Hoe zorg je dat een verandering wel slaagt?
Verandering, het is een constante. Ik zie veel bedrijven die op zoek zijn naar manieren om de veranderingen bij te benen en wendbaarder te worden. Meer Lean, meer Agile, meer zelfsturing…
Bij de gevestigde orde van bedrijven betekent dit vaak een grote verandering ten opzichte van waar ze vandaan komen. En dan is het een hele uitdaging. Met name op het gedragsaspect van leidinggevenden en medewerkers. Daar kan het hele traject zelfs op stuk lopen. Ook herkenbaar in jouw organisatie?
Gedrag is ongrijpbaar en ingewikkeld
Wat gebeurt er?
Omdat het om mensen en gedrag gaat, komt men meestal bij HR uit. Er wordt advies gevraagd of zij zitten, als het even meezit, al in de stuurgroep of projectgroep om mee te denken. En dan is de vraag: hoe krijgen we onze mensen zover dat ze gaan werken volgens ons nieuwe gedachtengoed? Dus in het geval van het implementeren van Lean bijvoorbeeld: hoe zorgen we dat ze de Lean-filosofie begrijpen, omarmen en zich er ook naar gedragen? En vaak is het antwoord: een opleiding!
Maar helaas, we kunnen het willen, maar zo werkt het niet. Dus het advies is dan ook: geen Toverklas! Je kunt het doen, maar het gaat je niet opleveren dat iedereen zich in 5 dagen anders gaat gedragen. En als het de zoveelste keer is binnen je organisatie, werkt het de verandermoeheid ook nog eens in de hand (“daar gaan we weer… ben benieuwd wat ze nu weer hebben bedacht”).
Wat werkt dan wel?
Maar dan de hamvraag: wat dan wel? Daarbij zijn wat mij betreft een aantal factoren cruciaal. Ten eerste betrek medewerkers vroegtijdig bij de hele omslag en heb het hier te pas en te onpas over. Hierdoor wordt het belangrijk en snappen mensen waarom jullie die kant op gaan. Eén keer op de zeepkist is echt niet voldoende. Het kost tijd. Blijf het verkondigen. Geef ook het goede voorbeeld als leading-persons. Ten tweede mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden. Geef leidinggevenden dus de mogelijkheid om zelf het ‘hoe’ in te vullen. Geef ze inzichten, kennis en tools mee en ondersteuning, maar wel op maat. Dus niet via één pot nat door eenzelfde ‘opleidingswasstraat’. Niet iedereen staat op hetzelfde punt in zijn/haar ontwikkeling, niet iedereen vindt hetzelfde lastig of kan juist goed met bepaalde dingen uit de voeten. Zorg dat je leidinggevenden op maat ondersteunt en geef ze het vertrouwen en de vrijheid om het te gaan doen. En ten derde geef het tijd. Veranderen, gedragsverandering, kost tijd. Blijf elke dag een stapje zetten met elkaar. Al die kleine stappen leveren aan het eind van de rit een enorm resultaat.
Ook aan het veranderen? Wat heeft jouw organisatie nodig om het zeker te laten slagen?
Eén keer in de zoveel tijd schrijf ik over wat me bezighoudt op het gebied van leiderschap. Geef vooral je reactie of stel je vraag naar aanleiding van dit blog. Regelmatig meer weetjes, tips, quotes en interessante info over management en leiderschap? Volg ons ook op facebook .