezellig dan dat je zou willen?
Dan is het hoog tijd voor een positieve boost. Je team laten werken als geoliede machine gaat je daarbij helpen. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?
Door je vanaf vandaag hierop te richten:
Wat je mag loslaten:
1. Alles steeds controleren
Ik snap dat je controle wil houden, maar dat krijg je niet door alles te controleren. Ik herken de neiging en zie het ook bij ondernemers die ik begeleid. Maar uit eigen ervaring kan ik zeggen door controle krijg je het tegenovergestelde wat je wil. Jij moet namelijk alleen maar harder werken, alles in de gaten houden en er altijd zijn. Je teamleden gaan steeds meer achterover leunen en steeds minder laten zien. Zij vinden hun werk minder leuk en interessant en haken steeds meer af.
Laat los dat je alles moet controleren. Dit hoeft namelijk niet om goede resultaten te halen of je klant van een fantastisch product te voorzien. Geef vertrouwen en verantwoordelijkheid. Je hebt immers experts aangenomen in je team.
2. Oplossingen aandragen
Stop met oplossingen aandragen. Het klopt, niks menselijks is ons vreemd, als er een vraag aan je gesteld wordt dan geef je daarop antwoord. En we helpen anderen graag dus oplossingen geven we als warme broodjes. Maar ook hier weer, hiermee bereik je niet het effect wat je wil.
Als jij de oplossing geeft komt iedereen steeds weer terug bij jou. Want ja, lekker makkelijk en je teamlid weet gelijk dat je het goede oplossing vindt (want het is immers van jou). Dit maakt dat jij vaak gestoord wordt en je veel tijd kwijt bent aan dingen die je teamleden zelf kunnen (daarom zit je ’s avonds nog met die laptop op schoot).
Daarbij komt ook nog dat je medewerkers niets leren van jouw oplossingen en ze er minder gecommitteerd aan zijn. Wanneer wil je iets zeker tot een succes maken? Als je het hebt bedacht en ervan overtuigd bent. Zo werkt het ook bij je medewerkers.
Geef vanaf nu geen oplossingen meer, maar stel vragen terug. Bijvoorbeeld:
Medewerker: ‘Wat moet ik nu met deze klant doen, want ze zijn ontevreden?’
Jij: 'Wat stel jij voor?’
(ook al heb jij gelijk een idee over hoe je het zou aanpakken)
3. Het toch nog ff zelf doen
Hoeveel van je tijd gaat op dit moment nog op aan ‘dingen nog even zelf doen’? Ook dit komt niemand ten goede. Jou agenda niet en je team is er ook niet blij mee. Ook hier weer, wat voor effect genereer je hiermee? Dat jouw to do-lijst dus elke dag eindeloos is en je altijd ’s avonds en in het weekend nog aan het werk bent. Maar je teamleden voelen zich ook niet serieus genomen. Want je hebt toch iemand aangenomen in een bepaalde functie of rol om die taken ook te vervullen? Laat diegene het dan ook doen. Geef die verantwoordelijkheid. Ook al lijkt de kortste, snelste route het zelf doen, op de lange termijn komt je dit duur te staan. Je medewerkers willen graag de volledige verantwoordelijkheid en laten zien wat ze in hun mars hebben. Geef dit ze.
Wat je juist meer mag doen:
4. Focus op dat wat jij moet doen in je rol
Doordat je met bovenstaande gaat stoppen, krijg je eindelijk de ruimte om te doen wat je moet doen. Yeah! Want je hebt in je leidinggevende rol maar 2 dingen te doen:
1. Zorgen voor de juiste mensen op de juiste plek in je team.
2. Zorgen dat je teamleden hun werk zo goed mogelijk kunnen doen.
Dit is dus waar jij je tijd en energie aan mag spenderen. Als jij doet wat jij moet doen, dan kan je team doen wat zij moet doen. Dit werkt het lekkerst voor iedereen :-).
Dus kies ervoor je vanaf nu bij je leest te houden en te kiezen voor bovenstaande focus.
5. Luister en stel vragen
Listen more, talk less. Juist door dat te doen, krijg je zoveel meer mee wat er echt speelt in je team en wat ze nodig hebben. En dan kan je hierop aansluiten. Je bent de eindbaas maar dat betekent niet dat je altijd het hoogste woord moet hebben. Dit zie je ook bij succesvolle, internationale ondernemers. Zij hebben de skills om te luisteren en goede vragen te stellen enorm ontwikkeld. Wat zou het voor jou en je team betekenen als je hier bewust op let vanaf nu en dit ook in de praktijk brengt?
6. Geef aandacht, tijd en energie aan je team
‘Ja, maar daar heb ik geen tijd voor. Ik kan niet steeds met iedereen uit mijn team een gesprek voeren of vragen hoe het gaat. Ik heb wel wat beters te doen.’ Deze uitspraak hoor ik geregeld en dan kijk ik wat meewarig terug. Je hebt namelijk niets beters te doen. Je team is het allerbelangrijkste. Al het andere hoort niet op je bord of lijkt alleen maar belangrijk. Als iets waardevol is en je team sterker en beter maakt, is het je tijd en energie en dus je aandacht besteden aan je team. Aan connectie maken, aan je mensen begrijpen. Dan bouw je aan betrokkenheid, aan vertrouwen. Dan voelen je medewerkers zich gezien en serieus genomen. Dan kan je tijdig bijsturen. Dit is je lijm. Zonder lijm valt alles uit elkaar. Het zijn losse entiteiten. Het zijn eilanden. Je kan niet bezuinigen op de lijm. En je teamleden voegen waarde toe aan je bedrijf, maar jij voegt waarde toe aan hen. Dit is priceless!
Je team is het allerbelangrijkste, daarna komt de rest.
Dagelijks tips om moeitelozer te werken met je team? Luister mijn podcast, de Love The Way You Lead-podcast hier.
Volg je me al op Instagram of LinkedIn?
Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!