Coachend leidinggeven, waarom dat het niet persé is

Coachend leidinggeven, is dat hét? Wat is het eigenlijk precies en waarom moet je het willen? Heel eerlijk, ik ben niet zo van de labels op die leiderschapsstijlen. Het helpt je niet zoveel. Wat namelijk belangrijk is voor jou en je bedrijf, is dat je doet wat effectief is. Dus is coachend leidinggeven de manier voor jouw bedrijf? Ontdek het in deze blog.

Coachend leidinggeven, je hoort het vaak om je heen. Er wordt ook naarstig op gezocht op Google kwam ik laatst achter. Blijkbaar is het populair. Maar is dit nou dé manier van leidinggeven die jij ook moet nastreven? In deze blog mijn mening over coachend leidinggeven en vooral …effectief leiderschap.

Coachend leidinggeven is hot

Coachend leidinggeven is, net als Transformationeel leiderschap, hot op dit moment. Zoals prof. Bob de Wit, de Hoogleraar Strategisch Leiderschap aan Nyenrode Business Universiteit aangeeft op mijnzakengids.nl zijn het de maatschappelijke trends die een populaire leiderschapsstijl bepalen. Hij ziet dat de aloude top-down gerichte leider achterhaald is en plaats heeft gemaakt voor een leider die zoekt naar gemeenschappelijke meerwaarde. Alle leiderschapsstijlen zijn er altijd al geweest, maar het varieert per periode en plekken op de wereld wat de boventoon voert.

Coachend leidinggeven, wat is het?

Coachend leiderschap is een ondersteunende stijl van leiderschap. In plaats dat je als leider alle beslissingen zelf neemt en taken verdeelt, zoals in een directieve leiderschapsstijl, is de coachende leider gefocust op het ondersteunen, begeleiden en coachen van zijn medewerkers zodat zij het werk zo goed mogelijk kunnen doen. De nadruk ligt vooral op alles uit de medewerkers en het team halen.

Naast coachend leiderschap heb je nog zoveel meer leiderschapsstijlen. De stijlen transformationeel leiderschap, dienend leiderschap, autocratisch leiderschap, democratisch leiderschap, gedeeld leiderschap en laissez-fair leiderschap komen je vast bekend voor. En dan heb ik ze nog niet eens allemaal. Maar heel eerlijk, dat vind ik ook niet zo interessant.

Het zijn maar labels

Al die leiderschapsstijlen. Al die hokjes. Al die labels. Ik heb er niet zoveel mee. Je kan niet altijd maar een stijl hanteren en dan verwachten dat dat altijd werkt. Wat namelijk het belangrijkste is, is dat je aanvoelt wat je mensen nodig hebben, wat de situatie nodig heeft, en dat je daarop acteert. Daarbij komt dat het wat mij betreft vooral gaat om effectief zijn.


Leiderschap moet werken in de praktijk

Het is nog zo mooi al die theorieën en benamingen, maar uiteindelijk wil je dat het werkt, toch? Je wil dat als jij de leider bent, en dat ben je als je als ondernemer werkt met een team (al heb je maar een medewerker in dienst), dat jij dat doet wat werkt om de beste resultaten te halen, om doelen te halen, om die ambities waar te maken. Het gaat om de resultaten. En er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar mijn voorkeur heeft wel één weg waar ik heilig in geloof.

Waar ik in geloof

Nu ben ik natuurlijk organisatiepsycholoog, dus het zal je niet verbazen dat mijn uitgangspunt de mens is. Je bedrijf is niets zonder je medewerkers. Dan is het een leeg kantoorpand of dat zelfs niet eens tegenwoordig. Het bedrijf wordt gedragen, gerund en doorontwikkeld door de mensen die het doen.

Het gaat dus allemaal om mensen, om jouw mensen.

En als leider heb jij de taak om die geweldige mensen te geven wat ze nodig hebben om hun beste werk te leveren en dus tot die fantastische resultaten te komen ofwel menselijk leiderschap (en vergeet die term weer, het gaat niet om de term maar wat je daadwerkelijk doet ;-)).


Menselijk leiderschap

Daarvoor hebben ze leiderschap van jou nodig in de zin van duidelijk zijn waarom jullie doen wat jullie doen en waar jullie naartoe werken, knopen die gehakt moeten worden als het nodig is, grenzen bewaken, beschermd worden wanneer het nodig is, pushen als het nodig is, coachen, aanspreken, individuen kennen en geven wat ze nodig hebben (de een afremmen, de ander een schop onder zijn kont geven), je team als geheel formeren en geven wat zijn nodig hebben om samen beter werk te leveren, focus houden op wat jij moet doen in je rol, ruimte en vertrouwen geven, de cultuur bewaken…

Alles dus vanuit het uitgangspunt dat je die geweldige mensen niet voor niets hebt aangenomen en dat je weet dat zij het belangrijkste zijn om jouw bedrijf te laten draaien.

Wat levert dit je op?

Als je het vanuit deze optiek bekijkt en daar naar handelt dan is de sky the limit qua resultaten.

Je weet dat ‘je mensen’ het moeten doen. Door de juiste WIE’s om je heen te verzamelen die doen wat jij niet kan of niet moet doen, creëer je ruimte bij jezelf om altijd in je zone of genius te werken, behoud je de lol en energie en kan je die weer geven aan je team (je WIE’s). 

Als je de juiste WIE’s hebt om je business te draaien en projecten te voltooien ga je zoveel sneller en is die persoon van waarde voor jouw bedrijf en jij van waarde voor die persoon (ontwikkeling, ervaring, werken bij het leukste bedrijf, werken met jou…). Als je de juiste WIE’s hebt dan zijn zij van waarde voor elkaar, hebben ze net als bij een sportteam allemaal hun taken en verantwoordelijkheden en unieke bijdrage en is 1+1+1 daardoor 111.

Je mensen maken je bedrijf en zijn van onschatbare waarde. De relatie die je met ze aangaat is niet transactioneel (ik betaal jou, jij levert werk) maar transformationeel (je voegt beide waarde toe aan elkaar). En aan jou de taak om te zorgen dat jouw waardevolle Wie’s hun werk zo goed mogelijk kunnen doen. Succesvolle ondernemers die veel impact maken en hard groeien begrijpen dit als geen ander.


Waar begin je als je hier ook in gelooft?

Wil je ook een team waarmee je geweldige resultaten haalt en waar de energie en flow vanaf spat? Het begint bij jou en jouw leiderschap.

Je hoeft maar twee dingen te doen om dit te bereiken, namelijk:

  • Zorgen voor de juiste mensen op de juiste plek
  • Zorgen dat je medewerkers hun werk zo goed mogelijk kunnen doen

Waar kan je nu starten?

1. Stoppen met je bemoeien met hoe werk gedaan moet worden, alles controleren, dingen nog zelf even doen…je herkent er vast wat van.

2. Een scan doen of je de juiste WIE’s op de juiste plek hebt en zo nee, hierop actie ondernemen.

3. Duidelijk zijn richting je team over de WAT ofwel de missie, visie en wat de focus is voor de komende tijd.

En bouw vanuit hier verder door.

Jij kan dit ook!

Don’t settle for less.


Meer handvatten? Volg ook een keer een gratis masterclass. Check hier welke er binnenkort gepland staat.