Hoe communiceer ik beter met mijn medewerkers?

Goede communicatie met je medewerkers is een groot goed, maar vaak genoeg ook een grote uitdaging. Het loopt niet lekker, je begrijpt elkaar niet, er ontstaat frustratie. Op deze manier kun je natuurlijk niet effectief werken met je team en is het voor iedereen een energielek. Zorg dus altijd dat je communicatie met je medewerkers lekker loopt. Hoe je het kunt verbeteren, als dit op dit moment nog niet het geval is, vertel ik je in deze blog.

Goed communiceren valt nog niet altijd mee, zo ook op de werkvloer. Je hebt er vast mooie voorbeelden van. Langs elkaar heen praten, elkaar niet begrijpen, aannames die ontstaan. Het kan soms helemaal niet lekker lopen, met een medewerker of misschien wel met je hele team. 

Het veroorzaakt problemen

Dit uit zich in frustraties, boosheid en teleurstelling, wrijving en een gebrek aan vertrouwen. Allemaal dingen die de productiviteit, flow en positive vibes binnen je team in de weg staan. Uiteindelijk kun je jullie klant minder goed van dienst zijn, heeft het invloed op de omzet en kan het zijn dat je beste mensen er de brui aan geven. Niet wenselijk natuurlijk!

Waarom het moeizaam gaat

De communicatie met je medewerkers kan moeizaam gaan door een aantal dingen. Vaak zie ik dat echt luisteren erbij inschiet, er is niet echt aandacht en tijd voor medewerkers (het valt vaak van het lijstje omdat de waan van de dag regeert) en soms zit het ook in het niet kunnen levelen met bepaalde medewerkers, dus niet precies weten aansluiting te vinden bij waar de medewerker zit, wat hem of haar bezighoudt en waar hij of zij door gedreven wordt. Dit zit hem dus in weten hoe en vaardigheden. Niet iedereen is daar even handig in, maar je kan je er altijd in ontwikkelen.

En daarom geef ik je hier ook een aantal belangrijke handvatten om de communicatie met je medewerkers te verbeteren als jij en/of zij daar behoefte aan hebben.

Wat je kan doen om de communicatie met je medewerkers te verbeteren?

1 Begin met luisteren, stop met praten

Het probleem is dat we vaak luisteren om te reageren niet om te begrijpen. Ga luisteren om te begrijpen. Laat de ander zijn verhaal doen. Jij stelt alleen vragen om beter te begrijpen. De ander is dus meer aan het woord dan jij.

Luister ook zeker even deze podcastaflevering hierover: #430 Als je gewend bent veel te praten

2 Neem tijd en heb volledige aandacht

Laat connecten met je medewerkers op nummer 1 staan. Ik weet hoe het werkt  in de praktijk. Er is altijd genoeg urgents wat ook nog ogenschijnlijk belangrijk is. Dit gaat altijd voor het voornemen om eens even bij die ene medewerker te vragen hoe het gaat of eens bij de ander terug te geven wat je goed of minder goed vindt gaan. En zo vliegen de dagen en weken voorbij. Maak van connecten met volle aandacht topprioriteit. Volle aandacht dus. Dus geen mobiel, geen verstoringen en geen andere dingen die belangrijker zijn. Als je weet te connecten met volle aandacht, zul je zien dat je elkaar vele beter begrijpt en beter weet te vinden. 

3 Sluit aan bij je medewerker

Sluit aan bij je medewerker. Denk en communiceer eens niet vanuit jou zelf maar bedenk en onderzoek waar de ander zit. Wat leeft er bij de ander? Wat vindt iemand echt belangrijk? Waar wordt diegene door gedreven (bijvoorbeeld is structuur belangrijk, duidelijkheid, samen doen, applaus, resultaat enz)? Waar gaat de ander van aan? Als je hier inzicht in krijgt en daarop aansluit in je communicatie dan vind je en begrijp je elkaar veel beter. Ja, en dat betekent dus elke keer weer aanpassen want medewerkers kunnen nogal verschillen.

4 Ben duidelijk en transparant (lees: werk aan vertrouwen)

Ben altijd zo duidelijk en transparant mogelijk. Zowel op individueel niveau als naar je team als geheel. Hoe helder je bent in wat er speelt, wat je belangrijk vindt, wat je verwachtingen zijn, hoe beter het werkt. Of het nou in goede of in slechte tijden is. Hiermee werk je aan het vertrouwen en geef je wat je team nodig heeft om het werk zo goed mogelijk te doen. Vertrouwen is de basis voor een goede communicatie. Als dit mist en je vaardigheden zijn nog zo op orde dan zal de communicatie slecht blijven.

Als je hier meer over wil lezen, kijk dan ook een naar mijn artikel op sprout.nl hierover:

Slechte communicatie in je team? Zo los je het op (https://www.sprout.nl/artikel/personeel/slechte-communicatie-je-team-zo-los-je-het-op)

 

5 Neem je medewerkers tijdig mee (lees: werk aan vertrouwen en verbinding)

Neem je medewerkers tijdig mee in veranderingen, nieuwe ontwikkelen of plannen. Ook dit heeft alles met vertrouwen en verbinding te maken. Laat zien dat je niet als enige al 10 stappen verder bent, maar dat je ze serieus neemt. Dat je het samen moet doen en dat je ze er all the way bij wil betrekken omdat je weet dat je medewerkers het moeten doen. Neem de tijd om ze mee te nemen. Zorg dat je een trein blijft en jij niet als stoomlocomotief al in Alkmaar bent en de rest van de wagonnen nog in Eindhoven op het station staan. Inhoudelijk is het belangrijk dat men (in grote lijnen) weet wat er speelt maar ook voor het vertrouwen en verbinding, de basis van goede communicatie, is het een must.

Jij bent in ieder geval als leider, als leidinggevende degene die invloed heeft op hoe het loopt qua communicatie. Door jouw vaardigheden te verbeteren en door te investeren in vertrouwen en verbinding zal alles veranderen. Neem hierin de lead als je ontdekt dat het beter mag. Dit is alles waard.

 

Kijk je liever? Hierbij ook de video…

 

Dagelijks tips om moeitelozer te werken met je team? Luister mijn podcast, de  Love The Way You Lead-podcast hier.

Volg je me al op  Instagram of  LinkedIn

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!